Aktualności

BAKCYL W „DZIEWIĄTCE”

„Bakcyl” to część dużego projektu edukacyjnego sektora finansowego w skali Europy „BANKOWCY dla EDUKACJI”. Uczniowie klasy 6a,7c i 8b naszej szkoły aktywnie uczestniczyli w lekcjach o finansach i bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni prowadzonych przez bankowców – wolontariuszy. W tym roku bezpośrednią wizytę bankowców musiał zastąpić przekaz on-line, ale prowadzony na żywo, przy pomocy jednej z platform do spotkań na odległość. Uczniowie logowali się ze swoich domów, mogli wysłuchać i obejrzeć przygotowaną bardzo profesjonalnie lekcję, zadawać oraz odpowiadać na pytania poprzez czat. Tematy trzech kolejnych lekcji to:
„Twoje pieniądze”
„Od oszczędzania do inwestowania”
„Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni”

Te lekcje to praktyczna wiedza, potrzebna w naszym życiu już od czasu, gdy uczymy się posługiwać pieniędzmi i musimy planować swoje wydatki w zależności od dochodu – którym może być już pierwsze kieszonkowe do bardziej złożonych zagadnień bankowości elektronicznej np. jak sprawdzić, czy korzystam z oficjalnej strony banku, czy podrobionej, jak tworzyć trudne, ale łatwe do zapamiętania hasła.

Opracowała: S. Larek

TROCHĘ WIOSNY JESIENIĄ...

Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka. Kształtuje i rozwija wrażliwość na piękno kształtów i barw otaczającej rzeczywistości. Wzbogaca aktywność umysłową, pobudza wyobraźnię i wyzwala inicjatywę twórczą. W procesie tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć, a w swoich pracach ujmuje własne myśli i uczucia. 

Natomiast nauczyciele poprzez prace plastyczne poznają swoich wychowanków, ich emocje, aktualne samopoczucie, lęki, radości, rozwój intelektualny, zainteresowania.

W tym trudnym obecne czasie nauki zdalnej uczniowie przebywający w świetlicy szkolnej mają okazję oderwać się od komputera, wirtualnego spotkania z kolegami i uczestniczyć w zajęciach, podczas których mogą kształtować umiejętności posługiwania się różnorodnym materiałem plastycznym. Tym razem była to bibuła i papier, z których dzieci wykonywały przepiękne, kolorowe kwiaty, które ożywiły te ostatnie, szare, bure i ponure dni jesienne.

Opracowała: A. Biernaczyk

SZKOLNY KONKURS PLASTYCZNY „KOLOROWA JESIEŃ”

Co roku jesienią nasza szkoła organizuje konkurs plastyczny pod hasłem „Kolorowa jesień”. Wychowawcy klas I - III zgłosili 20 prac. Poziom ich był niezwykle wysoki i niełatwo było wybrać najlepsze.

Laureatami, którzy zdobyli równorzędne miejsca, zostali: Marcelina Kryjom – I a, Oskar Jaszczyk – I b, Matylda Jędroch – II a, Ksawery Żabuik – II b, Samuel Pawełczak – IIc, Nina Półtorak – III a. Nagrody i dyplomy zostaną wręczone podczas apelu podsumowującego pierwszy okres nauki, gdy wrócimy do szkoły. Gratulujemy młodym artystom i zachęcamy wszystkich uczniów do odkrywania swoich talentów.

Opracowała: M. Łuczak

NASZA POEZJA

Klasa 3a naszej szkoły wzięła udział w poetyckim konkursie ogłoszonym przez MDK a zatuliwanym "Zmowa slowa'. Będąc pod wrażeniem jesiennych wierszy pisanych dla dzieci,  dzieci zaproponowały stworzyć własne jesienne, literackie impresje. Dzielimy się nimi z całą społecznością uczniowska, rodzicami i nauczycielami. Zachęcamy do radości każdym promieniem słońca, mgilka na trawie, czy opadającymi liśćmi. Niech nasz poetycki zachwyt obdaruje czytających nasza radością przekazaną w naszych strofach.

Opracowała: B. Gruszczyńska - Kozan

NIEDŹWIEDZIE, MISIE, MISIACZKI – LITERACCY BOHATEROWIE ZAPRASZAJĄ

Pluszowe misie – miękkie i miłe w dotyku są ulubieńcami wszystkich dzieci. Pocieszają, dodają otuchy, są nieodzowną przytulanką przy zasypianiu. 25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci - Pluszowy Miś. Światowy Dzień Pluszowego Misia ustanowiono dokładnie w setną rocznicę powstania maskotki - w 2002 roku.  Pluszowy miś stał się nie tylko ulubioną zabawką, ale także bohaterem niezliczonej ilości książek i filmów, nie tylko dla najmłodszych. Dzieci, które chciałyby zapoznać się dokładnie z historią pluszowego misia i poszerzyć swoje wiadomości o niedźwiedziach polecamy zajrzeć tutaj:

 

Nasza biblioteka od wielu lat celebruje święto pluszaków, przy okazji propagując literaturę, której głównymi bohaterami są misie.  W tym roku szkolnym nie możemy Was zaprosić do biblioteki na tradycyjną wystawę i misiowe zabawy. Możemy przypomnieć jak to było w zeszłym roku (zdjęcie wystawy) oraz zaprosić do biblioteki po książki o niedźwiedziach, niedźwiadkach i misiach. Kubuś Puchatek, Miś zwany Paddington, Miś Uszatek i niedźwiedź Pafnucy i inni kudłaci bohaterowie książek czekają  na Was na bibliotecznych półkach,  zapraszają  Was do wypożyczenia książek i przeżycia wspaniałych misiowych przygód.

Opracowały: M. Grobelna, R. Sikora

 

FOTO NIEDŹWIEDZIE, MISIE, MISIACZKI – LITERACCY BOHATEROWIE ZAPRASZAJĄ

PRAWA DZIECKA W LITERATURZE, CZYLI BIBLIOTEKA SZKOLNA POLECA

Światowy ruch na rzecz praw dziecka pojawił się na początku XX wieku. W Polsce ich prekursorem i obrońcą był Janusz Korczak. Wyznawał zasadę, że „Nie ma dziecka, jest człowiek”, i zgodnie z nią stworzył nowoczesną pedagogikę uznającą dziecko za pełnoprawną istotę, której tak samo jak dorosłemu należy się szacunek. Dziś zasady stworzone przez Janusza Korczaka i jemu podobnych pedagogów są stosowane zarówno z Polsce, jak i w większości krajów na świecie. Prawa dzieci zostały spisane i składają się na Konwencję o prawach dziecka przyjętą 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Polska jest jednym z prawie dwustu państw, które ją podpisały.

Poniżej prezentujemy książki , które mogą pomóc  w poznaniu obowiązujących praw.

Grzegorz Kasdepke „Mam prawo! Czyli nieomal wszystko, co powinniście wiedzieć o prawach dziecka, a nie macie kogo zapytać”

Pani Ela organizuje szkolny teatrzyk kukiełkowy Konewka. Tematem przedstawienia mają być prawa dziecka (patronem szkoły jest Janusz Korczak). Perypetie teatrzyku, a także przygody szkolne dziecięcych aktorów i towarzyszących im dorosłych są pretekstem do pokazania – w dowcipnej formie – dwunastu praw przysługujących dzieciom. Zbiór opowiadań pokazuje, w jaki sposób prawa mogą być przez nie interpretowane i że warto walczyć o ich uznawanie w świecie dorosłych, jako że dzieci mają własne opinie i chcą uczestniczyć w świecie na równych prawach.  

DSC 0347

Grzegorz Kasdepke „Kuba i Buba w szpitalu, czyli o prawach dziecka-pacjenta prawie wszystko!”

Kuba trafia do szpitala, a razem z nim cała rodzina – siostra Buba, mama, tata, babcia i przyszywany dziadek, pan Waldemar. Dzięki ich przygodom mali czytelnicy zdobędą wiedzę o pobycie w szpitalu, o tym, co wolno, a czego nie wolno w nim robić, o zadaniach personelu medycznego, salach, w których leżą pacjenci, medycznej aparaturze, badaniach i zabiegach. Dowiadują się, do kogo mogą zwrócić się o pomoc w razie choroby swojej lub kogoś bliskiego, poznają też przysługujące im prawa. Autor podaje numery telefonów, na które może zadzwonić dziecko potrzebujące pomocy. Każdy rozdział kończy „Zabawa”, czyli różnego rodzaju łamigłówki w sam raz dla dzieci przebywających w szpitalu.  

DSC 0346

Joanna Olech, Edgar Bąk „Mam prawo i nie zawaham się go użyć!”

Książka składa się z dziewięciu opowiadań ilustrujących prawa przysługujące dzieciom do dobrego traktowania i godziwych warunków życia, swobodnej wypowiedzi, szacunku, własnych sekretów, nauki i rozwijania swoich talentów, równego traktowania bez względu na płeć, kolor skóry czy poziom sprawności umysłowej lub fizycznej, opieki obojga rodziców, do porażki. Nikt nie ma prawa krzywdzić dziecka ani dotykać go w sposób przez nie niechciany. Znawczynią tych praw jest, przeniesiony we współczesne czasy, Czerwony Kapturek  – odważna, rezolutna dziewczynka, która nie waha się z tych praw skorzystać w obronie własnej lub innych bajkowych postaci. Wyjaśnia, jak powinno zachować się dziecko w relacjach z dorosłymi lub innymi dziećmi, zwłaszcza w niebezpiecznych lub nieprzyjemnych sytuacjach.

DSC 0345 

Anna Czerwińska-Rydel, Renata Piątkowska „Moje prawa ważna sprawa”

Zbiór szesnastu opowiadań o prawach dziecka. Każde rozpoczyna się przywołaniem jednego z artykułów Konwencji o prawach dziecka. Jego wyjaśnieniu służy krótkie opowiadanie przedstawiające zarówno sytuacje znane z codziennego życia, jak również te, które dotyczą dzieci z innych stron świata. Tematami kilku opowiadań są prawa dzieci niepełnosprawnych, adoptowanych, wykorzystywanych seksualnie, małoletnich ofiar przemocy domowej, a także prawa dzieci w razie wybuchu wojny. Znajomość praw i umiejętność korzystania z nich może przydać się dziecku wszędzie: w domu, w szkole, na wakacjach, na placu zabaw, w bibliotece, pociągu czy w sądzie (dziecko jako świadek), uczy też poszanowania praw innych ludzi.  

DSC 0348

Joanna Krzyżanek „Dzieci z ulicy Tulipanowej, czyli prawa małych i dużych”

Książka ta opowiada o dzieciach, które mieszkają w kamienicy, przy ulicy Tulipanowej: Tosi Malinowskiej, Antosiu Psztylu, Filipie Fąferku, Zosi Szafarskiej i Franciszce Ptasińskiej. I o tym, że to dobrze, że różnimy się między sobą. Co by było, gdyby na świecie wszyscy lubili jeść agrestowe ciasto, jeździć na rowerze, szyć z gałganków lalki i króliczki z bardzo długimi uszami, nosić sukienki oraz filcowe kapelusiki? I wszyscy wyglądaliby tak samo? Zaprojektowane i wymyślone przez autorów prawa powstały w zgodności z Konwencją o Prawach Dziecka.  

DSC 0349

Chcesz poznać swoje prawa? Zapraszamy do biblioteki od poniedziałku do piątku, od godziny 9.00 do 15.00 i wypożyczania interesujących Cię książek.

Opracowały: M. Grobelna, R. Sikora

 

DZIEŃ PRAW DZIECKA

„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się ze wszystkich sił, tego czego się pragnie”

Paulo Coelho

20 listopada to wyjątkowa data – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa. W tym roku mija 31 lat od uchwalenia najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych.

Dzień Praw Dziecka stał się w ostrowskiej „dziewiątce” znakomitym pretekstem do wspólnego świętowania i realizacji przedsięwzięć związanych z prawami ustanowionymi w Konwencji. W tym roku szkolnym Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka obchodziliśmy „zdalnie”, ale lekcje online nie przeszkodziły wychowawcom w przeprowadzeniu ciekawych zajęć związanych zarówno z prawami jak i obowiązkami uczniów.

Opracowała: A. Pietrzak

Halloweenowe kodowanie

Na przełomie października i listopada podczas lekcji informatyki uczniowie klas 7 kontynuowali naukę programowania w Scratch. Tym razem tworzyli projekty związane z Halloween. Z roku na rok widoczne są duże postępy, uczniowie coraz lepiej radzą sobie z tworzeniem animacji i gier. Wiele projektów zasługuje na szczególne wyróżnienie, dlatego też prezentujemy je tutaj. W imieniu uczniów zachęcam do gry! 

Marta Mrowińska (7b):

Piotr Perz (7b):

Julia Ruda (7b):

Eryk Skowroński (7b):

Wiktoria Sitnik (7e)

Mikołaj Sikora (7e)

Nikola Kostera (7h)

Julia Sycha (7h)

Maja Szymczak (7h)

Opracowała: A. Resler

102 URODZINY NIEPODLEGŁEJ POLSKI

Co to jest niepodległość teraz wiem już na pewno. Każde dziecko dziś woła to polski dom, polska szkoła.

Narodowe Święto Niepodległości obchodzimy 11 listopada. W tym roku przypada 102 rocznica odzyskania niepodległości. Dzień ten jest dla wszystkich lekcją historii i patriotyzmu. Uczestnicząc corocznie w obchodach Święta Niepodległości dajemy wyraz pamięci o tych wszystkich, dzięki którym żyjemy dzisiaj w wolnej Polsce. Z okazji 102 urodzin Niepodległej Polski nasza szkoła została przyozdobiona flagami w barwach narodowych, a w salach lekcyjnych pojawiły się gazetki tematyczne związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości. W tym trudnym i niecodziennym czasie, mimo pandemii uczniowie naszej szkoły o godz. 11:11 odśpiewali wraz z wychowawcami Hymn Polski - „Mazurek Dąbrowskiego” łącząc  się on-line na platformie TEAMS.

Opracowała: S. Larek

 

FOTO 102 URODZINY NIEPODLEGŁEJ POLSKI

SUKCESY ÓSMOKLASISTÓW W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE MATEMATYCZNYM

4 listopada odbył się szkolny etap Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego, w którym wzięło udział 26 uczniów klas ósmych i siódmych. Po raz pierwszy konkurs ten został przeprowadzony w wersji zdalnej. Uczestnicy mieli do rozwiązania 23 zadania typu zamkniętego raz 3 zadania otwarte. Pracę uczniów nadzorowała 4 osobowa komisja, której zadaniem było również sprawdzenie wykonania zadań otwartych.

Aby zakwalifikować się do etapu rejonowego należało uzyskać co najmniej 32 punkty na 40 możliwych do otrzymania, co stanowiło 80% poprawnych odpowiedzi. Dwoje uczniów klasy ósmej zakwalifikowało się do następnego etapu uzyskując 92,5% oraz 80 %.. Kilkorgu uczniom niewiele do tego progu brakowało.

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i trzymamy kciuki 20 stycznia za laureatów tego etapu, którzy będą zmagać się w etapie rejonowym.

Opracowała: K. Wojtysiak

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd