Aktualności

PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

W dniach 20 – 26 października 2019 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięła udział w czwartej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji. Tym razem spotkanie odbywało się w Akhisar  w Turcji. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim troje uczniów: Nadia Napieralska (kl. VII a), Weronika Kurczaba (kl. VII d) oraz Karol Nieruchalski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały panie Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Ewa Mucha-Lewicka. Hasło przewodnie wizyty to „Jak radzić sobie z niepokojem, strachem i stresem”.

Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie. W Izmirze samolot wylądował w godzinach popołudniowych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły. Kiedy dwie godziny później polska grupa dotarła do Akhisar, na uczniów czekały już rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 6 dni. Od chwili powitania było jasne, że Nadia, Weronika i Karol nie mogli trafić lepiej!

Akhisar to miasto w prowincji Manisa, w regionie Morza Egejskiego w zachodniej Turcji i zostało wzniesione na ruinach miasta Thyatira we wczesnych latach chrześcijaństwa. Region słynie ze znakomitej jakości oliwy z oliwek i oliwek. 

Poniedziałek rozpoczął się od wizyty w szkole, podczas której delegacja gościła na lekcjach u kilku zespołów klasowych. Zachwycające były powitania w języku polskim, których dzieci tureckie nauczyły się z okazji przyjazdu polskich gości. Bardzo miłym akcentem były również regionalne upominki, które reprezentacja każdego kraju otrzymała od poszczególnych klas. Tego dnia zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wzięli udział w warsztatach „Wyrób terakoty” i „Sztuka malarstwa na wodzie”, w efekcie czego powstały ciekawe  i niepowtarzalne prace. Kolejnym punktem programu tego dnia była wizyta u prezydenta miasta Akhisar oraz spotkanie z komendantem policji tegoż miasta.

Wtorek zaczęto od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły i kultury tureckiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazała się piosenka „Heal the world” wykonana przez uczniów i nauczycielkę tureckiej szkoły. Następnie wszyscy partnerzy mieli zaszczyt złożenia wizyty organowi administracji rządowej prowincji Manisa (odpowiednik funkcji wojewody). Po obiedzie zwiedzano Muzeum Historii Medycyny oraz Meczet Sułtana w Manisie. Wizyta w Parku Narodowym Sipil okazała się przemiłą niespodzianką, podczas której uczniowie i nauczyciele odbyli ćwiczenia oddechowe na pięknie położonym tarasie widokowym.

W kolejny dzień delegacja Polski wkroczyła z … Oskarem, gdyż tego dnia każda ze szkół przedstawiała przygotowane przez siebie prezentacje dotyczące sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Następnie nagradzano je w sześciu poszczególnych kategoriach, i tak Oskar za najlepsze efekty wizualne trafił na ręce reprezentacji Polski.  Po obiedzie uczestnicy spotkania udali się na lekcje historii i geografii w plenerze, podczas której zwiedzili akropol w Bergamie i odwiedzili wyspę Cunda. Już wizyta w Bargamie uświadomiła uczestnikom wyprawy, że Turcja to kraj nieprzeciętnie bogaty kulturowo i historycznie, jednak nie były to wszystkie atrakcje, jakie  w tej tematyce przygotowano.

Na czwartek zaplanowano warsztaty „Niepokój i strach”, co pozwoliło poznać mechanizmy powstawania tych emocji oraz ich niwelowania. Następnie odbyły się warsztaty „Taniec ludowy”, podczas których członkowie delegacji mogli nauczyć się podstawowych kroków tureckiego tańca narodowego Zebekiko. Następnie odbyto wizytę w lokalnym Muzeum Archeologicznym, w którym zgromadzono bogactwo znalezisk regionu sprzed 6000 lat p.n.e. Dzień zakończył się kolejnym seminarium „Stres związany z egzaminami”, podczas którego można było poznać mechanizmy powstawania stresu i sposobów jego redukowania. 

Piąty dzień był dniem wizyty w ruinach starożytnego miasta Efez, domu Dziewicy Maryi i Muzeum w Efezie. Spacer przez imponujące stanowisko archeologiczne (wpisane na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO) pozwolił przenieść się na kilka chwil w czasie i ponownie uświadomił, jak bogatym historycznie krajem jest Turcja. Po intensywnym zwiedzaniu grupy udały się na nocleg w Izmirze, gdyż następnego dnia delegacje wyjeżdżały do swoich ojczyzn.  

Opisana podróż była już czwartym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. Kolejne spotkanie odbędzie się już w grudniu we Włoszech, a uczniowie i nauczyciele w niej uczestniczący zostali już wybrani. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: E. Mucha-Lewicka

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

WOJEWÓDZKI KONKURS JĘZKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO STOPIEŃ SZKOLNY 2019/2020

„Między jawą a wyśnionymi krainami fantastycznych cudów” – to tytuł testu, z którym zmierzyli się uczestnicy Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego dla uczniów szkół podstawowych województwa wielkopolskiego. Zadanie nie należało do najłatwiejszych, gdyż w ciągu 90 minut, ósmoklasiści musieli sprawdzić swoją wiedzę zarówno z zakresu znajomości tekstów źródłowych, jak i redagowania krótkich i dłuższych form wypowiedzi.
Zgodnie z regulaminem określającym zasady przebiegu poszczególnych stopni, do kolejnego etapu (rejonowego) zostaną zakwalifikowani uczniowie, którzy zdobędą minimum 40 na 50 możliwych do uzyskania punktów (80%). Oczywiście przygotowania do konkursu trwały już od dłuższego czasu. Wówczas to wszyscy zainteresowani, zostali zapoznani z wykazem obowiązującej literatury (podstawowej i uzupełniającej) oraz wymaganiami, które należało spełnić.
Konkurs już za nami… Za wszystkich trzymamy kciuki. Teraz pozostaje już tylko czekać na wyniki.

Opracowały: S. Napieralska, A. Pietrzak, I. Trelka

 

 

FOTO WOJEWÓDZKI KONKURS JĘZKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO...

KLASA MEDIALNA W WYTWÓRNI FILMÓW OŚWIATOWYCH

Poniedziałek był dla klasy Ve dniem pełnym filmowych wrażeń. Uczesnicy eksperymentu pedagogicznego "Klasa medialna w szkole podstawowej" mieli okazję uczestniczyć w dwóch warsztatach prowadzonych przez pracowników Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi. 

Pierwszym zadaniem było nagranie filmu według własnego pomysłu. Po tym jak wszyscy mogli poczuć się scenarzystami przyszedł czas na realizację. Grupa została podzielona na aktorów, dźwiękowców, operatorów kamery i zrealizowała swój pierwszy film. Drugim etapem był montaż filmowy na profesjonalnym programie do edycji DaVinci Resolve. Dzieci wycinały ujęcia, zrobiły podkład muzyczny, dodały tytuły i wyeksportowały gotowy plik.

Już nie mogą doczekać się kolejnej medialnej wyprawy.

Opracowały: K. Śliwińska, B. Hadryan - Grzywna

 

OPATRUNEK NA RATUNEK

W połowie października Szkolne Koło Wolontariatu „Podaj dalej” zaprosiło całą społeczność szkoły  do wzięcia udziału w akcji „Opatrunek na ratunek”. Jest to już ósma edycja tej akcji, której organizatorem jest  Fundacja Pomocy Humanitarnej REDEMPTORIS MISSIO, mająca swoją siedzibę w Poznaniu. Celem istnienia Fundacji jest stworzenie profesjonalnego zaplecza dla polskich misjonarzy prowadzących działalność medyczną wśród  chorych w najuboższych  krajach świata. Przez lata istnienia Fundacja objęła swoją działalnością kilkadziesiąt misyjnych szpitali, przychodni i punktów medycznych w Tanzanii, Kamerunie, Zambii, Etiopii, Ugandzie, Kenii, Czadzie, Indiach, Gwatemali, Boliwii, na Madagaskarze, Jamajce, Papua Nowej Gwinei, Białorusi i w Kazachstanie. Aby leczyć najuboższych, organizowane są wyjazdy lekarzy, pielęgniarek i studentów medycyny do szpitali i przychodni w krajach misyjnych. Fundacja wspomaga ich również wysyłką lekarstw, środków opatrunkowych i sprzętu medycznego. Do akcji włączyło się wielu uczniów, rodziców i nauczycieli naszej szkoły. W ciągu 10 dni zebraliśmy dużą ilość różnorodnych materiałów opatrunkowych, do ich zapakowania potrzebnych było 8 kartonów. Jesteśmy bardzo wdzięczni strażakom z OSP  Wysocko Wielkie, którzy zgodzili się zawieźć zebrane przez nas materiały do Poznania. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w akcję. Największą nagrodą jest świadomość, że gdzieś, choćby nawet w najdalszym krańcu świata, żyje osoba, której mogliśmy pomóc.

Opracowała:   Ewa Waleńska

 

FOTO OPATRUNEK NA RATUNEK

WOJEWÓDZKI KONKURS MATEMATYCZNY - ETAP SZKOLNY

W poniedziałek 28 października najlepsi matematycy naszej szkoły mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w szkolnym etapie Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego. W konkursie wzięło udział 12 uczniów z klas ósmych, którzy na rozwiązanie zadań mieli 90 minut. Test składał się z 25 zadań zamkniętych i 8 otwartych. Łącznie można było zdobyć 50 punktów. Aby dostać się do etapu rejonowego należało uzyskać przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi, czyli 40 punktów. Nad przebiegiem konkursu czuwała komisja, w skład której weszła p. Ewa Waleńska, p. Małgorzata Łabęcka i p. Marek Berkowski.

Zadania okazały się dość trudne dla uczestników konkursu, do etapu rejonowego nie zakwalifikował się żaden z naszych uczniów.     

Opracowała: Ewa Waleńska

 

Czytaj więcej: WOJEWÓDZKI KONKURS MATEMATYCZNY - ETAP SZKOLNY

SZKOŁA PAMIĘTA

22 października uczniowie klas V c oraz  VI i włączyli się do akcji zainaugurowanej przez MEN, której celem jest upamiętnienie ważnych wydarzeń oraz postaci zasłużonych i cenionych w danej społeczności. Na lekcjach wychowawczych uczniowie udali się na Stary Cmentarz przy Placu Bankowym, aby uporządkować i udekorować opuszczone, bezimienne mogiły, a także groby osób, które zapisały się w historii lokalnej. Dowiedzieli się, że jest to jeden z najstarszych cmentarzy katolickich w Polsce, obejrzeli klasycystyczny grobowiec rodziny Idzikowskich oraz inne wykonane przez cenionych w tym regionie rzeźbiarzy. Takie działania niewątpliwie uwrażliwiają młodych ludzi na potrzebę zgłębiania wiedzy o Małej Ojczyźnie i pielęgnowania pamięci o bohaterach.

Opracowały: B. Hadryan-Grzywna, A. Orłowska

 

FOTO SZKOŁA PAMIĘTA

PRZEMOC W SIECI

W poniedziałek, 28 października, uczniowie klasy VIc,Vb i VIIIb uczestniczyli w spotkaniu z policjantami KPP w Ostrowie Wielkopolskim- starszą sierżant Patrycją Lichtarowicz i komisarzem Krzysztofem Kulą. Tematem spotkania była cyberprzemoc, której uczniowie padają ofiarą. Komisarz K.Kula omówił przykłady przemocy w sieci: ośmieszanie ,umieszczanie nieprawdziwych informacji ( w tym przetworzonych zdjęć),straszenie ,nękanie czy też poniżanie za pomocą Internetu lub telefonu komórkowego. Zwrócił też uwagę na uczucia towarzyszące ofiarom przemocy w sieci- wstyd, strach, upokorzenie i  osamotnienie .Podkreślił konieczność  zwrócenia się o pomoc do osób dorosłych- rodziców, nauczycieli, pracowników policji i zabezpieczenia dowodów przestępstwa w postaci publikowanych zdjęć, przesyłanych sms-ów, maili  czy zapisów rozmów  na forach społecznościowych. Komisarz K.Kula mówił też o zachowaniu świadków przemocy, którzy nie powinni przesyłać dalej krzywdzących treści  i skupić się na udzieleniu wsparcia ofierze. Istotne były też informacje o odpowiedzialności nieletnich za stosowanie cyberprzemocy, sprawy tego typu ,po zakończeniu śledztwa przez policję, trafiają do  sądu dla nieletnich.


Opracowała E. Mucha –Lewicka, G. Lewandowska

 

FOTO PRZEMOC W SIECI

WYCIECZKA NA ZIELENIAK

W ramach realizacji programu Szkoły Promującej Zdrowie uczniowie klasy II b wybrali się na bazarek owocowo-warzywny pod chmurką. Na stoiskach „Eko-wyspy” promujące zdrową żywność dzieci podziwiały plony jesieni oraz sadzonki drzew i krzewów owocowych, które sadzi się jesienią. Niesamowite kolory, intensywne aromaty, bogactwo ukrytych witamin i minerałów zaostrzyły apetyty na chęć spożycia jabłek, które właśnie znalazły się w tym dniu w naszej szkole po powrocie z wycieczki. 

Podsumowaniem wycieczki było wykonanie sałatki owocowo-warzywnej, którą delektowały się nie tylko dzieci, ale również ich rodzice.

 Opracowała: B. Czekalska

 

FOTO WYCIECZKA NA ZIELENIAK

WYCIECZKA DO PARKU

W celu kształtowania wrażliwości  na piękno jesiennego krajobrazu i poszerzenia  wiedzy na temat  ekosystemu jakim jest park uczniowie klasy II b wraz z wychowawczynią  wybrali się na wycieczkę do Parku Miejskiego. Dzieci obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią, podziwiały barwy polskiej, złotej jesieni oraz rozpoznawały najpopularniejsze gatunki roślin i zwierząt żyjących w parku. Natura sprawiła, iż uczestnicy wycieczki mieli również okazję zobaczyć babie lato oraz trójkolorową tęczę. Dziewczynki i chłopcy z zapałem zbierali kolorowe liście, tworząc z nich piękne, różnobarwne jesienne bukiety. Gromadzili też inne skarby jesieni, które po powrocie do szkoły znalazły miejsce w kąciku przyrodniczym w klasie. Przyniesione dary jesieni  uczniowie wykorzystają do wykonania prac plastycznych o tematyce jesiennej.

                                                                                         Opracowała: B. Czekalska

 

FOTO WYCIECZKA DO PARKU

SOBOTA Z HISTORIĄ

Druga w tym roku szkolnym „Sobota z historią” poświęcona była Staremu Cmentarzowi, o którym pierwsza informacja znalazła się na planie Ostrowa z 1784 roku. Zapis ten pozwala go określać mianem najstarszego cmentarza w Polsce, który powstał poza granicami miasta. Pierwszy cmentarz parafialny założono w naszym mieście przy drewnianym wówczas kościele p.w. św. Stanisława biskupa. Jego powierzchnia była niewielka i z upływem czasu pojawiła się potrzeba wyznaczenia nowego. Chowanie zmarłych na cmentarzu poza granicami miasta było trudne do zaakceptowania z powodu tradycji, według której było to miejsce spoczynku przestępców, samobójców, ofiar epidemii i aktorów. Z około 3000 tysięcy pochowanych od początku istnienia cmentarza zidentyfikowano 1246 osób. Najstarszy z zachowanych grobów pochodzi z 1842 roku. Jest to grób Juliane Handke z Domaszewskich. W czasach zaborów cmentarz był jedynym legalnym miejscem polskich manifestacji patriotycznych , których uczestnicy korzystali ze zwyczajowego prawa azylu. Wędrując po tym zabytkowym miejscu odwiedziliśmy groby zasłużonych dla ziemi ostrowskiej osób: Józefa Kajzera- powstańca styczniowego, księdza Augustyna Szamarzewskiego- powstańca styczniowego , ojca wielkopolskiej spółdzielczości, Gustawa Bojanowskiego- wicestarosty ostrowskiego, autora powieści „ Tydzień w Antoninie” i Marii Bojarskiej – organizatorki tajnego nauczania w czasie okupacji hitlerowskiej. W czasie kolejnej „Soboty z …” odwiedzimy I LO .

Opracowała G.Lewandowska

 

FOTO SOBOTA Z HISTORIĄ

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd