Aktualności

DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

     Pluszowe misie – miękkie i miłe w dotyku są ulubieńcami wszystkich dzieci. Pocieszają, dodają otuchy, są nieodzowną przytulanką przy zasypianiu. 25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci - Pluszowy Miś. Światowy Dzień Pluszowego Misia ustanowiono dokładnie w setną rocznicę powstania maskotki - w 2002 roku.

     Nasza biblioteka od wielu lat świętuje z naszymi kochanymi pluszakami, przy okazji propagując literaturę, której głównymi bohaterami są misie. Nie inaczej było w tym roku. 30 listopada w sali gimnastycznej zebrali się uczniowie klas pierwszych oraz dwie grupy dzieci z Przedszkola nr 15, aby świętować ze swoimi miśkami.

     Impreza rozpoczęła się od wspólnej zabawy ruchowej w rytm popularnej piosenki „Jada, jadą misie”, później dzieciom została przedstawiona historia pluszowej zabawki, wysłuchały krótkich tekstów literackich z misiem w roli głównej, były także misiowe zagadki i gimnastyka z Misiem Bu.

     Spotkanie uatrakcyjnili przedszkolacy z grupy VIII, którzy zaprezentowali obecnym „Polkę” Straussa. Wszystkim bardzo podobał się taniec, dlatego dziewczynki zostały nagrodzone gromkimi brawami.
Na zakończenie imprezy pani Maria Gryczka - wicedyrektor naszej szkoły – podziękowała wszystkim za wspólną zabawę i życzyła miłego dnia z pluszowymi ulubieńcami.

     Organizatorem Dnia Pluszowego Misia była bibliotekarka Renata Sikora, której w realizacji przedsięwzięcia pomagały dziewczynki z klasy IV b.

Opracowała: R. Sikora

ANDRZEJKI W ŚWIETLICY SZKOLNEJ

„Dziś cień wosku ci ukaże, co ci życie niesie w darze.”

     Koniec listopada to czas szczególny bowiem jest to czas wróżb. Andrzejki, znane też pod nazwą jędrzejki czy jędrzejówki, to wieczór wróżb obchodzony w nocy z 29 na 30 listopada. Nazwa ta wiąże się ze świętym Andrzejem – andrzejki są bowiem obchodzone w wigilię jego święta. Obecnie świętowany jest nie tylko przez panny na wydaniu ale także mężczyzn czy mężatki. Mimo iż niewiele osób wierzy w to, że wróżby andrzejkowe pomogą przewidzieć przyszłość, to samo święto na stałe zakorzeniło się w polskiej tradycji.

     W tym roku tradycje obchodzenia andrzejek zostały przypomniane w świetlicy szkolnej. Przed południem dzieci miały okazję wysłuchać gawędy związanej z andrzejkami, po której nauczyciel zaprosił wszystkich do wspólnej zabawy. Uczniowie rozpoczęli od rozwiązania andrzejkowej krzyżówki, której pytania znajdowały się w „czarodziejskiej szkatułce” a następnie przystąpiono do „wróżenia”. Wśród wielu wróżb znalazło się m.in.: wrzucanie monety do miski z wodą, czarodziejska butelka, losowanie przedmiotów, ustawianie butów czy losowanie kolorów. Dziewczynki brały również udział we wróżbie z kółeczkiem, po której przystąpiono do wróżby z imionami zapisanymi na serduszkach. Pod koniec zajęć wszyscy obecni w świetlicy uczniowie wspólnie z nauczycielem utworzyli krąg przyjaźni.

Opracowała: J. Marcinczak

POETYCKIE LISTOPADY

"Poezja prowadzi od znanego ku nieznanemu"
Georges Bataille



   Poezja jest tym rodzajem sztuki, który fascynuje i wprawia w zdumienie. Czasem radosna niczym śpiew ptaków, niekiedy melancholijna jak jesienny poranek. Zawsze jednak oddziałuje na emocje, porusza czułą strunę w duszy wrażliwego człowieka. Krótko mówiąc: ma ogromną moc.

  Urok poezji doskonale rozumieją organizatorzy konkursu „Poetyckie Listopady”, którzy każdego roku zapraszają młodych twórców do udziału w literackich zmaganiach o złote, srebrne i niebieskie jabłko. W tym roku uczniowie klas IV – VI z naszej szkoły po raz kolejny skorzystali z zaproszenia Młodzieżowego Domu Kultury w Ostrowie Wielkopolskim i wzięli udział w literackim wyzwaniu. Tematyka wierszy okazała się różnorodna. Młodzi poeci przelali na papier własne refleksje dotyczące jesieni, przyjaźni, miłości wobec najbliższych.

   Jury doceniło talent literacki Martyny Szulc – uczennicy klasy IV a i nagrodziło artystkę srebrnym jabłkiem za utwór pod tytułem „Dla mamy”. Warto podkreślić, że dziewczynka zaprezentowała wiersz, który powstał jako niespodzianka z okazji urodzin mamy. Dziś Martyna w towarzystwie rodziców i nauczycielki języka polskiego wzięła udział w uroczystym podsumowaniu konkursu w sali widowiskowej ostrowskiego MDK –u, gdzie miała okazję przybliżyć swoją pracę szerszemu audytorium i odebrać nagrodę z rąk pani dyrektor Anny Drobniewskiej.

   Serdecznie gratulujemy naszej młodej poetce i zachęcamy wszystkich do twórczej pracy. Wszak – jak głosi porzekadło - w każdym z nas drzemie poeta…

Opracowała: Izabela Trelka

 

MEDIACJE RÓWIEŚNICZE W NASZEJ SZKOLE

medi.png     W dniach 28-30 listopada br. grupa uczniów z klas IV-VI, wybrana przez kolegów, uczestniczyła w szkoleniu dotyczącym mediacji rówieśniczych. Warsztaty prowadzone było przez mediatorów oświatowego Centrum Edukacji Prawnej Krajowej Rady Radców Prawnych p. mec. Annę Stawicką i p. Magdalenę Pęczkowską. Celem szkolenia było przygotowanie profesjonalnej grupy uczniów do pełnienia roli szkolnych mediatorów rówieśniczych tworzących Zespół Szkolnego Centrum Mediacji.

     Tylko cztery szkoły z Południowej Wielkopolski miały możliwość uczestniczenia w tych spotkaniach. 15 grudnia 2016 r. wybrani uczniowie, wezmą udział w podsumowaniu projektu organizowanym w Poznaniu. 

     Współcześnie grupą szczególnie narażoną na sytuacje konfliktowe są młodzi ludzie, którzy z trudem próbują sprostać oczekiwaniom rodziców, nauczycieli i rówieśników. Problemy uczniów idą w parze z problemami wychowawców i rodziców. Mediacje rówieśnicze są metodą alternatywnego sposobu rozwiązywania sporów i konfliktów występujących wśród dzieci i młodzieży.

     Życzymy młodym mediatorom samych sukcesów w rozwiązywaniu problemów.

Opracowała: M. Gryczka

AKADEMIA BEZPIECZNEGO PUCHATKA

      Uczniowie z klas pierwszych dołączyli do „Akademii Bezpiecznego Puchatka”. To największy w Polsce program edukacyjny, który uczy pierwszoklasistów, jak być bezpiecznym na drodze, w domu, w szkole oraz w czasie odpoczynku. Dodatkowo, kolejny już raz został on rozbudowany o materiały związane z przydatną dla dzieci tematyką efektywnego zapamiętywania, treningu koncentracji, nauki selekcji informacji i rozwijania kreatywności.  Bardzo pomocne okazały się materiały edukacyjne- książeczki z zadaniami, które uczniowie uzupełniali w szkole pod kontrolą wychowawców.

     Dużym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje multimedialne na temat bezpieczeństwa. Uczniowie mieli możliwość wskazywać sytuacje niebezpieczne oraz sposoby zachowania się podczas zaistniałych niebezpieczeństw.

     Program przygotowany był  przez firmę Maspex – właściciela marki Puchatek wraz z Biurem Prewencji i Biurem Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Patronat honorowy objęli Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty.

                                                                                       Opracowały: D. Wieczorek, M. Frąszczak

 

FOTO AKADEMIA BEZPIECZNEGO PUCHATKA

TRZECIOKLASIŚCI W KOSMOSIE

     Realizacja projektu „Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki” zbliża się do końca. Tematem kolejnej podróży po Galaktyce Finanse były grosikowe wędrówki. Wspólna nauka i zabawa miała na celu przypomnienie znanych już planet i miejsc oraz utrwalenie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Mali podróżnicy sprawnie posługiwali się trudnymi określeniami typu: awers, rewers, mennica, budżet itp., przeliczali pieniądze, rozwiązywali zadania tekstowe. Zadaniem rodziców była rozmowa na temat uczenia się gospodarowania finansami i przestrzegania przepisów w ruchu drogowym. Uzupełniony „Dziennik podróży” jest przepustką do dalszej wyprawy na ostatnią planetę.

     W grudniu trzecioklasiści wylądują na planecie Złotówka i zakończą kosmiczną podróż po Galaktyce Finanse.

Opracowała: M. Łuczak

KONKURS O TYTUŁ NAUKOWEJ SZKOŁY IGNACEGO

W listopadzie 2016 r. nasza szkoła przystąpiła do udziału w Ogólnopolskim Konkursie o tytuł Naukowej Szkoły Ignacego, pod Patronem honorowym Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej, Marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego oraz Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. Razem z nami rywalizuje 156 innych szkół podstawowych z całej Polski. Konkurs ma na celu propagowanie wiedzy na temat polskiej myśli naukowej wśród uczniów, sylwetki Ignacego Łukasiewicza oraz rozwoju przemysłu naftowego i gazowego. Organizatorzy konkursu Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza z Warszawy zakłada też, że w trakcie trwania konkursu będą propagowane nauki matematyczno-przyrodnicze i działania edukacyjne oparte na aktywnym doświadczaniu, obserwowaniu, tworzeniu sytuacji bliskich naukowym dziedzinom wiedzy. W szkole działa koło naukowe „Mistrz Kodowania”, które podjęło się tego trudnego zadania. Jego uczestnicy, uczniowie z klas 4-6, zostali zapoznani przez opiekuna pana Marka Berkowskiego z tematyką konkursu. Kolejna grupa uczniów z koła przyrodniczego pod opieką pani Elżbiety Skupińskiej dokonała wyboru zagadnień do realizacji na zajęciach mistrzów kodowania. Jako cel przewodni wybrano obiegi w przyrodzie, procesy ciągłego krążenia w przyrodzie  związków  i  pierwiastków  chemicznych, w tym biogenów (np. węgiel, azot, siarka, tlen) pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska, m.in. między organizmami żywymi i ich siedliskami.

Opracowała: E. Skupińska

 

Read more: KONKURS O TYTUŁ NAUKOWEJ SZKOŁY IGNACEGO

SPOTKANIE ZE SZTUKĄ

     Uczniowie  klasy III c chętnie obcują ze sztuką, a nawet sami próbują swoich sił w kole teatralnym „Igraszka”. W ubiegłym roku oglądali w Teatrze Muzycznym w Poznaniu spektakl „Pchła Szachrajka”, a w tym roku postanowili zobaczyć coś naprawdę pięknego, lecz trudniejszego i wybrali się na bajkę baletową pt. „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”. 

     Wszyscy znamy historię królewny wygnanej przez zazdrosną macochę do lasu, gdzie znalazła chatkę siedmiu krasnoludków a następnie pięknego królewicza. Śnieżka zachwycała nasze mamy, babcie, zachwyca nas i pewnie zachwyci jeszcze wiele przyszłych pokoleń. Kiedy zgasło światło a na scenie pojawili się tancerze, rozbrzmiewająca wkoło muzyka zabrała nas do krainy, w której spełniają się najdziwniejsze sny. Przepiękna scenografia oraz wyjątkowo barwne i oryginalne kostiumy zachwyciły widownię, która z wielkim zainteresowaniem podziwiała popisy znakomitych poznańskich tancerzy.

     Następną atrakcją dnia był spacer po Starym Rynku i zwiedzanie muzeum rogala świętomarcińskiego. W trakcie pokazu i zajęć dzieci poznały sposób produkcji rogala według oryginalnej receptury, historię i gwarę poznańską oraz spróbowały znakomitych wypieków znanych w całym kraju. 

     Wycieczka była bardzo udana. W świetnym nastroju wróciliśmy do domu. Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia Poznania.

Opracowała: M. Łuczak

 

 

"KIDSPEAK" - PODSUMOWANIE WIZYTY GOŚCI Z MALEZJI I IRANU

   W dniach 21 – 25 listopada 2016r. społeczność „dziewiątki” już po raz piąty gościła w ramach programu „KidSpeak” (wcześniej „Enjoy my origin” i „Adore my origin”) przedstawicieli odległych krajów. Tym razem przybyły do nas panie: 22-letnia Stacey Hensley z Malezji oraz 26-letnia mieszkanka Iranu – Bita Abedini.  Tydzień spędzony z paniami upłynął szybko, a dzięki spotkaniom z gośćmi uczniowie klas IV-VI mogli się choć na chwilę przenieść o tysiące kilometrów stąd i zaczerpnąć nieznanych wcześniej wiadomości o krajach pochodzenia naszych gości.

   Malezja okazała się barwnym krajem wielu religii i kultur. Dominującymi religiami są tam islam, hinduizm i buddyzm, jednak z opowieści naszego gościa wynika, że w Malezji żyją przedstawiciele aż 300 rożnych grup etnicznych. Pięknie słucha się opowieści o wzajemnym szacunku i respekcie wobec innych kultur. Niezwykła dla nas – Europejczyków żyjących w klimacie umiarkowanym - jest przyroda klimatu równikowego i tropikalnego. Krystalicznie czyta, lazurowa, zawsze ciepła woda, biały piasek, dżungla i lasy deszczowe oraz pobliska wyspa Borneo powodują, że Malezja wydaje się być idealnym miejscem do odbycia egotycznej podróży. Niezwykła wydaje się być także stolica Malezji, Kuala Lumpur. Oficjalna rezydencja króla Malezji znajduje się właśnie w Kuala Lumpur. Stolica jest także kulturalnym, finansowym i gospodarczym centrum Malezji ze względu na swoją pozycję finansową. O niezwykłym statucie miasta stanowią także Petronas Towers – dwie wieże o wysokości 452 metrów, jedne z najwyższych budowli świata. Zachowują one tytuł najwyższych bliźniaczych wież świata oraz budynków zbudowanych przed końcem XX wieku. Petronas Towers były najwyższymi budynkami świata od roku 1998 do 2004. Dwa drapacze chmur są połączone przejściem (mostem) o długości 58 m na poziomie 41. i 42. piętra. Obie wieże mają łącznie 76 wind, do transportu używanych jest 29 dwupoziomowych wind i 10 ruchomych schodów. Windy zabierają jednorazowo 26 osób. Petronas Towers jest budynkiem biurowym. Pierwsza wieża (Tower One) mieści w całości biura firmy Petronas i to tutaj podejmie od stycznia pracę nasz wyjątkowy gość – Stacey J. W drugiej wieży (Tower Two) biura wynajmowane są wielu firmom. Poniżej film, który choć na chwilę przeniesie nas o 10000 kilometrów i 18 godzin lotu.

https://www.youtube.com/watch?v=si3wxbq3yhc

   Iran to kraj, który kojarzyć mogliśmy przede wszystkim z religią islamu, jednak po spotkaniach z Bitą możemy powiedzieć o nim zdecydowanie więcej. Iran to także różnorodność klimatyczna i przyrodnicza. Mimo, iż mieszkańcy tego kraju doświadczają czterech pór roku, mogą także wybrać się na wyspę Kish w Zatoce Perskiej, która gwarantuje im piękną, słoneczną pogodę przez cały rok. Jest tu mnóstwo hoteli i piękne, piaszczyste plaże, a także liczne centra handlowa i bazary, gdyż wyspa jest strefą wolnego handlu. Woda w zatoce jest przejrzysta, turkusowa i ciepła, a rafa koralowa kolorowa i obfitująca w ryby i inne morskie stworzenia. Można tu wybrać się na nurkowanie. Obyczaje na wyspie są nieco swobodniejsze, niż na lądzie, ale trzeba pamiętać, że plaże są oddzielne dla kobiet i mężczyzn, nie ma mowy o bikini. Jednak według naszego gościa obyczaje zmieniły się na lepsze w stosunku do wcześniejszych lat. W odróżnieniu od innych krajów islamskich jest możliwe spotykanie się i wspólne wychodzenie z potencjalnym kandydatem na męża. W nowocześniejszych rodzinach kobieta może mieć wpływ na wybór małżonka, a rodzina może jej tylko służyć radą. Młode kobiety mają dostęp do edukacji i są aktywne zawodowo.

   Wyjeżdżając z kraju nie muszą nakrywać głowy, jednak będąc w Iranie mają taki obowiązek. Z opowieści i zdjęć Bity wynika jednak, że kobiety nie noszą hidżabu, burki, czy czadoru – młode kobiety ubierają się nowocześnie i zgodnie z trendami światowymi. Wiemy także, że każda przybywająca do Iranu kobieta ma obowiązek nosić nakrycie głowy i rękaw przynajmniej o długości 3/4. Także nogi powinny być okryte. Dopuszczalne byłyby natomiast sandały, odkrywające bądź, co bądź nieco skóry. Ciekawostką, chyba nie ułatwiającą życia, jest fakt, że w Iranie nie można posługiwać się kartami kredytowymi czy debetowymi banków nieirańskich - ani w bankomatach, ani przy transakcjach bezgotówkowych. Należy więc mieć ze sobą odpowiednią ilość gotówki! Podobnie rzecz ma się w przypadku wyjazdu Irańczyków do innego kraju – z uwagi na trudne procedury uzyskania karty płatniczej często nie dysponują nią podczas podróży, co oznacza noszenie sporej ilości pieniędzy ze sobą.

   Obcując z naszymi gośćmi zyskuje się przekonanie, że zarówno mieszkańcy Malezji, jak i Iranu to ludzie niezwykle mili, ciepli i przyjaźni. Pisząc o wizycie Stacey i Bity nie sposób pominąć osób, które codziennie sprawiały, że odwiedziny naszych gości były szczególne również dla nich samych. Nasi uczniowie po raz kolejny dowiedli, że z polską gościnnością się po prostu wyrasta a okazana serdeczność i zainteresowanie to tylko niektóre z jej przejawów. Dziękujemy Wam za wszystkie miłe gesty, upominki i kartki przygotowane przez Was dla naszych gości!

Opracowała: Ewa Mucha-Lewicka

XI MIĘDZYSZKOLNY KONKURS WIEDZY O JANIE PAWLE II

     XI Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Janie Pawle II Co roku w naszej szkole odbywa się konkurs wiedzy o Janie Pawle II. Wiedza o naszym wielkim patronie i w tym roku została pięknie ukazana przez uczniów klas czwartych ostrowskich szkół podstawowych. Wszystkie dzieci potwierdziły, że Święty Jan Paweł II jest postacią, o której pięknie i bogactwie jest dobrze wiedzieć i w miarę możliwości choć w maleńkiej cząsteczce naśladować. Każdy z uczestników przygotowywał się do zmagań na podstawie przeczytanych obowiązujących lektur autorstwa pani Joanny Krzyżanek. Dzieci dokładnie poznały biografię papieża, pontyfikat ,a także bogactwo treści nauczania Jana Pawła II.

     Konkurs odbywał się w dwóch odrębnych etapach: szkolnym, adresowanym do czwartoklasistów z SP 9 oraz międzyszkolnym, którego uczestnikami byli uczniowie ostrowskich szkół podstawowych. W tym roku w mury "dziewiątki" swoją obecnością zaszczycili wraz z swoimi opiekunami przedstawiciele: SP 1, SP 4, SP 5, SP 6, SP 7, SP 11 i Szkoły Podstawowej Sióstr Salezjanek. Podczas uroczystego otwarcia konkursu dyrektor naszej szkoły pani Justyna Uciechowska gratulowała udziału w tak pięknym wyzwaniu, jakim jest udział w konkursie w naszej szkole i życzyła wszystkim uczestnikom konkursu powodzenia. Następnie pani Izabela Trelka omówiła zasady konkursu i uczniowie ostrowskich podstawówek przystąpili do sprawdzenia swych wiadomości. Od lat konkurs ma formę interaktywną, to znaczy, że dzieci odpowiadają na pytania za pomocą pilotów do testów. W tym roku zwycięzcami zostali reprezentanci Szkoły Podstawowej Sióstr Salezjanek ex aequo: Olga Plucińska i Jakub Śmiechowski – I miejsce, Krzysztof Piec z SP 5 - II miejsce i Amelia Grzegorowska z SP 6 - III miejsce.

     Laureaci otrzymali w nagrodę piękne książki ufundowane przez Urząd Miasta, które wspólnie z panią dyrektor Justyną Uciechowską, ks. dr. Jerzym Adamczakiem wręczyła pani Jolanta Maćkowiak - Naczelnik Wydziału Edukacji Ostrowa Wielkopolskiego. Miłą niespodzianką okazały sie także książki o tematyce ostrowskiej przygotowane dla wszystkich uczestników konkursu. Podczas wręczania nagród wręczono także dyplomy i nagrody książkowe naszym szkolnym laureatom: Matyldzie Herjan z klasy 4a i Oldze Antczak z klasy 4c za zajęcie I miejsca, Pawłowi Frąszczakowi i Igorowi Ziółkowskiemu z klasy 4a za zajęcie II miejsca i Gabrieli Michalak z klasy IV a i Oldze Uciechowskiej z klasy 4e za zajęcie III miejsca. Wypełnieniem konkursu był mini-wykład pani Bogumiły Kozan o etapach pisania ikony.

     W jury XI Międzyszkolnego Konkursu Wiedzy o Janie Pawle II zasiadły panie: Ewa Kotowska - Rasiak - wieloletni redaktor prasowy, Katarzyna Dziamska – nauczyciel Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II Spółdzielni Oświatowej, Sylwia Napieralska - nauczycielka języka polskiego w naszej szkole oraz Przewodniczący Rady Rodziców  pan Hubert Kłopocki. Nad organizacją konkursu czuwał zespół nauczycieli w składzie: pani wicedyrektor Maria Gryczka, pani Bożena Niklewicz, pani Katarzyna Wojtysiak, pani Sylwia Napieralska, pani Anna Pietrzak, pani Izabela Trelka, pani Jolanta Bury, pani Ewa Waleńska i pani Bogumiła Kozan.

Opracowała: B. Gruszczyńska - Kozan

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

Our website is protected by DMC Firewall!