Aktualności

ZWYCZAJE BOŻONARODZENIOWE W POLSCE

W środę 18 grudnia w atmosferze zbliżających się świąt uczniowie klas 3 wzięli udział w kokursie pt. ,,Zwyczaje świąt Bożego Narodzenia w Polsce.” Celem konkursu było zachęcanie dzieci do poznawania tradycji i zwyczajów świątecznych, charakterystycznych dla kultury chrześcijańskiej, które sięgają dawnych czasów. Uczniowie zmierzyli się z m.in. z pytaniami: Co oznacza słowo wigilia? Jakie są tradycyjne potrawy wigilijne? Kiedy starym zwyczajem zasiadano do wieczerzy wigilinej?

Najlepszymi z najlepszych okazali się: Nikodem Wybandowski z kl. 3b, Oliwia Bartnik z kl. 3b, którzy zajeli ex aequo 1 miejsce z liczbą punktów 26. Miejsce drugie zajeła Dorota Sobczak, a miejsce trzecie Zuzanna Zielonka również z klasy 3b. Wszystkim, którzy wzięli udział w konkursie gratulujemy i zapraszamy za rok.

Konkurs został przygotowany przez p. Natalię Furmaniak oraz p. Kingę Wiertelak.     

Opracowała: N. Furmaniak

REGIONALNY JĘZYKOWY FESTIWAL BOŻONARODZENIOWY DLA UCZNIÓW KLAS VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

W miniony czwartek  grupa uczniów klas VIII (opiekun Ewa Szóstak) udała się do IV Liceum Ogólnokształcącego, aby wziąć udział w Regionalnym Językowym Festiwalu Bożonarodzeniowym. W ramach festiwalu przeprowadzone zostały warsztaty językowe, konkurs piosenki oraz konkurs na kartkę świąteczną. Celem festiwalu jest zmotywowanie i zachęcenie uczniów do nauki języków obcych poprzez rozwijanie zdolności wokalnych i artystycznych. Na początku uczniowie zostali podzieleni na grupy i udali się na warsztaty językowe, które obejmowały następujące tematy i języki: 1. Pierwsza lekcja języka hiszpańskiego. 2. Pierwsza lekcja języka francuskiego. 3. Amazing facts about British and American English – warsztaty z języka angielskiego. 4. Tradycje Bożonarodzeniowe w Niemczech – warsztaty z języka niemieckiego oraz  prezentacja  zajęć za pomocą komunikatora Skype.  Po przeprowadzonych warsztatach mieliśmy okazję wysłuchać przepięknych utworów w wykonaniu uczniów IV LO oraz uczniów klas VIII biorących udział w festiwalu. Naszą szkołę reprezentowała Julia Chmielina z klasy VIII c, która pięknie zaprezentowała utwór Ariany Grande zatytułowany „Last Christmas”. Podczas festiwalu nastąpiło także rozstrzygnięcie konkursu na kartkę  Bożonarodzeniową / świąteczną. Ocenie podlegała kreatywność uczniów w wykonaniu kartki  oraz poprawność językowa życzeń. Radość była ogromna, ponieważ uczeń naszej szkoły Eryk Marcinkowski z klasy VIII b zdobył I miejsce , natomiast Zuzanna Wiśniewska z klasy VIII c otrzymała wyróżnienie. Wszystkim uczniom dziękujemy za zaangażowanie w przygotowania do konkursów oraz aktywny udział w festiwalu.

Opracowała: E.Szóstak

 

FOTO REGIONALNY JĘZYKOWY FESTIWAL BOŻONARODZENIOWY DLA UCZNIÓW KLAS VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

KLASA EKSPERYMENTALNA NA UNIWERSYTECIE

W ubiegły czwartek klasa Ve (wych. Katarzyna Śliwińska) pod opieką wychowawcy oraz nauczycielki języka polskiego (p. Beaty Hadryan - Grzywnej) miała możliwość uczestniczenia w warsztatach prowadzonych przez pracowaników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (wydział zamiejscowy w Kaliszu). Zajęcia odbyły się w ramach prowadzonego przez szkołę eksperymentu pedagogicznego pod nazwą "Klasa o profilu medialnym w szkole podstawowej".

Warsztaty obejmowały dwa bloki tematyczne. Pierwszy z nich dotyczył montażu dźwięku w filmie, natomiast drugi był wprowadzeniem do filmu i fotografii.

Nasi uczniowie mieli okazję stanąć przed kamerą i obiektywem aparatu, a także dostrzec, jak ważne są efekty dźwiękowe w filmie. Poza tym jako nieliczni zostali przywitani i oprowadzeni przez prodziekana  ds. nauki i rozwoju kadry, dra Radosława Nawrockiego, który pogratulował im udziału w eksperymencie.

Spotkanie to było pierwszym z cyklu warsztatów, które klasa medialna będzie obywać cyklicznie, aż do zakończenia eksperymentu.

Opracowała: K. Śliwińska

 

FOTO KLASA EKSPERYMENTALNA NA UNIWERSYTECIE

ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ …

Przedświąteczny nastrój panuje już wszędzie, również w naszej szkolnej bibliotece. Gazetki przypominają o tradycjach i zwyczajach bożonarodzeniowych, powstała „książkowa choinka” oraz „książkowy bałwan”. Wystawka książek także ma charakter świąteczny i zimowy.

Wizyta Szkolnego Klubu Książki w Przedszkolu nr 15 również przebiegała w świątecznej atmosferze. Klubowicze przeczytali dzieciom bajkę „Gwiazdkowa noc” oraz fragmenty z książki Marcina Przewoźniaka pt.  „Zapytaj Misia o … Święta”. Przy dźwiękach świątecznych piosenek przedszkolacy rozkodowywali św. Mikołaja, a pomagała im młodzież ze SKK.

Spotkanie z przedszkolakami odbyło się w ramach innowacji pedagogicznej „Czytać dzieciom każdy może” oraz realizacji ogólnopolskiego programu czytelniczego „PoczytajMy”.

Opracowała: R. Sikora

 

TURNIEJ KOSZYKÓWKI SMOK

We wtorek 10. grudnia odbyła się już IX edycja Ostrowskiego Turnieju Szkolnych Młodzieżowych Ośrodków Koszykówki, programu z ramienia Polskiego Związku Koszykówki oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.

W tym roku po raz pierwszy udział w programie wzięły uczennice klas I-III, które brały aktywny udział w zajęciach od września.  Na turnieju dziewczęta mogły zaprezentować swoje umiejętności w różnych konkurencjach w trzech kategoriach wiekowych: klasy I-II, klasy III-IV w formie wyścigów rzędów oraz klasy V w meczach.

Turniej tradycyjnie rozpoczął się uroczystym otwarciem przez koordynatora programu Jakuba Kowalskiego oraz przemówieniem Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 11 Pani Małgorzaty Lubojańskiej, która powitała wszystkie szkoły i zagrzała uczestniczki do zdrowej rywalizacji. W spotkaniu wzięły udział trzy ostrowskie szkoły:  SP nr 7, SP nr 9 oraz gospodarze turnieju SP nr 11, w sumie ponad 150 dziewcząt oraz 8 trenerów.

Szkołę Podstawową nr 9 reprezentowało łącznie ponad 50 dziewcząt, pod opieką trenerów Katarzyny Motyl, Macieja Staszaka, Marcina Krzyżanowskiego oraz wychowawcy klasy IIc Ewy Nawrockiej.

Warto nadmienić, że w Szkole Podstawowej nr 9 istnieją również klasy sportowe o profilu koszykówki dziewcząt, co daje łączną ilość trenujących dziewcząt ponad 80!!! 

Rywalizację rozpoczął mecz kl.V, następnie szanse na zaprezentowanie swoich umiejętności miały dziewczęta kl. III i IV oraz I-II w konkurencjach wyścigów rzędów, jak: kozłowanie piłki, przenoszenie piłek do wyznaczonych punktów, podania, zadania zespołowe z wykorzystaniem piłek oraz ćwiczenia koordynacyjne i na czas reakcji. Dziewczęta z klas I-IV walczyły o medale „SMOKów” w rywalizacji ogólnej, bez klasyfikacji generalnej, natomiast klasy V wzorem lat poprzednich biorąc udział w rozgrywkach meczowych zawalczyły o miejsca.

Na zakończenie turnieju dyrekcje wszystkich szkół wręczyły medale i okazałe puchary dziewczętom. Nagrody zostały ufundowane przez Urząd Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.
Podczas turnieju dopisała frekwencja na trybunach rodziców, bliskich oraz koleżanek i kolegów. Wszystkim uczestniczkom gratulujemy zaciętej walki i już teraz zapraszamy na kontynuację udziału w programie od stycznia we wszystkich szkołach.

Opracował: M.Staszak

 

FOTO TURNIEJ KOSZYKÓWKI SMOK

VII IGRZYSKA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

Amelia Kłokowska  uczennica klasy V f  oraz Marcelina Grzęda, Jan Janiak, Julia Maleszka uczniowie klasy VIII b oraz Milena Jaskuła uczennica klasy VIII c wzięli udział VII Igrzyskach Wiedzy i Umiejętności, które odbyły się  13 grudnia 2019 r. w III Liceum Ogólnokształcącym pod honorowym patronatem Starosty Ostrowskiego Pana Pawła Rajskiego.  Uczennica  klasy Vf wzięła udział w VII Zawodach pływackich o Puchar Dyrektora III Liceum Ogólnokształcącego a uczniowie klas VIII b i VIII c w V Konkursie  biologiczno-chemicznym „Chemiczny Robaczek”. Igrzyska cieszyły się  bardzo dużym zainteresowaniem wśród uczniów szkół podstawowych  z Miasta Ostrowa Wielkopolskiego oraz Powiatu Ostrowskiego. Uczniowie zostali bardzo mile i serdecznie powitani przez Dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego Panią Marię Tomalak. Następnie uczniowie wzięli udział w konkursach z różnych dziedzin oraz zawodach sportowych. Po zakończonych konkursach i zawodach uczniowie naszej szkoły mieli możliwość zwiedzenia  i zapoznania się z ofertą edukacyjną III Liceum Ogólnokształcącego. Podczas konkursów i zawodów rywalizacja była duża, a emocje sięgnęły zenitu w trakcie ogłaszania wyników z poszczególnych dziedzin. Radość była tym większy, gdyż wśród zwycięzców znaleźli się uczniowie naszej szkoły. Amelia Kłokowska  uczennica klasy V f zajęła I miejsc w zawodach pływackich - stylem klasycznym na 50m  natomiast  Milena Jaskuła uczennica klasy VIII c zajęła II miejsce w konkursie biologiczno-chemicznym „Chemiczny Robaczek”.  Wspólne wykonanie piosenki Margaret „Coraz bliżej święta”  przez uczniów zakończyło VII Igrzyska Wiedzy i Umiejętności i wprowadziło w klimat zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.    Uczniom, którzy wzięli udział w VII Igrzyskach serdecznie dziękujemy a zwycięzcom gratulujemy.

Opracowały: M. Łabęcka, K. Motyl

 

FOTO VII IGRZYSKA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

UPOMINEK OD PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PANA ANDRZEJA DUDY

We wrześniu Szkoła Podstawowa nr 9 po raz kolejny włączyła się w akcję pod hasłem Narodowe Czytanie, której patronuje Prezydent RP. Lekturą tegorocznej odsłony były polskie nowele. W ramach VIII warsztatów czytelniczych, nauczyciele języka polskiego i biblioteki szkolnej zaplanowali szereg działań, mających na celu promowanie bogactwa klasyki rodzimej literatury. Uczniom starszej grupy wiekowej zostały zaprezentowane sylwetki autorów oraz ich twórczość.Kulminacyjnym punktem spotkania była wspólna lektura wybranych fragmentów dzieł: Marii Konopnickiej, Elizy Orzeszkowej, Bolesława Prusa, Władysława Stanisława Reymonta, Henryka Rzewuskiego, Brunona Schulza, Henryka Sienkiewicza i Stefana Żeromskiego oraz kontemplowanie ekspozycji poświęconej różnym wydaniom nowel. Uczestników ucieszyła również możliwość przyjrzenia się pieczęci z logo przedsięwzięcia.  W grudniu społeczność SP9 otrzymała pamiątkowe wydanie książki z dedykacją Pary Prezydenckiej o treści: Z podziękowaniem za wspólny udział w Narodowym Czytaniu „Nowel Polskich”. Do egzemplarza nowel, wzbogaconego ilustracjami przygotowanymi z myślą o tegorocznej akcji, Prezydent RP dołączył list okolicznościowy z wyrazami wdzięczności dla organizatorów akcji oraz flagę narodową – symbol tożsamości i przynależności do polskiej wspólnoty.  Pamiątkowa publikacja już niebawem wzbogaci zbiór innych czytelniczych podarunków od pana prezydenta. Lektura wybranych dzieł z pewnością przyniesie odbiorcom wiele ciekawych refleksji.

Opracowały: S. Napieralska, I.Trelka

 

FOTO UPOMINEK OD PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PANA ANDRZEJA DUDY

PROJEKT ERASMUS+ H.E.A.L. DELEGACJA SP9 WE WŁOSZECH

W dniach 30 listopada–7 grudnia 2019 roku delegacja z naszej szkoły wzięła udział w piątej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji. Tym razem spotkanie odbywało się we Włoszech, na Sycylii, w miejscowości Katania. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim czworo uczniów: Róża Małecka (kl. VII d), Aleksandra Rogala (kl. VII d), Piotr Sobczak (kl. VI c) oraz Wojciech Zamojski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały panie Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Justyna Uciechowska (dyrektor szkoły). Hasło przewodnie wizyty to „Uzależnienia wśród młodzieży, sposoby pomocy i zapobieganie”. Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie w Warszawie. W Katanii samolot wylądował w godzinach porannych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły oraz rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 7 dni polscy uczniowie. Od chwili powitania było jasne, że Ola, Róża, Piotr i Wojtek nie mogli trafić lepiej! Katania to miasto leżące na wschodnim wybrzeżu Sycylii, u podnóża wulkanu Etna, w regionie Morza Jońskiego. Pod miastem płynie rzeka Amenano, a przez miasto rzeka Longane. Znajduje się tu port morski oraz międzynarodowy port lotniczy Fontanarossa. Poniedziałek zaczęto od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły Dante Alighieri i kultury włoskiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazał się występ szkolnej orkiestry. Szkoła, w której gościliśmy, to bowiem połącznie gimnazjum oraz szkoły muzycznej. Następnie uczniowie z zaprzyjaźnionych szkół partnerskich odbyli debatę na temat uzależnień, przedstawiając problematyczne sytuacje w swoich  krajach. Okazało się, iż temat w każdym z państw partnerskich jest podobny, największy problem stanowią uzależnienia od internetu i gier komputerowych wśród młodzieży. Tego samego dnia, po południu, udaliśmy się do centrum miasta, gdzie zwiedziliśmy Klasztor Benedyktynów, dziś siedziba Uniwersytetu w Katanii.  Wtorek spędziliśmy w podróży, włoscy nauczyciele zabrali nas na wycieczkę edukacyjną do pobliskiej miejscowości Taormina. Miasteczko to założone zostało w IV wieku p.n.e., położone jest na stromych zboczach okolicznych gór, co stanowiło wspaniałe miejsce do pobudowania teatru greckiego, bardzo dobrze zachowanego do dnia dzisiejszego. Urokliwe, wąskie uliczki, typowe dla sycylijskiego krajobrazu, przesympatyczni mieszkańcy, na zawsze zostaną w naszej pamięci. Kolejny dzień  rozpoczął się od wizyty u burmistrza Katanii, przyjęto nas tu niezwykle serdecznie. Wymieniliśmy się upominkami i z zaproszeniem na kolejną wizytę udaliśmy się do goszczącej nas szkoły. Kolejnym punktem programu tego dnia  były bowiem warsztaty, zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Tematem przewodnim  wspomnianych warsztatów były sposoby odwrócenia uwagi dzieci od „sieci internetowych”, uczniowie zaangażowali się w różne formy pracy:  odegrali scenkę teatralną, zatańczyli rap, wzięli udział w zajęciach z kodowania oraz programowania. Po tak intensywnym dniu, wystarczyło jeszcze sił na wspólny wieczór i kolację na kręglach. Uczniowie wraz z nauczycielami rozegrali ekscytujące zawody.

Czwartek spędziliśmy równie pracowicie, od rana zawitaliśmy znowu w szkole,  odwiedzaliśmy niektóre klasy, przywieźliśmy bowiem dla nich małe upominki. Sami też zostaliśmy poczęstowani regionalnymi smakołykami, napojami, wszystko przygotowali sami uczniowie. W ramach realizacji zadań projektowych nauczyciele odbyli kolejne szkolenie ze specjalistą (dr Almą Scalia) w dziedzinie uzależnień i sposobów pomocy uczniom w tym zakresie, natomiast  dzieci w tym czasie wzięły udział w zajęciach sportowych zorganizowanych przez nauczycieli szkoły. Po południu udaliśmy się do Krajowego Instytutu Geofizyki i Wulkanologii w Katanii. Eksperci zaprezentowali nam filmik obrazujący historię Etny, oprowadzili po instytucie, mieliśmy możliwość zobaczyć jak wygląda praca przy sejsmogramach, jednym słowem, zostaliśmy merytorycznie przygotowani do wizyty na wulkanie Etna. Wieczorem wraz z włoskimi rodzinami oraz gronem pedagogicznym zjedliśmy wspólną uroczystą kolację, podczas której wręczone zostały wszystkie certyfikaty uczestnictwa. Piąty dzień był dniem wizyty na wulkanie Etna, udaliśmy się tam w piątkowy poranek. Lady Etna była dla nas łaskawa, pozwoliła się odwiedzić, pokazała nam swoje nieczynne kratery, poczuliśmy się zaproszeni do kolejnej wizyty. Opisana podróż była już piątym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. realizowanym w naszej szkole. Kolejne spotkanie odbędzie się już marcu 2020 roku w Polsce, właśnie w SP9. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: Ewa Sobczak

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ H.E.A.L. DELEGACJA SP9 WE WŁOSZECH

III MIĘDZYSZKOLNE OBCHODY DNIA WOLONTARIUSZA

5 grudnia 2019r.  uczniowie naszej szkoły wzięli udział w III Międzyszkolnych Obchodach Dnia Wolontariusza w Szkole Podstawowej nr 1 pod patronatem Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego Beaty Klimek. Wszyscy wolontariusze oraz zaproszeni goście mieli okazję uczestniczyć w programie artystycznym, który  miał na celu uświadomić uczestnikom, że wolontariat to okazja do realizowania swoich pasji, rozwijania umiejętności, kompetencji, poszerzania wiedzy i horyzontów myślowych oraz zdobywania nowych doświadczeń w czasie wolnym od nauki. Ważnym punktem obchodów było wystąpienie zaproszonych gości, którzy na co dzień są wolontariuszami i wiedzą o tym, że wolontariat działa w dwie strony – jest cenny nie tylko dla osób potrzebujących, ale i wzbogaca życie tych, którzy dają swoją pomoc.

Na zakończenie obchodów podsumowano międzyszkolny  konkurs plastyczny- „Pomaganie jest fajne”, w którym wyróżnienie zdobyła  nasza uczennica Gabriela Michalak z klasy 7a - serdecznie gratulujemy!.

 Gratulujemy również Antoninie Matyśkiewicz z klasy 5b i Weronice Jakubowskiej z klasy 4b  za wykonanie pięknych prac, które były wystawione podczas Międzyszkolnych Obchodów Dnia Wolontariusza w SP1.

Opracowała: U. Kupczyk

 

FOTO III MIĘDZYSZKOLNE OBCHODY DNIA WOLONTARIUSZA

ROK JĘZYKÓW RDZENNYCH

UNESCO ogłosiło rok 2019 rokiem języków rdzennych. Rdzenne społeczności często pozostają odizolowane, zarówno politycznie jak i społecznie, ze względu na swoje położenie geograficzne oraz odrębną historię, kulturę, język i  tradycje. Mimo to społeczności rdzenne są nie tylko liderami w zakresie ochrony środowiska, ale również ich języki reprezentują złożone systemy wiedzy i komunikacji. Te atuty powinny być uznane za strategiczne zasoby krajowe mogące przyczynić się do rozwoju, budowania pokoju i pojednania. Społeczności rdzenne wspierają również i promują swoje unikalne lokalne kultury, zwyczaje i wartości, które przetrwały tysiące lat. Języki rdzenne wzbogacają światową różnorodność kulturową. Bez nich świat byłby uboższy. Z okazji Międzynarodowego Roku Języków Rdzennych w naszej szkole został ogłoszony konkurs na prezentację dotyczącą wybranej przed siebie społeczności rdzennej i jej języka. Laureatami konkursu zostali:

w kategorii klas IV-V:

I miejsce: Agnieszka Włodarczyk z klasy Vd

II miejsce: Milena Muszyńska z klasy Vb

III miejsce: Maria Ziółkowska z klasy Vd

w kategorii klas VI-VIII:

Paweł Frąszczak z klasy VIIa

40 procent z około 6,700 języków używanych na świecie jest zagrożonych wymarciem.  Większość z nich to języki rdzenne, a tym samym kultury i systemy wiedzy. Mamy nadzieję, że Międzynarodowy Rok Języków Rdzennych zwróci uwagę na te problemy. Nasi uczniowie jak zwykle spisali się na medal. Wykonane prezentacje posłużą do szerzenia wiedzy i uwrażliwiania młodzieży na piękno kryjące się w różnorodności. Szkolnymi koordynatorkami konkursu były anglistki – Agnieszka Poczta i Joanna Rossowska.

Opracowały: A. Poczta, J. Rossowska

 

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

Our website is protected by DMC Firewall!