Aktualności

VII IGRZYSKA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

Amelia Kłokowska  uczennica klasy V f  oraz Marcelina Grzęda, Jan Janiak, Julia Maleszka uczniowie klasy VIII b oraz Milena Jaskuła uczennica klasy VIII c wzięli udział VII Igrzyskach Wiedzy i Umiejętności, które odbyły się  13 grudnia 2019 r. w III Liceum Ogólnokształcącym pod honorowym patronatem Starosty Ostrowskiego Pana Pawła Rajskiego.  Uczennica  klasy Vf wzięła udział w VII Zawodach pływackich o Puchar Dyrektora III Liceum Ogólnokształcącego a uczniowie klas VIII b i VIII c w V Konkursie  biologiczno-chemicznym „Chemiczny Robaczek”. Igrzyska cieszyły się  bardzo dużym zainteresowaniem wśród uczniów szkół podstawowych  z Miasta Ostrowa Wielkopolskiego oraz Powiatu Ostrowskiego. Uczniowie zostali bardzo mile i serdecznie powitani przez Dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego Panią Marię Tomalak. Następnie uczniowie wzięli udział w konkursach z różnych dziedzin oraz zawodach sportowych. Po zakończonych konkursach i zawodach uczniowie naszej szkoły mieli możliwość zwiedzenia  i zapoznania się z ofertą edukacyjną III Liceum Ogólnokształcącego. Podczas konkursów i zawodów rywalizacja była duża, a emocje sięgnęły zenitu w trakcie ogłaszania wyników z poszczególnych dziedzin. Radość była tym większy, gdyż wśród zwycięzców znaleźli się uczniowie naszej szkoły. Amelia Kłokowska  uczennica klasy V f zajęła I miejsc w zawodach pływackich - stylem klasycznym na 50m  natomiast  Milena Jaskuła uczennica klasy VIII c zajęła II miejsce w konkursie biologiczno-chemicznym „Chemiczny Robaczek”.  Wspólne wykonanie piosenki Margaret „Coraz bliżej święta”  przez uczniów zakończyło VII Igrzyska Wiedzy i Umiejętności i wprowadziło w klimat zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.    Uczniom, którzy wzięli udział w VII Igrzyskach serdecznie dziękujemy a zwycięzcom gratulujemy.

Opracowały: M. Łabęcka, K. Motyl

 

FOTO VII IGRZYSKA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

UPOMINEK OD PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PANA ANDRZEJA DUDY

We wrześniu Szkoła Podstawowa nr 9 po raz kolejny włączyła się w akcję pod hasłem Narodowe Czytanie, której patronuje Prezydent RP. Lekturą tegorocznej odsłony były polskie nowele. W ramach VIII warsztatów czytelniczych, nauczyciele języka polskiego i biblioteki szkolnej zaplanowali szereg działań, mających na celu promowanie bogactwa klasyki rodzimej literatury. Uczniom starszej grupy wiekowej zostały zaprezentowane sylwetki autorów oraz ich twórczość.Kulminacyjnym punktem spotkania była wspólna lektura wybranych fragmentów dzieł: Marii Konopnickiej, Elizy Orzeszkowej, Bolesława Prusa, Władysława Stanisława Reymonta, Henryka Rzewuskiego, Brunona Schulza, Henryka Sienkiewicza i Stefana Żeromskiego oraz kontemplowanie ekspozycji poświęconej różnym wydaniom nowel. Uczestników ucieszyła również możliwość przyjrzenia się pieczęci z logo przedsięwzięcia.  W grudniu społeczność SP9 otrzymała pamiątkowe wydanie książki z dedykacją Pary Prezydenckiej o treści: Z podziękowaniem za wspólny udział w Narodowym Czytaniu „Nowel Polskich”. Do egzemplarza nowel, wzbogaconego ilustracjami przygotowanymi z myślą o tegorocznej akcji, Prezydent RP dołączył list okolicznościowy z wyrazami wdzięczności dla organizatorów akcji oraz flagę narodową – symbol tożsamości i przynależności do polskiej wspólnoty.  Pamiątkowa publikacja już niebawem wzbogaci zbiór innych czytelniczych podarunków od pana prezydenta. Lektura wybranych dzieł z pewnością przyniesie odbiorcom wiele ciekawych refleksji.

Opracowały: S. Napieralska, I.Trelka

 

FOTO UPOMINEK OD PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PANA ANDRZEJA DUDY

PROJEKT ERASMUS+ H.E.A.L. DELEGACJA SP9 WE WŁOSZECH

W dniach 30 listopada–7 grudnia 2019 roku delegacja z naszej szkoły wzięła udział w piątej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji. Tym razem spotkanie odbywało się we Włoszech, na Sycylii, w miejscowości Katania. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim czworo uczniów: Róża Małecka (kl. VII d), Aleksandra Rogala (kl. VII d), Piotr Sobczak (kl. VI c) oraz Wojciech Zamojski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały panie Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Justyna Uciechowska (dyrektor szkoły). Hasło przewodnie wizyty to „Uzależnienia wśród młodzieży, sposoby pomocy i zapobieganie”. Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie w Warszawie. W Katanii samolot wylądował w godzinach porannych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły oraz rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 7 dni polscy uczniowie. Od chwili powitania było jasne, że Ola, Róża, Piotr i Wojtek nie mogli trafić lepiej! Katania to miasto leżące na wschodnim wybrzeżu Sycylii, u podnóża wulkanu Etna, w regionie Morza Jońskiego. Pod miastem płynie rzeka Amenano, a przez miasto rzeka Longane. Znajduje się tu port morski oraz międzynarodowy port lotniczy Fontanarossa. Poniedziałek zaczęto od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły Dante Alighieri i kultury włoskiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazał się występ szkolnej orkiestry. Szkoła, w której gościliśmy, to bowiem połącznie gimnazjum oraz szkoły muzycznej. Następnie uczniowie z zaprzyjaźnionych szkół partnerskich odbyli debatę na temat uzależnień, przedstawiając problematyczne sytuacje w swoich  krajach. Okazało się, iż temat w każdym z państw partnerskich jest podobny, największy problem stanowią uzależnienia od internetu i gier komputerowych wśród młodzieży. Tego samego dnia, po południu, udaliśmy się do centrum miasta, gdzie zwiedziliśmy Klasztor Benedyktynów, dziś siedziba Uniwersytetu w Katanii.  Wtorek spędziliśmy w podróży, włoscy nauczyciele zabrali nas na wycieczkę edukacyjną do pobliskiej miejscowości Taormina. Miasteczko to założone zostało w IV wieku p.n.e., położone jest na stromych zboczach okolicznych gór, co stanowiło wspaniałe miejsce do pobudowania teatru greckiego, bardzo dobrze zachowanego do dnia dzisiejszego. Urokliwe, wąskie uliczki, typowe dla sycylijskiego krajobrazu, przesympatyczni mieszkańcy, na zawsze zostaną w naszej pamięci. Kolejny dzień  rozpoczął się od wizyty u burmistrza Katanii, przyjęto nas tu niezwykle serdecznie. Wymieniliśmy się upominkami i z zaproszeniem na kolejną wizytę udaliśmy się do goszczącej nas szkoły. Kolejnym punktem programu tego dnia  były bowiem warsztaty, zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Tematem przewodnim  wspomnianych warsztatów były sposoby odwrócenia uwagi dzieci od „sieci internetowych”, uczniowie zaangażowali się w różne formy pracy:  odegrali scenkę teatralną, zatańczyli rap, wzięli udział w zajęciach z kodowania oraz programowania. Po tak intensywnym dniu, wystarczyło jeszcze sił na wspólny wieczór i kolację na kręglach. Uczniowie wraz z nauczycielami rozegrali ekscytujące zawody.

Czwartek spędziliśmy równie pracowicie, od rana zawitaliśmy znowu w szkole,  odwiedzaliśmy niektóre klasy, przywieźliśmy bowiem dla nich małe upominki. Sami też zostaliśmy poczęstowani regionalnymi smakołykami, napojami, wszystko przygotowali sami uczniowie. W ramach realizacji zadań projektowych nauczyciele odbyli kolejne szkolenie ze specjalistą (dr Almą Scalia) w dziedzinie uzależnień i sposobów pomocy uczniom w tym zakresie, natomiast  dzieci w tym czasie wzięły udział w zajęciach sportowych zorganizowanych przez nauczycieli szkoły. Po południu udaliśmy się do Krajowego Instytutu Geofizyki i Wulkanologii w Katanii. Eksperci zaprezentowali nam filmik obrazujący historię Etny, oprowadzili po instytucie, mieliśmy możliwość zobaczyć jak wygląda praca przy sejsmogramach, jednym słowem, zostaliśmy merytorycznie przygotowani do wizyty na wulkanie Etna. Wieczorem wraz z włoskimi rodzinami oraz gronem pedagogicznym zjedliśmy wspólną uroczystą kolację, podczas której wręczone zostały wszystkie certyfikaty uczestnictwa. Piąty dzień był dniem wizyty na wulkanie Etna, udaliśmy się tam w piątkowy poranek. Lady Etna była dla nas łaskawa, pozwoliła się odwiedzić, pokazała nam swoje nieczynne kratery, poczuliśmy się zaproszeni do kolejnej wizyty. Opisana podróż była już piątym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. realizowanym w naszej szkole. Kolejne spotkanie odbędzie się już marcu 2020 roku w Polsce, właśnie w SP9. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: Ewa Sobczak

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ H.E.A.L. DELEGACJA SP9 WE WŁOSZECH

III MIĘDZYSZKOLNE OBCHODY DNIA WOLONTARIUSZA

5 grudnia 2019r.  uczniowie naszej szkoły wzięli udział w III Międzyszkolnych Obchodach Dnia Wolontariusza w Szkole Podstawowej nr 1 pod patronatem Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego Beaty Klimek. Wszyscy wolontariusze oraz zaproszeni goście mieli okazję uczestniczyć w programie artystycznym, który  miał na celu uświadomić uczestnikom, że wolontariat to okazja do realizowania swoich pasji, rozwijania umiejętności, kompetencji, poszerzania wiedzy i horyzontów myślowych oraz zdobywania nowych doświadczeń w czasie wolnym od nauki. Ważnym punktem obchodów było wystąpienie zaproszonych gości, którzy na co dzień są wolontariuszami i wiedzą o tym, że wolontariat działa w dwie strony – jest cenny nie tylko dla osób potrzebujących, ale i wzbogaca życie tych, którzy dają swoją pomoc.

Na zakończenie obchodów podsumowano międzyszkolny  konkurs plastyczny- „Pomaganie jest fajne”, w którym wyróżnienie zdobyła  nasza uczennica Gabriela Michalak z klasy 7a - serdecznie gratulujemy!.

 Gratulujemy również Antoninie Matyśkiewicz z klasy 5b i Weronice Jakubowskiej z klasy 4b  za wykonanie pięknych prac, które były wystawione podczas Międzyszkolnych Obchodów Dnia Wolontariusza w SP1.

Opracowała: U. Kupczyk

 

FOTO III MIĘDZYSZKOLNE OBCHODY DNIA WOLONTARIUSZA

ROK JĘZYKÓW RDZENNYCH

UNESCO ogłosiło rok 2019 rokiem języków rdzennych. Rdzenne społeczności często pozostają odizolowane, zarówno politycznie jak i społecznie, ze względu na swoje położenie geograficzne oraz odrębną historię, kulturę, język i  tradycje. Mimo to społeczności rdzenne są nie tylko liderami w zakresie ochrony środowiska, ale również ich języki reprezentują złożone systemy wiedzy i komunikacji. Te atuty powinny być uznane za strategiczne zasoby krajowe mogące przyczynić się do rozwoju, budowania pokoju i pojednania. Społeczności rdzenne wspierają również i promują swoje unikalne lokalne kultury, zwyczaje i wartości, które przetrwały tysiące lat. Języki rdzenne wzbogacają światową różnorodność kulturową. Bez nich świat byłby uboższy. Z okazji Międzynarodowego Roku Języków Rdzennych w naszej szkole został ogłoszony konkurs na prezentację dotyczącą wybranej przed siebie społeczności rdzennej i jej języka. Laureatami konkursu zostali:

w kategorii klas IV-V:

I miejsce: Agnieszka Włodarczyk z klasy Vd

II miejsce: Milena Muszyńska z klasy Vb

III miejsce: Maria Ziółkowska z klasy Vd

w kategorii klas VI-VIII:

Paweł Frąszczak z klasy VIIa

40 procent z około 6,700 języków używanych na świecie jest zagrożonych wymarciem.  Większość z nich to języki rdzenne, a tym samym kultury i systemy wiedzy. Mamy nadzieję, że Międzynarodowy Rok Języków Rdzennych zwróci uwagę na te problemy. Nasi uczniowie jak zwykle spisali się na medal. Wykonane prezentacje posłużą do szerzenia wiedzy i uwrażliwiania młodzieży na piękno kryjące się w różnorodności. Szkolnymi koordynatorkami konkursu były anglistki – Agnieszka Poczta i Joanna Rossowska.

Opracowały: A. Poczta, J. Rossowska

 

FELIZ NAVIDAD! BOŻONARODZENIOWE LISTY I UPOMINKI W DRODZE DO PORTUGALII – KLASA 6C

Grudzień nieodzownie przywodzi na myśl niezwykłe chwile, niespodzianki i odczuwa się w nim inną, wyjątkową, charakterystyczną tylko dla przedświątecznego czasu energię. Uczniowie klasy 6C przez kilka ostatnich dni zajmowali się również czymś, czego nie robią na co dzień: pisali listy świąteczne w języku angielskim do swoich portugalskich kolegów i koleżanek. Ich zadaniem było opisanie polskich tradycji bożonarodzeniowych, a także zwyczajów świątecznych panujących w ich rodzinach. Do każdego listu uczniowie dołączyli pięknie zapakowane upominki. Dla wszystkich uczniów przesłane zostały także polskie smakołyki. Tuż przed 6 grudnia  pomocna pani Mikołajowa i jej uczynny elf dostarczyli paczkę na pocztę. Przesyłka powinna dotrzeć do czekających na nią adresatów jeszcze przed Bożym Narodzeniem, jednak najpierw musi przemierzyć ponad 3000 kilometrów.  Podobna paczka 4 grudnia wyruszyła z Portugalii także w naszym kierunku. Oczekujemy jej z niecierpliwością.  

Opracowała: E. Mucha-Lewicka

 

FOTO FELIZ NAVIDAD! BOŻONARODZENIOWE LISTY I UPOMINKI W DRODZE DO PORTUGALII – KLASA 6C

„PIERNIKOWE WARSZTATY KULINARNE” W ZESPOLE SZKÓŁ USŁUGOWYCH

Święta Bożego Narodzenia to chyba najpiękniejsze święta w roku. Jest to okres szczególny i radosny, kojarzony także z zadumą, refleksją i pojednaniem. To czas rodzinnych spotkań, obdarowywania się podarunkami, śpiewania kolęd i przygotowywania smakowitych potraw. Święta te przywołują w naszej pamięci niepowtarzalne zapachy.
O to, by magiczne zapachy świąt na długo pozostały w pamięci, zadbali wychowankowie ostrowskiej „dziewiątki”. Dzięki zaproszeniu pani Agnieszki Gawareckiej z Zespołu Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim, dzieci z klasy 6e i 2b miały możliwość uczestniczyć w warsztatach kulinarnych. Podobnie jak w ubiegłym roku młodzi kucharze zajmowali się przygotowywaniem aromatycznych pierników. Uczniów zebranych w ogromnej i pięknie wyposażonej pracowni gastronomicznej powitali ich starsi koledzy, którzy związali swoje dalsze wykształcenie z zawodem - technik żywienia i usług gastronomicznych.
Dzieci poznały „tajne” składniki i sposób przygotowania ciasta. Zarówno dziewczynki, jak i chłopcy stanęli na wysokości zadania i z ogromnym zapałem i zaangażowaniem wypiekali świąteczne słodkości – wałkowali ciasto i wykrawali ciasteczka. Efektem wytrwałej pracy młodych adeptów sztuki kulinarnej, były pełne blaszki pierniczków i ubrania przesiąknięte od stóp do głów korzennym aromatem.  Kuszące zapachy piekących się specjałów nie ułatwiały zadania zapracowanym dzieciom i ich opiekunom. Po pracy, nadszedł długo wyczekiwany czas degustacji własnoręcznie przygotowanych „delicji”, które swoim wyglądem wzmagały apetyt i zachęcały do jedzenia.
Te niecodzienne zajęcia, stały się znakomitą okazją do doskonalenia pracy w grupie, zabawy i integracji. Uczniowie usprawnili swoje zdolności manualne, a w trakcie dekorowania pierniczków wykazali się niezwykłą kreatywnością i pomysłowością. Mali kucharze przekonali się, że samodzielnie przyrządzone potrawy mogą być smaczne a wspólne, aktywne spędzanie czasu daje wiele przyjemności i satysfakcji. Umiejętności zdobyte podczas warsztatów na pewno będą wykorzystywane w życiu codziennym, a zapracowani rodzice z całą pewnością mogą liczyć na pomoc swoich pociech!

Opracowała: A. Pietrzak

 

FOTO „PIERNIKOWE WARSZTATY KULINARNE” W ZESPOLE SZKÓŁ USŁUGOWYCH

MIKOŁAJKOWA WYTWÓRNIA PIERNIKÓW PO RAZ KOLEJNY – KLASA 6C

Ugniatanie, wałkowanie, wykrawanie, lukrowanie, dekorowanie, a także mączna minibitwa (a po niej – oczywiście - zamiatanie)  to niektóre z czynności, wykonywane 6 grudnia przez uczniów klasy VI C. Opracowany specjalnie na potrzeby tego dnia przepis z minionego roku (23 uśmiechy, worek zapału, szklanka współpracy, kilka opakowań radości, 2 kilogramy pomysłów, garść fantazji i szczypta świątecznych rytmów w tle. Wszystkie składniki dobrze ze sobą połączyć i tworzyć kolorowe ciasteczka, a następnie koniecznie ułożyć je starannie … w brzuchu) bardzo dobrze sprawdził się ponownie.  Wspomniany worek zapału spowodował, że zarówno upieczenie pierniczków, jak i ich dekorowanie odbyło się w błyskawicznym tempie, a najprzyjemniejszym punktem dnia była, jak zawsze degustacja. Część pierników została starannie ułożona w … brzuchu, a część pozostawiona w sekretnym schowku na kolejne wspólne chwile. 

Opracowała: E. Mucha-Lewicka

 

FOTO MIKOŁAJKOWA WYTWÓRNIA PIERNIKÓW PO RAZ KOLEJNY – KLASA 6C

WSZYSTKO O ....

Świetlicę szkolną odwiedziły dzieci z Przedszkola nr 15 w Ostrowie Wielkopolskim.

Gości powitał zespół „Księżniczki”. Specjalnie na tę okazję przygotował program pod hasłem „Owoce są super”. Dziewczynki z klasy II d zaprosiły przedszkolaków do wspólnej zabawy – rozwiązywania zagadek. W każdej opracowanej rymowance, pojawiała się nazwa owocu. Owoce stały się również tematem prac plastycznych. Mali twórcy z zapałem przystąpili do realizacji zaplanowanych działań, dzięki czemu w krótkim czasie, powstały prawdziwe dzieła sztuki, które zostały zaprezentowane w „Owocowej Galerii”. Ponadto uczestnicy zajęć wzbogacili swoją wiedzę na temat witamin oraz ich wpływu na organizm człowieka i usłyszeli, jak ważna jest konieczność mycia owoców przed ich spożyciem. Podczas warsztatów, najmłodsi otrzymali zdrowe jabłka i soczki. Muzycznym akcentem było wspólne odśpiewanie piosenki pod tytułem „Jagódki”. W spotkaniu uczestniczyła pani Maria Gryczka – wicedyrektor szkoły.

W ramach innowacji pod hasłem „Wszystko o…”, czyli cyklu spotkań z przedszkolakami i uczniami klas I – III, najważniejszym aspektem jest promocja zdrowego stylu życia, podejmowanie działań przeciw otyłości i eliminowanie z jadłospisu niezdrowej żywności. Zaangażowanie (zarówno przedszkolaków, jaki i ich starszych kolegów) tylko utwierdza nas w przekonaniu, że tego typu inicjatywy są niezbędne. Już niebawem kolejne „zdrowotne spotkanie”!

Opracowała: B. Krupka

 

FOTO WSZYSTKO O....

WIZYTA W MUZEUM 3 D W OSTROWSKIM RATUSZU

Uczniowie klasy 1d wraz z wychowawczynią oraz p. Joanną Marcinczak, odwiedzili Muzeum 3D, które jest częścią Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego i mieści się na parterze ostrowskiego Ratusza.

Dzieci odbyły spacer po centrum Ostrowa na przełomie XIX i XX wieku, oglądały odtworzone witryny ówczesnych sklepów (odzieżowego i spożywczego, znanego jako „kolonialka”) oraz warsztatów – zegarmistrzowskiego i szewskiego.

Odwiedziły ówczesny zakład fryzjerski, na umieszczonym tam monitorze mogły zobaczyć swoje odbicie w stroju z wybranej epoki. Duże zainteresowanie wzbudził słup ogłoszeniowy wzbogacony monitorem, na którym wyświetlane są plany naszego miasta w różnych latach jego istnienia. W Cafe Muzeum zasiadły do stolika w towarzystwie  Gustawa Bojanowskiego i Jadwigi Żylińskiej. Największe emocje wzbudziły gogle, dzięki którym dzieci przenosiły się w wirtualną rzeczywistość. Dużą atrakcją stanowiła także nieduża sala stylizowana na dawne „Kino Roma”. Tam można było obejrzeć  filmy nieme z okresu dwudziestolecia międzywojennego autorstwa Wacława Suszyckiego.

Pobyt w Muzeum był dla dzieci pełen emocji, część uczestników zadeklarowała, że wróci tu jeszcze w towarzystwie swoich rodziców.

Opracowała: A. Szczurek

 

FOTO WIZYTA W MUZEUM 3 D W OSTROWSKIM RATUSZU

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

Our website is protected by DMC Firewall!