Aktualności

KIM ZOSTANĘ W PRZYSZŁOŚCI?

To pytanie zadają sobie młodsi i trochę starsi uczniowie naszej szkoły. Niebawem niektórzy  z nich staną przed wyborem szkoły, która ukierunkuje na wybór przyszłego zawodu. Niektórzy uczniowie już dziś z pełną świadomością i stanowczością mówią, że zostanę strażakiem, lekarzem, mechanikiem, chemikiem, pilotem, hydraulikiem. We wtorek uczniowie klasy 4a odkrywali tajemnice eksperymentów. Obecnie jeszcze troszkę w formie zabawy, ale zapoznanie z pracą laboranta chemicznego i 45 minutowe eksperymentowanie może spowoduje, że któryś z uczniów zostanie w przyszłości chemikiem czy biochemikiem. Ciekawe eksperymenty  m.in. z kwaskiem cytrynowym, sodą oczyszczoną dostarczyły wiele radości i wywołały niejeden uśmiech na twarzach.

 

FOTO KIM ZOSTANĘ W PRZYSZŁOŚCI?

WODA - CIECZ NIEZWYKŁA

Niezwykła zwykła woda - o tym, że połączenie dwóch atomów może dać ciecz o niewyobrażalnych właściwościach przekonali się uczniowie, którzy w ubiegły wtorek (5 listopada) wzięli udział w warsztatach poświęconych najpospolitszemu związkowi na świecie. W cyklu 15 doświadczeń uczestnicy koła obserwowali właściwości optyczne wody, działanie adhezji, różne gęstości cieczy, samodzielnie wykonali chromatografię bibułową; nie mogło zabraknąć wybuchów i efektów specjalnych, czy wręcz magicznych (płyn i ciało stałe w jednym?!, "samo chodząca" woda). Zajęcia odbyły się w ramach koła biologicznego, były ostatnim etapem realizowanego przez uczniów modułu "Woda".

Opracowała: M.Psikus

 

FOTO WODA - CIECZ NIEZWYKŁA

DZIEŃ POSTACI Z BAJEK

Bajki, baśnie zarówno te czytane jak i oglądane odgrywają ważną rolę w życiu dziecka. Dlatego bajkowi bohaterzy doczekali się swojego święta… Dzień Postaci z Bajek przypada 5 listopada. Wybrana data nie jest przypadkowa – jest to dzień urodzin jednego z największych twórców bajek – Walta Disney’a.
Nasza biblioteka szkolna chętnie włącza się we wszystkie akcje, które popularyzują książki i czytelnictwo, toteż we wtorek klasy pierwsze i drugie miały okazję gościć znane postacie bajkowe: Czerwonego Kapturka, Kota w butach, Pippi Pończoszankę oraz Wróżkę. Popularni bohaterowie książek przedstawili się dzieciom, krótko opowiedzieli o swoich przygodach i zachęcili do przeczytania książek o sobie. Wróżka prezentowała bajkowe zagadki, z  którymi uczniowie świetnie sobie poradzili. Nagrodą za bajkową wiedzę były kolorowe zakładki do książek. Bajkowe postacie odwiedziły także dzieci z grupy VI, VII i VIII Przedszkola nr 15.
W  postacie literackie wcieliły się dziewczynki ze Szkolnego Klubu Książki w ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Czytać dzieciom każdy może”.

Opracowała: R. Sikora

DZIECI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ W OSTROWSKIM OGRODZIE PAMIĘCI

Święto Zmarłych to czas, kiedy odżywają wspomnienia o tych, którzy odeszli, o naszych najbliższych zmarłych. W tym dniu zapalamy znicze pamięci na ich grobach - dowód naszej miłości, przyjaźni i dobrych wspomnień. Jest to święto głębokiej zadumy nad przemijaniem życia, czas refleksji nad sensem ludzkiego losu.…
W bliskości z Uroczystością Wszystkich Świętych i Dniem Zadusznych uczniowie naszej szkoły wraz z wychowawcami udają się na Stary Cmentarz przy Placu Bankowym, by zapalić znicze na opuszczonych grobach i wspólnie modlić się za Zmarłych. Uczniowie klas I-III także odwiedzili  Ogród Pamięci, by zapalić światełka na opuszczonych grobach, pomodlić się za dusze zmarłych i chwilą ciszy uczcić pamięć tych, którzy odeszli do wieczności.

Opracowała: B. Gruszczyńska - Kozan

 

FOTO DZIECI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ W OSTROWSKIM OGRODZIE PAMIĘCI

BohaterON

W bieżącym roku kalendarzowym przypada okrągła 75 rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. Już od kilku lat w naszym kraju przeprowadzana jest ogólnopolska akcja „BohaterOn” upamiętniająca to wydarzenie poprzez wysyłanie kartek do żyjących Powstańców. Nazwa akcji stanowi połączenie dwóch słów – polskiego „bohater” oraz angielskiego „ON”, czyli „włączyć”. Angielskie „ON”, zapożyczone z popularnych przyimków „on-off”, dosłownie włącza historię bohatera – film lub prezentację. Nazwa projektu ma również sygnalizować chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń realizowanych w celu promocji dziejów naszego narodu oraz historii ludzi żyjących w czasach II wojny światowej i wykazujących się patriotyczną postawą – osób, które nie chciały zostać bohaterami i wcale się za nich nie uważają, ale narażając swoje zdrowie za walkę o ojczyznę, stały się wzorami do naśladowania.

W tym roku szkolnym po raz pierwszy do tej pięknej akcji dołączyła również nasza świetlica szkolna. Dzięki materiałom, które otrzymaliśmy od wrocławskiej Fundacji Rosa możliwe było przeprowadzenie tej małej lekcji historii. Uczestnikami zajęć byli uczniowie z kl. II-V, którzy z wielkim zainteresowaniem słuchali informacji dotyczących Powstania Warszawskiego. Równie chętnie odpowiadali na wszelkie zadane przez nauczyciela pytania dotyczące poruszanej tematyki. Niektórzy z nich wykazali się również niemałą wiedzą historyczną z zakresu samej II wojny światowej. Udowodnili to poprawnie wskazując na przygotowane przez nauczyciela kartki z zapisanymi datami oraz nazywając związane z nimi konkretne wydarzenia. Z dużą ciekawością przyglądali się przyniesionym przez nauczyciela mapom z zaznaczonymi miejscami związanymi z Powstaniem Warszawskim oraz kartkom z kalendarza przywiezionym z Muzeum Powstania Warszawskiego. Uczniowie chętnie współpracowali w grupie przy rozwiązywaniu poszczególnych zadań. Po wykonaniu kart pracy zabrano się za przygotowanie kartek z podziękowaniami dla żyjących Powstańców.                      

Z przygotowanych przez nauczyciela materiałów uczniowie stworzyli piękne, kolorowe laurki. Już teraz możemy śmiało potwierdzić nasz udział w przyszłorocznym projekcie. To była i zawsze będzie dla nas świetna lekcja historii! :)

BohaterON – włącz historię! to ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz historii Polski XX wieku. Projekt ma edukować Polaków, bazując na historiach Powstańców, wzmacniać poczucie tożsamości narodowej, krzewić postawy patriotyczne oraz budować wrażliwość społeczną. Jest realizowana od 2016 roku przez dwie wrocławskie organizacje: Fundację Rosa i Fundację Sensoria, których działaniom przyświeca hasło: Pamięć – Edukacja – Pomoc.

Opracowała: Joanna Marcinczak

 

FOTO BohaterON

PAŹDZIERNIK MIESIĄCEM OSZCZĘDZANIA

Dzień oszczędzania przypada na 31 października. Święto jest jednym z najstarszych inicjatyw edukacyjnych na świecie, a  jego głównymi pomysłodawcami zostali przedstawiciele najprężniej rozwijających się w Europie banków. W czasie odbywającej się konferencji w Mediolanie stwierdzili, iż aby zapewnić stabilny oraz długotrwały rozwój społeczeństw trzeba reklamować ideę oszczędzania. Był wówczas 1929 rok. Dzisiaj wielu ekspertów zachęca zwykłych ludzi do systematycznego odkładania choćby małej sumy pieniędzy. Dlaczego? Otóż oszczędzanie zapewnia komfort finansowy. Mając zaoszczędzoną sumę pieniędzy na koncie nie boimy się o swoją przyszłość.

Dzień ten ma za zadanie wyrobić w młodych ludziach dobre nawyki. Nie trzeba się bowiem ograniczać do jednego sposobu oszczędzania. W całej Europie we współpracy ze szkołami i organizacjami pozarządowymi organizowane są różne inicjatywy, których głównym zadaniem jest promowanie oszczędzania oraz metod zarządzania osobistymi zasobami finansowymi. W naszej szkole zostały zorganizowane zajęcia związane z poznaniem przez uczniów różnego rodzaju pieniędzy i monet, promująca ideę oszczędzania i gospodarnego zarządzania pieniędzmi oraz zachęcająca uczniów do odkładania środków na kontach SKO w banku PKO.

Opiekunowie SKO

p. Małgorzata Łabęcka

p. Sylwia Larek

Opracowała: S. Larek

 

FOTO PAŹDZIERNIK MIESIĄCEM OSZCZĘDZANIA

WOJEWÓDZKI KONKURS CHEMICZNY – ETAP SZKOLNY

W czwartek 31 października odbył się  Wojewódzki Konkurs Chemiczny – etap szkolny, w którym wzięło udział ośmioro uczniów naszej szkoły. Na etapie szkolnym konkursu uczniów obowiązywał materiał zawarty w podstawie programowej nauczania chemii w szkole podstawowej. Zadania konkursowe dotyczyły m. in. substancji i ich właściwości, zapisu równań reakcji chemicznych, obliczeń gęstości substancji, zapisu równań reakcji dysocjacji jonowej. Test zawierał 28 zadań, w tym 10 zadań zamkniętych oraz 18 zadań otwartych. Uczniowie mogli korzystać z układu okresowego pierwiastków chemicznych, tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków oraz kalkulatora prostego. Komisję konkursową stanowiły osoby: p. Małgorzata Łabęcka, p. Renata Sikora oraz p. Ewa Waleńska. Uczniom dziękujemy za udział w konkursie i życzymy co najmniej 40 punktów, które zagwarantują kwalifikację do etapu rejonowego Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego.

Opracowała: Małgorzata Łabęcka

 

FOTO WOJEWÓDZKI KONKURS CHEMICZNY – ETAP SZKOLNY

SZKOLNY DZIEŃ UŚMIECHU

30 października Samorząd Uczniowski zorganizował wyjątkową „akcję” dzielenia się uśmiechem. Zadaniem uczniów wszystkich klas było przygotowanie zabawnych gadgetów, takich jak np. noski klauna, śmieszne okulary, czy kolorowe peruki i zaprezentowanie ich w czasie przerw i lekcji. Przedsięwzięcie miało na celu wywołanie uśmiechu na twarzach nie tylko całej społeczności uczniowskiej, ale również nauczycieli, i uczynienie tego dnia miłą i kolorową okazją do dzielenia się radością. W realizację projektu włączyli się także nauczyciele i pracownicy obsługi. Z niecierpliwością czekamy na wyniki, która z klas wykazała się największym zaangażowaniem i pomysłowością, bowiem to na zwycięzców czeka słodka niespodzianka. Życzymy wszystkim, aby  uśmiech gościł na naszych twarzach każdego dnia i czynił świat piękniejszym!

Opracowała: K. Mikołajczyk

ZDJĘCIA

 

 

WIZYTA NA CMENTARZU

W środę 30 października grupa uczniów z klasy ósmej i piątej wraz z opiekunem  Szkolnego Koła Wolontariatu „Podaj dalej” wybrała się  na Stary Cmentarz w Ostrowie. Przed zbliżającym się dniem Wszystkich Świętych na cmentarzu było sporo osób. Wolontariusze zajęli się zapomnianymi i zaniedbanymi grobami -  uporządkowali je i zapalili przyniesione przez siebie znicze. Cmentarz przy ul. Wrocławskiej jest jednym z najstarszych w Polsce. Uczniowie mieli okazję zobaczyć groby osób zasłużonych dla Ostrowa, m. in. grób księdza Augustyna Szamarzewskiego. Wracaliśmy do domów ciesząc się  piękną pogodą, zadowoleni z dobrze spędzonego czasu.

Opracowała: Ewa Waleńska

 

FOTO WIZYTA NA CMENTARZU

PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

W dniach 20 – 26 października 2019 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięła udział w czwartej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji. Tym razem spotkanie odbywało się w Akhisar  w Turcji. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim troje uczniów: Nadia Napieralska (kl. VII a), Weronika Kurczaba (kl. VII d) oraz Karol Nieruchalski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały panie Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Ewa Mucha-Lewicka. Hasło przewodnie wizyty to „Jak radzić sobie z niepokojem, strachem i stresem”.

Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie. W Izmirze samolot wylądował w godzinach popołudniowych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły. Kiedy dwie godziny później polska grupa dotarła do Akhisar, na uczniów czekały już rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 6 dni. Od chwili powitania było jasne, że Nadia, Weronika i Karol nie mogli trafić lepiej!

Akhisar to miasto w prowincji Manisa, w regionie Morza Egejskiego w zachodniej Turcji i zostało wzniesione na ruinach miasta Thyatira we wczesnych latach chrześcijaństwa. Region słynie ze znakomitej jakości oliwy z oliwek i oliwek. 

Poniedziałek rozpoczął się od wizyty w szkole, podczas której delegacja gościła na lekcjach u kilku zespołów klasowych. Zachwycające były powitania w języku polskim, których dzieci tureckie nauczyły się z okazji przyjazdu polskich gości. Bardzo miłym akcentem były również regionalne upominki, które reprezentacja każdego kraju otrzymała od poszczególnych klas. Tego dnia zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wzięli udział w warsztatach „Wyrób terakoty” i „Sztuka malarstwa na wodzie”, w efekcie czego powstały ciekawe  i niepowtarzalne prace. Kolejnym punktem programu tego dnia była wizyta u prezydenta miasta Akhisar oraz spotkanie z komendantem policji tegoż miasta.

Wtorek zaczęto od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły i kultury tureckiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazała się piosenka „Heal the world” wykonana przez uczniów i nauczycielkę tureckiej szkoły. Następnie wszyscy partnerzy mieli zaszczyt złożenia wizyty organowi administracji rządowej prowincji Manisa (odpowiednik funkcji wojewody). Po obiedzie zwiedzano Muzeum Historii Medycyny oraz Meczet Sułtana w Manisie. Wizyta w Parku Narodowym Sipil okazała się przemiłą niespodzianką, podczas której uczniowie i nauczyciele odbyli ćwiczenia oddechowe na pięknie położonym tarasie widokowym.

W kolejny dzień delegacja Polski wkroczyła z … Oskarem, gdyż tego dnia każda ze szkół przedstawiała przygotowane przez siebie prezentacje dotyczące sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Następnie nagradzano je w sześciu poszczególnych kategoriach, i tak Oskar za najlepsze efekty wizualne trafił na ręce reprezentacji Polski.  Po obiedzie uczestnicy spotkania udali się na lekcje historii i geografii w plenerze, podczas której zwiedzili akropol w Bergamie i odwiedzili wyspę Cunda. Już wizyta w Bargamie uświadomiła uczestnikom wyprawy, że Turcja to kraj nieprzeciętnie bogaty kulturowo i historycznie, jednak nie były to wszystkie atrakcje, jakie  w tej tematyce przygotowano.

Na czwartek zaplanowano warsztaty „Niepokój i strach”, co pozwoliło poznać mechanizmy powstawania tych emocji oraz ich niwelowania. Następnie odbyły się warsztaty „Taniec ludowy”, podczas których członkowie delegacji mogli nauczyć się podstawowych kroków tureckiego tańca narodowego Zebekiko. Następnie odbyto wizytę w lokalnym Muzeum Archeologicznym, w którym zgromadzono bogactwo znalezisk regionu sprzed 6000 lat p.n.e. Dzień zakończył się kolejnym seminarium „Stres związany z egzaminami”, podczas którego można było poznać mechanizmy powstawania stresu i sposobów jego redukowania. 

Piąty dzień był dniem wizyty w ruinach starożytnego miasta Efez, domu Dziewicy Maryi i Muzeum w Efezie. Spacer przez imponujące stanowisko archeologiczne (wpisane na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO) pozwolił przenieść się na kilka chwil w czasie i ponownie uświadomił, jak bogatym historycznie krajem jest Turcja. Po intensywnym zwiedzaniu grupy udały się na nocleg w Izmirze, gdyż następnego dnia delegacje wyjeżdżały do swoich ojczyzn.  

Opisana podróż była już czwartym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. Kolejne spotkanie odbędzie się już w grudniu we Włoszech, a uczniowie i nauczyciele w niej uczestniczący zostali już wybrani. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: E. Mucha-Lewicka

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd