BIBLIOTEKA

HANS CHRISTIAN ANDERSEN I JEGO BAŚNIE

Drodzy uczniowie, w 215 rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, zapraszamy do odwiedzenia polecanych poniżej stron internetowych. Znajdziecie tam teksty baśni Andersena (do słuchania i do czytania) oraz e-lekcje „Baśniowy świat Andersena”, a także interaktywną prezentację poświęconą Międzynarodowemu Dniu Książki dla Dzieci.


http://audio-bajki.pl/bajki-klasyczne


https://basn.pl/bajki/do-czytania.php


www.bajkowisko.pl - bajki do słuchania


https://pl.pinterest.com/pin/541206080200149695/


http://www.scholaris.pl/frontend,4,103108.html


https://view.genial.ly/5e82e367a8bed70dad09ff5b/interactive-image-miedzynarodowy-dzien-ksiazki-dla-dzieci


Zostańcie w domu i w czasie weekendu czytajcie, oglądajcie i bawcie się na baśniowo.

Opracowały: R.Sikora, M.Grobelna

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI 2020

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci został ustanowiony, aby promować piękną literaturę i grafikę dla młodego czytelnika. Obchodzony jest 2 kwietnia, w dniu urodzin Hansa Christiana Andersena. Co roku inny sekcja IBBY przygotowuje list do dzieci całego świata i plakat z mottem. 
W tym roku gospodarzem jest Słowenia.
List pt. „Głód słów” napisał Peter Svetina (poniżej), a plakat zaprojektował Damijan Stepančič.
 Tam, gdzie mieszkam krzewy zielenieją z końcem kwietnia lub początkiem maja i niedługo potem zasiedlają je kokony motyli. Wyglądają jak kłaczki bawełny lub strzępki cukrowej waty, a larwy pożerają liść po liściu dopóki nie pozostaną gołe gałązki. Mija czas i odlatują motyle, nadchodzi lato i krzewy znowu stają się zielone
I tak bez przerwy.
To obraz poety, obraz pisarza. Są zjadani, bledną w swoich historiach i poezji, które – zakończone – odlatują, zasiedlają książki i znajdują swojego odbiorcę. To także zdarza się raz za razem. 
A co dzieje się z wierszami i historiami? 
Znam chłopca, który musiał przejść operację oka. Przez dwa tygodnie po zabiegu wolno mu było leżeć tylko na prawym boku i nie mógł czytać przez cały miesiąc. Kiedy po półtorej miesiąca wziął do ręki książkę, czuł się tak jakby czerpał słowa łyżką prosto z miski. 
Tak jakby je jadł. Po prostu je pożerał. 
Znałem dziewczynę, która, gdy dorosła, została nauczycielką. Powiedziała mi: dzieci, którym rodzice nie czytali, są biedne. 
Słowa w poezji i historiach są pożywieniem. Nie strawą dla ciała, nie pokarmem, który wypełnia ich żołądki. Są pokarmem dla ducha i dla duszy.
Kiedy jesteś głodny lub spragniony, twój żołądek kurczy się i wysycha ci w ustach. Szukasz czegokolwiek co nadawałoby się do zjedzenia – kawałka chleba, miski ryżu lub kukurydzy, ryby lub banana. Im bardziej jesteś głodny, tym bardziej zawęża się twój obszar widzenia, przestajesz dostrzegać to, co nie nadaje się do nasycenia twojego głodu.
Głód słów objawia się nieco inaczej – ponuractwem, ignorancją, arogancją. Ludzie cierpiący na głód tego rodzaju nie zdają sobie sprawy, że ich dusze trzęsą się z zimna, że przechodzą obok siebie samych, niczego nie dostrzegając.
Ten głód zaspokaja poezja i historie. 
Ale czy istnieje nadzieja dla tych, którzy nigdy nie czerpali przyjemności z obcowania ze słowami, aby ten głód zaspokoić? 
Jest. 
Chłopiec czyta prawie każdego dnia. Dziewczyna – nauczycielka czyta swoim uczniom. W każdy piątek. Co tydzień. Jeżeli zapomni – uczniowie przypomną jej o tym. 
A pisarz i poeta? Kiedy nadchodzi lato – odżywają. A potem pochłaniają ich własne słowa i w ten sposób rozlatują się na wszystkie stron.
Raz po raz, od nowa. 
Tłumaczenie na język polski: Katarzyna Ryrych
 
Drodzy uczniowie świętujcie i czytajcie. W następnym artykule o największym bajkopisarzu wszechczasów Hansie Chrystianie Andersenie: teksty autora w różnej formie (do słuchania i do czytania), zagadki oraz e-lekcja.
 
Opracowały: R.Sikora, M.Grobelna
 

BAJKOWO O KORONAWIRUSIE

Drodzy Rodzice i Opiekunowie
Sytuacja jest trudna i zmienia się dynamicznie. Z dnia na dzień pojawiają się nowe doniesienia na temat rozprzestrzeniania się wirusa. Czym jest koronawirus i czym grozi spotkanie z nim? Dlaczego nie ma szkoły i przedszkola? Jak rozmawiać o tym z dzieckiem? Internetowe publikacje mają wesprzeć rodziców w rozmowie z dzieckiem i wyjaśnieniu, na czym polega zagrożenie. Poniżej trzy propozycje znalezione w sieci oraz ich krótkie opisy.

Poniżej link do książki o kolczastym złoczyńcy – koronawirusie – i jego kumplach. Powstała ona dzięki inicjatywie Ewy Podleś, a także dzięki życzliwości i zaangażowaniu wielu innych osób – lekarzy, psychologów, wydawców. Wydawnictwo Oleksiuk stworzyło ją z myślą o dzieciach – ku przestrodze, ale też ku pokrzepieniu serc.


https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/…/u…/pdf/Koronawirus.pdf


Poznanianka Mira Orlińska, mama Klary, wpadła na pomysł stworzenia bajki dla dzieci o koronawirusie. Udało jej się namówić do współpracy psycholożkę, która napisała bajkę-pomagajkę, konsultując ją z psycholożką dziecięcą. "Bajkę o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie" napisała psycholożka Dorota Bródka. Merytorycznie wspomogła ją psycholożka dziecięca Aleksandra Krysiewicz.
Link do bajki poniżej.


https://pleszew.naszemiasto.pl/bajka-dla-dzieci-o-koronawirusie-o-zlym-krolu-i-dobrej/ar/c15-7601795


Krótkie ilustrowane opowiadanie o koronawirusie zostało opracowane przez kolumbijską psycholog Manuelę Molinę Cruz. Książeczka dostępna jest za darmo w formacie PDF. Jej polską wersję przygotował kolektyw MamyProjekt, który realizuje wiele ciekawych i nieoczywistych działań edukacyjnych.
Treść opowiadania jest dostępna bezpłatnie na stronie www.mamyprojekt.pl oraz w kilkunastu wersjach językowych na stronie www.mindheart.co/descargables. Opowiastkę można czytać z dzieckiem w różnych językach, co pozwoli nie tylko na pracę z emocjami, co dzieje się poprzez powtarzalną zabawę, ale też naukę angielskiego, czy hiszpańskiego.

Opracowały: R. Sikora, M. Grobelna

BIBLIOTEKA SZKOLNA POLECA

Drodzy rodzice, opiekunowie i uczniowie
żałujemy bardzo, że nie możemy spotkać się z Wami w naszej bibliotece szkolnej. Jednak postaramy się służyć Wam pomocą za sprawą strony internetowej szkoły. Będziemy zamieszczać informacje o tym jak sięgać po książki bez wychodzenia z domu i o ważnych wydarzeniach kulturalnych.
W tych trudnych chwilach warto korzystać z dobrej kultury w internecie. Serwisy internetowe, działające w ramach Legalnej Kultury, oferują świetne słuchowiska, spektakle teatralne i filmy.
W pierwszej kolejności prezentujemy strony, w których zasobach powinniście znaleźć Wasze lektury obowiązkowe.
https://lektury.gov.pl/
|https://wolnelektury.pl https://pl.wikisource.org/
https://www.legimi.pl/lektury/
https://www.youtube.com/playlist?list=PL1163EB8D12B56614
https://www.legalnakultura.pl/pl/czytelnia-kulturalna/wspolne-sprawy/news/1719,e-biblioteka-bezplatnych-lektur-szkolnych
http://lekturymp3.pl/audiobooki/lektury-szkola-podstawowa/klasa-1-3/
http://lekturymp3.pl/audiobooki/lektury-szkola-podstawowa/klasa-4-6/

Życzymy dużo zdrowia i wielu ciekawych lektur.

Opracowały: R. Sikora, M. Grobelna

NOC BIBLIOTEK PO RAZ PIĄTY

NOC BIBLIOTEK to ogólnopolska akcja, której założeniem jest, aby w sposób ciekawy, niekonwencjonalny promować czytelnictwo i pokazać, że biblioteki otwarte są na czytelników w każdym wieku. Pierwsza edycja tego przedsięwzięcia odbyła się w 2015 roku. Nasza szkolna biblioteka od początku włączyła się w organizację tego niezwykłego wydarzenia czytelniczego.  Tegoroczna - V edycja ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek odbywała się pod hasłem "Znajdźmy wspólny język" i rozpoczęła się w piątek 13 grudnia o godzinie 20.00. Jak co roku, w czasie czytelniczej nocy, było wiele atrakcji. Przewijały się stałe elementy, takie jak: prezentacje ulubionych książek przez uczestników imprezy, czytający gość, projekcja filmu, podchody. W czasie podchodów uczniowie rozwiązywali zadania wymagające różnych umiejętności. Drużyny musiały zmierzyć się, między innymi,  z rozwiązywaniem zakodowanych informacji, łamigłówkami logicznymi Sudoku, poszukiwaniem określonych książek w bibliotece, wykonaniem prac plastycznych (plakat, komiks), wyszukiwaniem informacji na temat naszej noblistki – Olgi Tokarczuk, a także umiejętnością gry w Scrabble. Z dużym zainteresowaniem spotkały się komiksowe warsztaty, w czasie których uczestnicy poznali historię i budowę komiksu. Następnie młodzież tworzyła własny komiks w aplikacji „Comic Life”. Warsztaty prowadziła pani Bogna Skrzypczak – Walkowiak – kierownik ostrowskiej Mediateki.

Z nie mniejszym zapałem uczniowie uczestniczyli w zabawach z językiem angielskim, które przeprowadziła pani Weronika Piaskowska. Znajomość języka angielskiego była także przydatna w czasie słuchania tekstu „Mikołaj nie zapomina”, który zaprezentowała pani wicedyrektor Iwona Wojciechowska. Ostatnim punktem programu, przed krótkim nocnym odpoczynkiem, była projekcja filmu ”Ptyś i Bill” zrealizowanym na podstawie komiksu o takim samym tytule. W sobotni poranek uczestnicy akcji Noc Bibliotek z żalem opuszczali przyjazne progi biblioteki. Nad bezpieczeństwem i dobrym nastrojem uczniów w trakcie całego przedsięwzięcia czuwały organizatorki imprezy, panie bibliotekarki Renata Sikora i Maria Grobelna.

Opracowały: R. Sikora, M. Grobelna

 

FOTO NOC BIBLIOTEK PO RAZ PIĄTY

ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ …

Przedświąteczny nastrój panuje już wszędzie, również w naszej szkolnej bibliotece. Gazetki przypominają o tradycjach i zwyczajach bożonarodzeniowych, powstała „książkowa choinka” oraz „książkowy bałwan”. Wystawka książek także ma charakter świąteczny i zimowy.

Wizyta Szkolnego Klubu Książki w Przedszkolu nr 15 również przebiegała w świątecznej atmosferze. Klubowicze przeczytali dzieciom bajkę „Gwiazdkowa noc” oraz fragmenty z książki Marcina Przewoźniaka pt.  „Zapytaj Misia o … Święta”. Przy dźwiękach świątecznych piosenek przedszkolacy rozkodowywali św. Mikołaja, a pomagała im młodzież ze SKK.

Spotkanie z przedszkolakami odbyło się w ramach innowacji pedagogicznej „Czytać dzieciom każdy może” oraz realizacji ogólnopolskiego programu czytelniczego „PoczytajMy”.

Opracowała: R. Sikora

 

FOTO ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ …

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

"My uczniowie pierwszej klasy, Tobie Książko przyrzekamy..." - takimi słowami pierwszoklasiści rozpoczęli przyrzeczenie składane w czasie pasowania na czytelnika biblioteki szkolnej. Uroczystość ta wpisała się już na trwałe w kalendarz imprez bibliotecznych i szkolnych. Jest to zawsze ważne wydarzenie, zarówno dla naszej szkolnej książnicy, która zyskuje dużą grupę nowych czytelników, jak i dla uczniów klas pierwszych, którzy stają się od tej pory pełnoprawnymi użytkownikami biblioteki.

29 listopada wszyscy pierwszoklasiści gościli w szkolnej książnicy. W trakcie pierwszej wizyty w bibliotece zapoznali się z regulaminem wypożyczalni, z zasadami zachowania się w niej, wypożyczania oraz poszanowania książek. W czasie krótkiej inscenizacji uczestnicy Szkolnego Klubu Książki zachęcali do czytania. Mówili o wartości książek w życiu człowieka, a także przekazali prośby książek. Na zakończenie przedstawienia dzieci z klas pierwszych złożyły uroczyste przyrzeczenie. Tym samym dołączyły do szkolnej braci czytelników naszej biblioteki. Z naszymi nowymi czytelnikami spotkała się pani wicedyrektor Iwona Wojciechowska, która życzyła wielu ciekawych lektur i niezapomnianych przeżyć z książkami.

Podsumowaniem imprezy było wypożyczenie przez każde dziecko pierwszej książki, do której otrzymało kolorową zakładkę.
Zapraszamy naszych najmłodszych czytelników do częstych odwiedzin w wypożyczalni i czytelni naszej szkolnej biblioteki.

Opracowały: R. Sikora, M. Grobelna

 

FOTO PASOWANIE NA CZYTELNIKA

BIBLIOTEKA ŚWIĘTUJE DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

Pluszowe misie – miękkie i miłe w dotyku są ulubieńcami wszystkich dzieci. Pocieszają, dodają otuchy, są nieodzowną przytulanką przy zasypianiu. 25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci - Pluszowy Miś. Światowy Dzień Pluszowego Misia ustanowiono dokładnie w setną rocznicę powstania maskotki - w 2002 roku.  Pluszowy miś stał się nie tylko ulubioną zabawką, ale także bohaterem niezliczonej ilości książek i filmów, nie tylko dla najmłodszych.

Nasza biblioteka od wielu lat celebruje święto pluszaków, przy okazji propagując literaturę, której głównymi bohaterami są misie. Nie inaczej było w tym roku. W czytelni powstała wystawka książek, z głównymi bohaterami w roli głównej: Kubusiem Puchatkiem, Misiem Uszatkiem, Paddingtonem, Pafnucym i innymi misiowymi literackimi postaciami. Pomiędzy wyeksponowanymi utworami zasiadły pluszowe zabawki. Wystawę chętnie podziwiały w czasie przerw dzieci z klas młodszych.
Na misiowe świętowanie zostały zaproszone dzieci z Przedszkola nr 15. Szkolny Klub Książki zapoznał przedszkolaków z historią pluszowego misia oraz tekstem opowiadania „Dzień Przyjaźni”, którego głównym bohaterem był Kubuś Puchatek i jego przyjaciele. Bardzo dobrym pomysłem okazała się projekcja filmiku z serii o Misiu Uszatku, który bardzo spodobał się maluchom. Na zakończenie spotkania przedszkolacy obejrzeli wystawę. Zajęcia odbyły się w ramach programu „PoczytajMy”.

25 listopada do czytelni biblioteki szkolnej zawitała grupa dzieci ze świetlicy szkolnej wraz z opiekunką – panią Sylwią Larek. Uczniowie wysłuchali historii pluszowego misia, później brali udział w „misiowych konkursach” i zabawach, które przygotowała dla wychowanków pani Sylwia. Spotkanie zakończyło głośne czytanie i wspólne zdjęcie. Wszystko to odbyło się w sprzyjającej aurze, dzięki misiowej wystawie. Spotkanie odbyło się w ramach współpracy biblioteki i świetlicy szkolnej.

Opracowały: R. Sikora, M. Grobelna

 

FOTO BIBLIOTEKA ŚWIĘTUJE DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA W BIBLIOTECE

20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa. W tym roku mija dokładnie 30 lat od uchwalenia najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych.
Nasza biblioteka, jak i cała szkoła, włączyła się w akcję „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF”. Powstała wystawka pt. „Poznaj swoje prawa”, na której zaprezentowano książki,  dokumenty oraz najważniejsze informacje dotyczące tej tematyki.
Uczniowie ze Szkolnego Klubu Książki zapoznali swoich młodszych kolegów z  Przedszkola nr 15 i klas drugich z fragmentami książki Joanny Krzyżanek pt. „Dzieciaki z ulicy Tulipanowej czyli Prawa Małych i Dużych”. Dzieci z wielką uwagą wysłuchały tej pełnej humoru skarbnicy wiedzy o prawach dziecka.
Spotkanie z przedszkolakami i uczniami klas drugich odbyło się w ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Czytać dzieciom każdy może” oraz programu „PoczytajMy”.

Opracowała: R. Sikora

 

FOTO MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA W BIBLIOTECE

PATRIOTYCZNE CZYTANIE W PRZEDSZKOLU

12 listopada uczestnicy Szkolnego Klubu Książki wybrali się z wizytą do jednej z grup Przedszkola nr 15. Młodzież przeczytała przedszkolakom wiersz Władysława Bełzy pod tytułem "Kto Ty jesteś? Polak mały!" nazywany również "Katechizmem polskiego dziecka". Utwór niesie patriotyczne przesłanie i jest bardzo lubiany przez dzieci. "Kto Ty jesteś? Polak mały" - te proste słowa posiadają magiczną moc. Uświadamiają każdemu dziecku kim ono naprawdę jest, że ważna jest ich narodowość - ich polskość. Słowa te podkreślają, jak ważne jest to, aby zawsze być dumnym z tego, że jest się Polakiem. Budowa wiersza jest bardzo prosta, słownictwo jest zrozumiałe i treść wiersza jest bardzo przejrzysta. Utwór zbudowany jest na zasadzie pytań i krótkich odpowiedzi. Taka forma wiersza sprawia, że dzieci traktują jego naukę jako zabawę, dlatego przedszkolacy szybko wspólnie z klubowiczami recytowali utwór Bełzy z pamięci. W nawiązaniu do wiersza, klubowicze przeprowadzili pogadankę na temat symboli narodowych oraz zaproponowali pokolorowanie flagi Polski.

Spotkanie z przedszkolakami odbyło się w ramach innowacji pedagogicznej „Czytać dzieciom każdy może” oraz realizacji ogólnopolskiego programu czytelniczego „PoczytajMy”.

Opracowała: R. Sikora

 

FOTO PATRIOTYCZNE CZYTANIE W PRZEDSZKOLU

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd