ERASMUS +

PROJEKT ERASMUS+ „SCIENCE IN OUR HANDS” - DELEGECJA SP 9 W HISZPANII

W dniach 02 – 08 lutego 2020 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięła udział w pierwszej mobilności związanej z realizacją projektu Erasmus+ „Science in our hands”, który realizowany jest od września bieżącego roku szkolnego ze szkołami partnerskimi z Hiszpanii, Łotwy, Rumunii oraz Turcji. Gospodarzami pierwszego spotkania  była szkoła koordynująca projekt Colegio Ruta de la Plata w Almendralejo. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim pięcioro uczniów: Róża Albert, Marysia Michałowska - Rzeźnik, Piotr Sobczak, Zuzanna Wiśniewska oraz Krzysztof Kulak. Opiekę nad uczniami sprawowali następujący nauczyciele: Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu), Ewa Mucha - Lewicka oraz Marek Berkowski.
Edukacyjna podróż rozpoczęła się w godzinach nocnych, by o czasie dotrzeć na lotnisko we Wrocławiu. Przesiadka w Warszawie, lot do Madrytu i przejazd autokarem do Almendralejo to punkty podróży, po których zrealizowaniu grupa dotarła na miejsce. Mimo dwudziestu godzin spędzonych w drodze, zmęczenie ustąpiło miejsca wzruszeniu i ekscytacji, kiedy przybyli goście ujrzeli rodziny przyjmujące uczniów. Piękne transparenty, plakaty i radosne okrzyki powitania pozwoliły delegacjom od pierwszej chwili poczuć się wśród społeczności Colegio Ruta de la Plata jak w domu.
Almendralejo to miasto we wspólnocie autonomicznej Estremadura, liczące ok. 34 000 mieszkańców. Region słynie ze znakomitej jakości oliwy z oliwek i oliwek oraz upraw winorośli.
Poniedziałek rozpoczął się od wizyty w szkole, podczas której delegacja została powitana przez dyrekcję, koordynatorów i społeczność szkolną. Był to także czas na przedstawienie informacji o szkołach biorących udział w projekcie, a następnie na wspólne zaśpiewanie hymnu projektu inspirowanego piosenką „Imagine”. Reprezentacja każdego kraju przygotowała wcześniej jedną zwrotkę w swoim języku, a spotkanie w Alemendralejo po raz pierwszy umożliwiło wspólne zaśpiewanie hymnu w całości w pięciu językach. Był to zdecydowanie wzruszający moment. Kolejnym punktem programu było spotkanie z władzami miasta Almendralejo w ratuszu. Również pierwszego dnia delegacje miały okazję bliżej poznać historię miasta, co było możliwe podczas zwiedzania miejscowości z przewodnikiem. Jak się okazało, pierwsze ślady bytności ludzi w tym miejscu pochodzą ze starożytności. Miejscowość jako taka założona została w 1228 roku. Zwieńczeniem dnia była wizyta w teatrze, podczas której uczniowie szkoły Colegio Ruta de la Plata zaprezentowali swoje umiejętności taneczne i wokalne.
Wtorek rozpoczął się od prac związanych z budowaniem rakiet wodnych. Uczniowie zostali podzieleni na grupy tak, by delegacja każdego kraju przy wsparciu hiszpańskich kolegów mogła pod koniec pobytu zaprezentować swoje dzieło. Kolejnym krokiem miało być wystrzelenie rakiet za pomocą sprężonego powietrza, jednak to zaplanowano na czwartek. Tego dnia uczniowie wzięli także udział w eksperymentach chemicznych i biologicznych, które zostały przygotowane przez nauczycieli i uczniów szkoły goszczącej. Gospodarze zaprezentowali ogromne pokłady kreatywności, przygotowując wiele motywujących do działania zadań, np. w wykonanie DNA z … żelków.  Po wzbogacających wiedzę warsztatach uczniowie mogli spędzić popołudnie ze swoimi rodzinami, a nauczyciele wzięli udział w spotkaniu projektowym, podczas którego omówiono szczegóły dalszej współpracy.
Na środę zaplanowano wyjazd edukacyjny do Caceres, niezwykłego miasta założonego w 34 r. p. n. e. Podczas wycieczki goście mieli okazję zwiedzić m.in. jeden z najcenniejszych zespołów architektonicznych w Hiszpanii składający się z około 40 cennych budowli średniowiecznych, renesansowych i barokowych. Omawiana dzielnica Barrio Monumental została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zapierających dech w piersiach wrażeń dostarczyła także wizyta w muzeum twórczości niemieckiego artysty Wolfa Vostella, uznanego za jednego z pionierów video artu, rzeźby „environment” oraz happeningu. Widok dzieła  „VOAEX“ z 1976 roku, stworzonego  z fragmentów aut, samolotów i betonu pozostaje zapewne w pamięci wszystkich gości. Wizyta z Caceres to dzień pełen wrażeń, a powyżej wymieniono tylko kilka z nich.
W czwartek nadszedł wyczekiwany przez wszystkich moment, zwieńczający kilkudniową pracę grupową: odpalenie wykonywanych przez uczniów rakiet wodnych. Wydarzeniu towarzyszyły emocje, które być może porównać można nawet do tych z lipca 1950, kiedy to na Przylądku Canaveral wystrzelono rakietę Bumper V-2. Na boisku szkolnym została przygotowana specjalna konstrukcja, zawierająca urządzenie produkujące sprężone powietrze. To dzięki niemu rakiety napełnione wodą miały zostać odpalone. Wyczekiwanie na start i odliczanie, okrzyki i owacje - wszystko to towarzyszyło kolejno uruchamianym statkom kosmicznym. Dwa z nich zakwalifikowały się do finału, który odbył się w Parque de las Mercedes. Również w tym miejscu miały miejsce ciekawe zajęcia Gymkhana łączące ruch i matematykę. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali zadania przygotowane w różnych  miejscach parku, co przełożyło się na dwie godziny ruchu na świeżym powietrzu powiązanych z wysiłkiem umysłowym. Po zastrzyku endorfin wszyscy wyruszyli do kolejnego niezwykłego miejsca – Meridy, miasta założonego  ok. 25 r.p.n.e. i często nazywanego hiszpańskim Rzymem. Pamiętający tamte czasy zespół archeologiczny w Meridzie znajduje się również (podobnie jak zwiedzane wcześniej Caceres) na liście światowego dziedzictwa UNESCO, a teatr rzymski (Teatro Romano), amfiteatr rzymski (Anfiteatro Romano) czy też fragment rzymskiego forum (El Foro) to niektóre z ważniejszych budowli, jakie grupa mogła zobaczyć. Na szczególną uwagę zasługuje także kamienny most rzymski (Puente Romano) rozciągający się nad rzeką Gwadiana. Zbudowany w ok. 25 r.p.n.e. ma 60 przęseł, 792 m długości i wznosi się średnio na wysokości 12 m nad powierzchnią rzeki, co pozwala obserwować z niego malownicze zachody słońca i odbywać spacery, gdyż dopuszczony jest on tylko dla ruchu pieszego. Wizyta w Narodowy Muzeum Sztuki Rzymskiej (Museo Nacional de Arto Romano) utwierdziła uczestników wyprawy w przekonaniu, że Hiszpania to kraj nieprzeciętnie bogaty kulturowo i historycznie.
W piątkowy poranek  uczniowie i nauczyciele mogli uczestniczyć w prowadzonych w Colegio Ruta de la Plata lekcjach. Następnie wszyscy podziwiali dzieła plastyczne uczniów szkoły goszczącej na temat przemocy wobec kobiet, do których objaśnień udzieliła jedna z autorek prac. Jednym z zadań projektowych jest wykonanie przez każdą szkołę makiety wylosowanej szkoły partnerskiej na postawie przesłanych przez nią materiałów. Tego dnia reprezentacja Polski mogła zobaczyć postępy w pracach budowy makiet Szkoły Podstawowej nr 9, którą wykonuje szkoła goszcząca. Efekty tychże działań są imponujące. Obserwatorzy byli pełni podziwu dla detali makiety, takich jak okna, czy szyby zrobione z kalki technicznej.
Kolejnym punktem programu była prelekcja niezwykłej osobowości ze świata medycyny, dr Beatriz Martin, specjalizującej się w chirurgii jelita grubego i układu pokarmowego.Pani Martin przybliżyła publiczności nie tylko najważniejsze osiągnięcia naukowe ludzkości, lecz także wynalazki szczególnie istotne dla medycyny, które ona sama stosuje w swojej praktyce i chciałaby po kilkuletnim pobycie w USA i Belgii wdrożyć w Hiszpanii. Jednym z nich jest operowanie na odległość poprzez sterowanie robotem znajdującym się przy operowanej osobie. Technika ta wymaga nieprawdopodobnej wiedzy, umiejętności i precyzji, jednak jest niezwykle pomocna tam, gdzie nie ma odpowiednio wykwalifikowanej kadry medycznej.
Następnie ogłoszono wyniki konkursu na logo projektu i zajęć Gymkhana. Nagroda za projekt logo trafiła w ręce reprezentanta Turcji, a kolejną nagrodę przyjął wraz z grupą także przedstawiciel naszej szkoły, uczeń klasy VIII c Krzysztof Kulak. W godzinach popołudniowych odbyło się przyjęcie pożegnalne, podczas którego można było skosztować regionalnych potraw przygotowanych przez rodziców uczniów szkoły goszczącej. Mimo bardzo przyjemnej, życzliwej i radosnej atmosfery do podświadomości zakradał się też smutek, gdyż za kilka godzin miał nastąpić czas pożegnania. I rzeczywiście nadszedł on … zbyt prędko.  O godz. 21:00 delegacje, nauczyciele Colegio Ruta de la Plata i rodziny goszczące spotkały się przed budynkiem szkoły, by się pożegnać. Jak można było przypuszczać, ostatnim wspólnym chwilom towarzyszyły niezliczone podziękowania, uściski i łzy. Nic dziwnego, gdyż następowało pożegnanie z cudownymi mieszkańcami Almendralejo – miasta serdeczności, której każdy z uczestników wyjazdu z pewnością doświadczył wielokrotnie podczas spędzonego w nim tygodnia.
Opisana podróż była pierwszym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ „Science in our hands”.  Kolejne spotkanie zaplanowane zostało na maj 2020 i odbędzie się na Łotwie. Każdy z takich wyjazdów powoduje refleksję, że udział uczniów w projekcie Erasmus+ jest dla nich źródłem wielu korzyści, jak choćby: udoskonalenie kompetencji językowych, wzbogacenie wiedzy dotyczącej kultury, tradycji i historii odwiedzanego kraju oraz nowe przyjaźnie, które być może będą pielęgnowane. Zaletą podróży jest na pewno także otwartość i tolerancja, jakie kształtują w sobie młodzi ludzie spotykając przedstawicieli innych narodowości.

Opracowała: Ewa Mucha-Lewicka

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ „SCIENCE IN OUR HANDS” - DELEGECJA SP 9 W HISZPANII

PROJEKT ERASMUS+ H.E.A.L. DELEGACJA SP9 WE WŁOSZECH

W dniach 30 listopada–7 grudnia 2019 roku delegacja z naszej szkoły wzięła udział w piątej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji. Tym razem spotkanie odbywało się we Włoszech, na Sycylii, w miejscowości Katania. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim czworo uczniów: Róża Małecka (kl. VII d), Aleksandra Rogala (kl. VII d), Piotr Sobczak (kl. VI c) oraz Wojciech Zamojski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały panie Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Justyna Uciechowska (dyrektor szkoły). Hasło przewodnie wizyty to „Uzależnienia wśród młodzieży, sposoby pomocy i zapobieganie”. Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie w Warszawie. W Katanii samolot wylądował w godzinach porannych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły oraz rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 7 dni polscy uczniowie. Od chwili powitania było jasne, że Ola, Róża, Piotr i Wojtek nie mogli trafić lepiej! Katania to miasto leżące na wschodnim wybrzeżu Sycylii, u podnóża wulkanu Etna, w regionie Morza Jońskiego. Pod miastem płynie rzeka Amenano, a przez miasto rzeka Longane. Znajduje się tu port morski oraz międzynarodowy port lotniczy Fontanarossa. Poniedziałek zaczęto od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły Dante Alighieri i kultury włoskiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazał się występ szkolnej orkiestry. Szkoła, w której gościliśmy, to bowiem połącznie gimnazjum oraz szkoły muzycznej. Następnie uczniowie z zaprzyjaźnionych szkół partnerskich odbyli debatę na temat uzależnień, przedstawiając problematyczne sytuacje w swoich  krajach. Okazało się, iż temat w każdym z państw partnerskich jest podobny, największy problem stanowią uzależnienia od internetu i gier komputerowych wśród młodzieży. Tego samego dnia, po południu, udaliśmy się do centrum miasta, gdzie zwiedziliśmy Klasztor Benedyktynów, dziś siedziba Uniwersytetu w Katanii.  Wtorek spędziliśmy w podróży, włoscy nauczyciele zabrali nas na wycieczkę edukacyjną do pobliskiej miejscowości Taormina. Miasteczko to założone zostało w IV wieku p.n.e., położone jest na stromych zboczach okolicznych gór, co stanowiło wspaniałe miejsce do pobudowania teatru greckiego, bardzo dobrze zachowanego do dnia dzisiejszego. Urokliwe, wąskie uliczki, typowe dla sycylijskiego krajobrazu, przesympatyczni mieszkańcy, na zawsze zostaną w naszej pamięci. Kolejny dzień  rozpoczął się od wizyty u burmistrza Katanii, przyjęto nas tu niezwykle serdecznie. Wymieniliśmy się upominkami i z zaproszeniem na kolejną wizytę udaliśmy się do goszczącej nas szkoły. Kolejnym punktem programu tego dnia  były bowiem warsztaty, zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Tematem przewodnim  wspomnianych warsztatów były sposoby odwrócenia uwagi dzieci od „sieci internetowych”, uczniowie zaangażowali się w różne formy pracy:  odegrali scenkę teatralną, zatańczyli rap, wzięli udział w zajęciach z kodowania oraz programowania. Po tak intensywnym dniu, wystarczyło jeszcze sił na wspólny wieczór i kolację na kręglach. Uczniowie wraz z nauczycielami rozegrali ekscytujące zawody.

Czwartek spędziliśmy równie pracowicie, od rana zawitaliśmy znowu w szkole,  odwiedzaliśmy niektóre klasy, przywieźliśmy bowiem dla nich małe upominki. Sami też zostaliśmy poczęstowani regionalnymi smakołykami, napojami, wszystko przygotowali sami uczniowie. W ramach realizacji zadań projektowych nauczyciele odbyli kolejne szkolenie ze specjalistą (dr Almą Scalia) w dziedzinie uzależnień i sposobów pomocy uczniom w tym zakresie, natomiast  dzieci w tym czasie wzięły udział w zajęciach sportowych zorganizowanych przez nauczycieli szkoły. Po południu udaliśmy się do Krajowego Instytutu Geofizyki i Wulkanologii w Katanii. Eksperci zaprezentowali nam filmik obrazujący historię Etny, oprowadzili po instytucie, mieliśmy możliwość zobaczyć jak wygląda praca przy sejsmogramach, jednym słowem, zostaliśmy merytorycznie przygotowani do wizyty na wulkanie Etna. Wieczorem wraz z włoskimi rodzinami oraz gronem pedagogicznym zjedliśmy wspólną uroczystą kolację, podczas której wręczone zostały wszystkie certyfikaty uczestnictwa. Piąty dzień był dniem wizyty na wulkanie Etna, udaliśmy się tam w piątkowy poranek. Lady Etna była dla nas łaskawa, pozwoliła się odwiedzić, pokazała nam swoje nieczynne kratery, poczuliśmy się zaproszeni do kolejnej wizyty. Opisana podróż była już piątym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. realizowanym w naszej szkole. Kolejne spotkanie odbędzie się już marcu 2020 roku w Polsce, właśnie w SP9. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: Ewa Sobczak

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ H.E.A.L. DELEGACJA SP9 WE WŁOSZECH

ERASMUS + H.E.A.L. - INTERNATIONAL CHILDREN`S RIGHTS DAY

Nasza szkoła już po raz drugi przyłączyła się do akcji „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF”. 20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa. W tym roku mija dokładnie 30 lat od uchwalenia najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych. My także wspólnie z UNICEF świętowaliśmy ten dzień, tym samym pokazując uczniom, że prawa dziecka są ważne dla naszej placówki. Na godzinach wychowawczych powstawały przepiękne plakaty, przedstawiane były filmiki i prezentacje, dzieci przyszły ubrane na niebiesko przyłączając się tym samym do setek tysięcy mieszkańców innych krajów, którzy także zaangażowali się w globalne obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF.

W tak ważnym dniu nie mogło zabraknąć wszystkich zaprzyjaźnionych szkół partnerskich z projektu ERASMUS + "Health Education and Learning", który od roku realizowany jest w naszej szkole. Dzięki wyjazdom, w ramach jego realizacji, nasi uczniowie mają możliwość poznać dzieci z innych krajów, otworzyć się na ich kulturę i obyczaje. Prawa dzieci na świecie powinny być wszędzie takie same, bez względu na kolor skóry, wyznanie czy płeć. Ta idea przyświeca nam w codziennej pracy z dziećmi, a partnerstwo ze szkołami podstawowymi z Turcji, Włoch, Bułgarii, Litwy czy Grecji wzbogaca naszą wiedzę i pozwala lepiej wyjaśnić uczniom otaczający nas świat.

 Ewa Sobczak

 

FOTO ERASMUS + H.E.A.L. - INTERNATIONAL CHILDREN`S RIGHTS DAY

PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

W dniach 20 – 26 października 2019 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięła udział w czwartej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji. Tym razem spotkanie odbywało się w Akhisar  w Turcji. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim troje uczniów: Nadia Napieralska (kl. VII a), Weronika Kurczaba (kl. VII d) oraz Karol Nieruchalski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały panie Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Ewa Mucha-Lewicka. Hasło przewodnie wizyty to „Jak radzić sobie z niepokojem, strachem i stresem”.

Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie. W Izmirze samolot wylądował w godzinach popołudniowych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły. Kiedy dwie godziny później polska grupa dotarła do Akhisar, na uczniów czekały już rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 6 dni. Od chwili powitania było jasne, że Nadia, Weronika i Karol nie mogli trafić lepiej!

Akhisar to miasto w prowincji Manisa, w regionie Morza Egejskiego w zachodniej Turcji i zostało wzniesione na ruinach miasta Thyatira we wczesnych latach chrześcijaństwa. Region słynie ze znakomitej jakości oliwy z oliwek i oliwek. 

Poniedziałek rozpoczął się od wizyty w szkole, podczas której delegacja gościła na lekcjach u kilku zespołów klasowych. Zachwycające były powitania w języku polskim, których dzieci tureckie nauczyły się z okazji przyjazdu polskich gości. Bardzo miłym akcentem były również regionalne upominki, które reprezentacja każdego kraju otrzymała od poszczególnych klas. Tego dnia zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wzięli udział w warsztatach „Wyrób terakoty” i „Sztuka malarstwa na wodzie”, w efekcie czego powstały ciekawe  i niepowtarzalne prace. Kolejnym punktem programu tego dnia była wizyta u prezydenta miasta Akhisar oraz spotkanie z komendantem policji tegoż miasta.

Wtorek zaczęto od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły i kultury tureckiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazała się piosenka „Heal the world” wykonana przez uczniów i nauczycielkę tureckiej szkoły. Następnie wszyscy partnerzy mieli zaszczyt złożenia wizyty organowi administracji rządowej prowincji Manisa (odpowiednik funkcji wojewody). Po obiedzie zwiedzano Muzeum Historii Medycyny oraz Meczet Sułtana w Manisie. Wizyta w Parku Narodowym Sipil okazała się przemiłą niespodzianką, podczas której uczniowie i nauczyciele odbyli ćwiczenia oddechowe na pięknie położonym tarasie widokowym.

W kolejny dzień delegacja Polski wkroczyła z … Oskarem, gdyż tego dnia każda ze szkół przedstawiała przygotowane przez siebie prezentacje dotyczące sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Następnie nagradzano je w sześciu poszczególnych kategoriach, i tak Oskar za najlepsze efekty wizualne trafił na ręce reprezentacji Polski.  Po obiedzie uczestnicy spotkania udali się na lekcje historii i geografii w plenerze, podczas której zwiedzili akropol w Bergamie i odwiedzili wyspę Cunda. Już wizyta w Bargamie uświadomiła uczestnikom wyprawy, że Turcja to kraj nieprzeciętnie bogaty kulturowo i historycznie, jednak nie były to wszystkie atrakcje, jakie  w tej tematyce przygotowano.

Na czwartek zaplanowano warsztaty „Niepokój i strach”, co pozwoliło poznać mechanizmy powstawania tych emocji oraz ich niwelowania. Następnie odbyły się warsztaty „Taniec ludowy”, podczas których członkowie delegacji mogli nauczyć się podstawowych kroków tureckiego tańca narodowego Zebekiko. Następnie odbyto wizytę w lokalnym Muzeum Archeologicznym, w którym zgromadzono bogactwo znalezisk regionu sprzed 6000 lat p.n.e. Dzień zakończył się kolejnym seminarium „Stres związany z egzaminami”, podczas którego można było poznać mechanizmy powstawania stresu i sposobów jego redukowania. 

Piąty dzień był dniem wizyty w ruinach starożytnego miasta Efez, domu Dziewicy Maryi i Muzeum w Efezie. Spacer przez imponujące stanowisko archeologiczne (wpisane na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO) pozwolił przenieść się na kilka chwil w czasie i ponownie uświadomił, jak bogatym historycznie krajem jest Turcja. Po intensywnym zwiedzaniu grupy udały się na nocleg w Izmirze, gdyż następnego dnia delegacje wyjeżdżały do swoich ojczyzn.  

Opisana podróż była już czwartym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. Kolejne spotkanie odbędzie się już w grudniu we Włoszech, a uczniowie i nauczyciele w niej uczestniczący zostali już wybrani. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: E. Mucha-Lewicka

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

KOLEJNY WYJAZD W RAMACH ERASMUS + H.E.A.L.

Kolejny wyjazd w ramach projektu Erasmus + jest już miłym wspomnieniem. Uczniowie naszej szkoły (Róża Albert, Maria Sperling, Eliza Kubicka, Wiktoria Marczewska) wraz z opiekunami (Marią Gryczką i koordynatorem projektu Ewą Sobczak) odbyli kolejny wyjazd, tym razem na Litwę. Wszyscy aktywnie uczestniczyli w projekcie Health Education and Learning, realizując poszczególne zadania w goszczącej szkole „RYTO” PROGIMNAZJA w Kiejdanach w dniach 20-24 maja 2019r. W projekcie uczestniczy 6 szkół: z Polski, Włoch, Grecji, Bułgarii, Turcji oraz Litwy. Jak dotąd odbyły się już 3 wyjazdy: do Bułgarii, Grecji i w minionym tygodniu na Litwę.  W spotkaniach biorą udział uczniowie oraz nauczyciele ze szkół partnerskich. Dzieci uczestniczyły w licznych zajęciach, np. w warsztatach poświęconych segregacji odpadów, uczyli się jak lepić tradycyjne pierogi litewskie, robić świece z wosku pszczelego, zagrali w hokeja halowego z uczniami szkoły specjalnej, poznali recepturę produkcji zdrowych lodów, czy też odbyli szkolenie z udzielania pierwszej pomocy. Nauczyciele ponadto wysłuchali wykładu na temat ważnej roli szczepień oraz poznali nowatorskie metody radzenia sobie ze stresem (Terapia Gongiem). Każda delegacja przygotowała również mini przedstawienie z użyciem dramy propagując zdrowy styl życia i jedzenia. Uczniowie z dziewiątki wykorzystali do tego celu bajkę „Czerwony Kapturek”. Oprócz ciężkiej pracy, był też czas na przyjemności, np. wyjazd edukacyjny do Nidy, pięknej nadmorskiej miejscowości, gdzie mieści się delfinarium, czy też do malowniczo położonego zamku w Trokach. W ostatni dzień wyjazdu była także możliwość zwiedzenia przepięknego Wilna. Kolejny wyjazd, w ramach projektu, dopiero w październiku, tym razem do odległej Turcji, przygotowania już trwają. Zapraszamy do zgłaszania się.

 

FOTO KOLEJNY WYJAZD W RAMACH ERASMUS + H.E.A.L.

KONKURS NA PLAKAT ERASMUS + H.E.A.L

Rozstrzygnięty został konkurs w ramach plakatów promujących zdrowy styl odżywiania i życia w ramach projektu Erasmus + H.E.A.L. Zgłoszonych zostało ponad 40 plakatów, do konkursu przystąpili głownie uczniowie klas IV i V. Podczas pobytu na Litwie, w minionym tygodniu,  przedstawiona została prezentacja (przygotowana przez prof. Antonio Fichera z włoskiej szkoły)  z wybranymi plakatami z każdego kraju biorącego udział w projekcie. Decyzją koordynatorów projektu nagrody otrzymają uczniowie z każdej szkoły za I, II i III miejsce. Przyznać można było również kilka wyróżnień. I tak w naszej szkole: I miejsce Maria Ziółkowska, II miejsce Kinga Górecka, III miejsce Ewa Szpera - z klasy IVd. Wyróżnieni: Julia Chojka Vd, Olga Bargenda IVa, Gracjan Śmierzchalski Vh, Maja Puchalska IVb, Maksymilian Sośnicki IVc, oraz Filip Pietrzak Vb. 

Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy, pamiątkowe dyplomy oraz nagrody wręczone zostaną na najbliższym apelu grupy wiekowej.
        

Opracowała: Ewa Sobczak
        Szkolny koordynator ds. Erasmus +

Link do prezentacji:
http://www.prof-fichera.it/public/video/handbook.mp4

 

FOTO KONKURS NA PLAKAT ERASMUS + H.E.A.L

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd