INNOWACJE

ODKRYWAMY PASJĘ

„Miłość do tego co robisz, jest paliwem, którego potrzebujesz, żeby dalej pracować, walczyć, dążyć do wymarzonego życia. Pasja ma moc zmieniania twojego świata, a w rezultacie także świata ludzi, z którymi się spotykasz”. Te piękne słowa uczniowie naszej szkoły mogli usłyszeć na pierwszym w tym roku spotkaniu w ramach innowacji „Odkrywamy pasję”. Główną ideą spotkania było pokazanie wyjątkowej osobowości i na jej przykładzie uświadomienie, że życie stanie się o wiele lepsze jeśli będziemy robić coś wartościowego. Naszym gościem była młoda, utalentowana tancerka, choreograf, instruktorka Olga Kaźmierczak. Wszyscy uczestnicy spotkania mogli zobaczyć przygotowaną prezentację, w której umieszczone były zdjęcia tańczącej  pani Olgi  już od najmłodszych lat. Uczniowie z uwagą słuchali opowiadań naszego gościa, o jej przygodzie z tańcem, o radości jaką taniec wnosi w jej życie, ale również o ciężkiej pracy, która potrzebna jest, by rozwijać swój talent i stawać się w nim coraz lepszym.

Po spotkaniu był czas na zdjęcia, autografy i indywidualne pytania. Pani Oldze  bardzo dziękujemy za przyjęcie zaproszenia i niesamowitą pasję.

Opracowały: M. Migaj, M. Maciaszek

INNOWACJA PEDAGOGICZNA POD HASŁEM DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO W DOBRYM STYLU

21 lutego obchodziliśmy Dzień Języka Ojczystego. W bieżącym roku szkolnym nauczyciele języka polskiego i bibliotekarze, postanowili zorganizować warsztaty promujące mowę ojczystą. W miniony czwartek uczniowie klas IV – VII układali rymowanki nawiązujące do zagadnień polonistycznych oraz ortograficznych. Był to prawdziwy popis literackich umiejętności. Dowodem tego niech będzie krótki fragment: „(…) My uczymy się polskiego, bo językiem naszym jest. Władać nim musimy dobrze, żeby nikt nie wstydził się…”. Kilka dni wcześniej, podczas wtorkowych godzin z wychowawcą, społeczność uczniowska SP9 dokonała przekładów intersemiotycznych wybranych związków frazeologicznych. Niebawem prace młodych artystów będzie można podziwiana na przygotowanej wystawie.

Równie kreatywne zadanie czekało na uczestników innowacji pedagogicznej w piątek. Podzielni na grupy uczniowie, wykonywali sylwetki postaci, a następnie tworzyli elementy garderoby, dopisywali nazwy części ciała, w których znalazły się wyrazy z trudnością ortograficzną. Ponadto w bibliotece szkolnej będą realizowane twórcze zadania zaplanowane w ramach podjętej inicjatywy. Każde praktyczne wyzwanie sprzyja wzbogacaniu słownictwa, nabywaniu sprawności językowej i rozwijaniu inteligencji lingwistycznej. Wszak już M. Rej mawiał: „(…) iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.”.

                                                                                   Opracowały: S. Napieralska, I. Trelka

 

FOTO INNOWACJA PEDAGOGICZNA POD HASŁEM DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO W DOBRYM STYLU

I WYDANIE "GAZETKI MEDIALNEJ"

W bieżącym roku szkolnym Mała Szkoła Medialna rozszerzyła swoją działalność. Dzięki pozyskanemu w ramach Ostrowskiego Budżetu Obywatelskiego sprzętowi, m. in. profesjonalnym drukarkom, uczniowie zainteresowani dziennikarstwem zredagowali i opublikowali I wydanie "Gazetki Medialnej". 

"Gazetka Medialna" to kolejna innowacja w naszej szkole. Ma na celu przede wszystkim rozbudzenie wśród uczniów zainteresowań i zdolności dziennikarskich, rozwój poczucia estetyki i umiejętności planowania pracy oraz udoskonalenie umiejętności posługiwania się językiem z uwzględnieniem zasad ortograficznych, stylistycznych i gramatycznych.

Innowacja polega na realizacji projektu Junior Media. Jest to edukacyjny projekt dzienników regionalnych Polska Press Grupy skierowany do szkół – uczniów i nauczycieli. Junior Media to internetowa platforma do tworzenia gazet. To prosty system, który krok po kroku poprowadzi uczniów przez proces powstawania gazety. Chętni uczniowie klas 4-7 wezmą udział w zajęciach dodatkowych, podczas których dowiedzą się jak poprawnie redagować artykuły do gazetki. Gotowe artykuły nauczą się wstawiać do aplikacji online. Efektem działań będzie zredagowanie, wydrukowanie i rozprowadzenie wśród uczniów czterech wydań „Gazetki Medialnej”. 

W składzie redakcji pierwszego (jesiennego) numeru gazetki znaleźli się: Marta Mrowińska (5b), Olga Włodarczyk (5b), Wiktoria Czerniak (7b), Zuzanna WIśniewska (7a), Klaudia Urbaniak (7a), Zuzanna Skraburska (4e), Dionizy Galewski (7a), Kinga Kaźmierczak (5b), Aleksandra Bury - Przybylska (4c).

Pomysł gazetki szkolnej okazał się "strzałem w dziesiątkę". Podczas dwóch dni sprzedaży rozprowadzono niemal 80 egzemplarzy. Całkowity dochód ze sprzedaży zostanie przekazany na zakup tonera do drukarki, aby umożliwić kontynuację projektu w kolejnym roku szkolnym.

Rozpoczynają się już prace nad zimowym wydaniem gazetki, który będzie sprzedawany tuż przed przerwą świąteczną. Z pewnością znajdzie się w nim wiele ciekawych informacji. Już dziś zachęcamy do zakupu! :)

Opracowała: A. Resler

 

FOTO I WYDANIE "GAZETKI MEDIALNEJ"

REMONTUJEMY MIESZKANIE

   Od marca tego roku wybrani uczniowie klas Va i Ve uczestniczyli w zajęciach dodatkowych z matematyki realizując innowację matematyczną zatytułowaną „Remontujemy mieszkanie”. 

   Celem zajęć było rozwijanie umiejętności matematycznych w praktycznym działaniu oraz wykorzystanie dostępnych źródeł informacji do realizowania zadań matematycznych. Przez kilka tygodni uczestnicy mieli za zadanie obliczyć koszty remontu dwupokojowego mieszkania. 

   Pracę zaczęliśmy od obliczenia rzeczywistych wymiarów mieszkania na podstawie podanego planu. Kolejnym krokiem było ustalenie powierzchni do malowania oraz położenia płytek i paneli. Korzystając z Internetu oraz po odwiedzinach w osiedlowym sklepie dokonaliśmy wyboru potrzebnych materiałów kierując się m.in. oszczędnością. Dużo czasu poświęciliśmy na obliczenie kosztów malowania, położenia paneli oraz płytek w poszczególnych pomieszczeniach naszego mieszkania. Do obliczeń wykorzystaliśmy program Excel. Staraliśmy się racjonalnie dysponować budżetem, dlatego szukaliśmy takich materiałów, które byłyby dobrej jakości, ale również korzystne z punktu finansowego. W tym zadaniu pomocni byli także rodzice, którzy wyrazili opinię o jakości produktów. Korzystając z Internetu wyszukaliśmy ceny prac remontowych. Okazało się, że są one porównywalne do cen zakupionych materiałów.

   Efektem finalnym zajęć było utworzenie prezentacji multimedialnej, w której zostały zawarte kolejne etapy realizacji innowacji matematycznej. Prezentacja ta zostanie przedstawiona w klasach piątych w celu  pokazania uczniom, że to czego uczą się na lekcji matematyki ma praktyczne zastosowanie w życiu. 

Opracowała: K. Wojtysiak

 

FOTO REMONTUJEMY MIESZKANIE

DUMNI Z POLSKI

Rok 2018 jest Rokiem Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. W najbliższym czasie w szczególny sposób zostaną upamiętnione takie wydarzenia jak: Powstanie Wielkopolskie czy Konfederacja Barska, a także wyjątkowe postacie w osobach: Józefa Piłsudskiego, Ireny Sendlerowej czy abpa Ignacego Tokarczuka. Uczniowie naszej szkoły czynnie uczestniczą w wydarzeniach przybliżających jubileusze i upamiętniające dane osoby.

Prelekcję z innowacji „Dumni z Polski”, tym razem dla klas IV, wygłosił poseł na sejm pan Tomasz Ławniczak. Historyk przybliżył fakty odzyskania Niepodległości przez Polskę.  Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania, ale również dopytywali o interesujące ich szczegóły dotyczące wydarzeń historycznych.

Także Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego przygotowało bardzo atrakcyjną ofertę z zakresu historii Polski i regionu, z której skorzystali nasi uczniowie na przełomie kwietnia i maja, uczestnicząc w lekcjach muzealnych. Klasy I-III wzięły udział w zajęciach  ukazujących godło państwa i herb miasta jako symbol przynależności do narodu i społeczności regionalnej zatytułowanych  „Jaki znak Twój? Orzeł Biały”!

Klasy IV-VI rozważały trudniejszy temat, jakim jest: „Republika Ostrowska i powrót Wielkopolski do Rzeczypospolitej”. Zasadniczym celem dydaktycznym lekcji było przekazanie i utrwalenie wiedzy uczniów w tym zakresie. Kojarzenie terminu „Republika Ostrowska” z określonym okresem historycznym i warunkami politycznymi, poznanie najważniejszych osób i miejsc związanych z tym wydarzeniem, a także skojarzenia konkretnych budynków lub miejsc z okresem odradzania Rzeczypospolitej 1918-1919 to podstawowe kwestie poruszone na spotkaniu.

Bycie patriotą we współczesnym świecie oznacza poznawanie i upamiętnianie ważnych kart naszej historii. Jak mówi dawne porzekadło: Poznając minione dzieje, zrozumiemy skąd i dokąd zmierzamy.

Opracowała: M. Gryczka

 

Czytaj więcej: DUMNI Z POLSKI

CZERPANIE PAPIERU ORAZ KALIGRAFIA GĘSIM PIÓREM CZYLI KLASA III D W PODRÓŻY

W miniony czwartek uczniowie klasy III d wyruszyli w niezwykłą podróż. Tym razem po dzieci nie przyjechał autobus. Na uczestników wycieczki czekały liczne zadania związane z realizowaną w klasie innowacją „Jestem dzielny i samodzielny”. Już w miejskim autobusie uczniowie samodzielnie kasowali bilety i przestrzegali zasad kulturalnego i bezpiecznego zachowania w miejscach publicznych. Następnie niestrudzeni tropiciele przygód samodzielnie rozczytali rozkład jazdy PKP i zakupili dla siebie odpowiednie bilety.

Wejście na wskazany na bilecie peron, wsłuchanie się w zapowiedzi dotyczące nadjeżdżających pociągów oraz zajęcie właściwych miejsc – to zadania z którymi wycieczkowicze poradzili sobie bez większego trudu. W murach ostrzeszowskiego Klasztoru Sióstr Nazaretanek powitała uczniów Siostra Agata, która zaprosiła wszystkich na śniadanie na trawie. Po posiłku przyszedł czas na wysłuchanie tajemnic dotyczących piśmiennictwa i jego początków. Udział w warsztatach „Pisania gęsim piórem” zaowocował pięknymi literami oraz nieco brudnymi paluszkami. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z efektów swej pracy.

Kolejnym etapem wyprawy była wizyta w podziemiach kościoła, których ściany ozdobione były różnymi cytatami oraz obrazami założycieli zakonu i parafii. Uśmiechnięta zakonnica wyczerpująco odpowiadała na mnóstwo zadawanych pytań. Następnie wycieczkowicze odwiedzili Muzeum Miasta Ostrzeszowa. W nim, po zapoznaniu się z etapami powstawania papieru uczniowie klasy III d ochoczo przystąpili do tworzenia kart z mokrej celulozy z odciskiem własnej dłoni.

Ostatnim punktem programu było wejście  na basztę kazimierzowską. W drodze na szczyt  dzieci miały okazję poznać nazwy nieistniejących obecnie zawodów. Na samej górze nagrodą za pokonanie licznych schodów była możliwość podziwiania piękniej panoramy miasta. Niestrudzeni wycieczkowicze wrócili do domów zmęczeni, ale bardzo zadowoleni.

Opracowały: J. Bury, W. Oscenda

 

FOTO CZERPANIE PAPIERU ORAZ KALIGRAFIA GĘSIM PIÓREM CZYLI KLASA III D W PODRÓŻY

DUMNI Z POLSKI

W środę 25 kwietnia odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Dumni z Polski”. Tym razem uczniowie klas V i VI mieli okazję bliżej poznać osobę Ireny Sendlerowej. Pan Jarosław Biernaczyk, znakomity historyk i nauczyciel II Liceum Ogólnokształcącego, opowiedział kim była główna bohaterka naszego spotkania. W obrazowy sposób przedstawił niełatwe życie młodej kobiety, która pomagała Żydom narażając siebie i rodzinę na wiele niebezpieczeństw. W szczególny sposób dbała o dzieci, zdobywając m.in.  fundusze na organizowanie pomocy dla nich. Pani Irena kontynuowała swoją działalność także po wojnie. Konsekwentnie angażowała się w działania społeczne i edukacyjne za które w 1965 r. została uhonorowana tytułem Sprawiedliwej wśród Narodów Świata. W 1983 r. zasadziła oliwne „Drzewko Pamięci” w Ogrodzie Sprawiedliwych w Yad Vashem. Było to dla niej ogromne wyróżnienie.

Uczniowie naszej szkoły, w roku 100.rocznicy Odzyskania Niepodległości, podejmują wiele działań związanych z tym wydarzeniem. Poznają osoby, które w szczególny sposób pomagały potrzebującym i działały dla Polski. Wykonują prace plastyczne utrwalając symbole narodowe, uczestniczą w lekcjach muzealnych przygotowanych przez Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Podsumowaniem innowacji „Dumni z Polski” będzie koncert pieśni patriotycznych, do którego trwają już przygotowania. 

Opracowała: M. Gryczka

 

FOTO DUMNI Z POLSKI

GODZINA Z TECHNOLOGIĄ

Obcowanie z powszechnie obecną technologią jest nie lada wyzwaniem. Niejeden dorosły człowiek ma trudności z odnalezieniem się w nowoczesnym świecie pełnym komputerów, smartfonów i robotów. Dzieci jednak bardzo szybko opanowują technologiczne nowinki i potrafią bez problemu z nimi pracować. Można to zaobserwować podczas cotygodniowych zajęć "Godzina z technologią" organizowanych dla uczniów klas I-III od października.

Podczas zajęć dzieci mają okazję pracować z ciekawymi narzędziami, które pomagają im w uczeniu się. Wykonywanie zadań przy komputerze, przechodzenie kolejnych poziomów w aplikacji na tablecie, korzystanie z moinitora interaktywnego, czy wreszcie nauka podstaw programowania z wykorzystaniem robotów Ozobot i Photon nie stanowią dla uczniów żadnego problemu. Kolejne, coraz trudniejsze zadania, są dla nich wyzwaniem, które podejmują z wypiekami na twarzy.

Wysoka frekwencja na każdych zajęciach jest dowodem na to, że najmłodsi uczniowie naszej szkoły uwielbiają wszelkie technologie i potrafią z nich korzystać tak, by nauczyć się jak najwięcej.

Opracowała: A. Resler

 

FOTO GODZINA Z TECHNOLOGIĄ

INNOWACJA „ZAWSZE DOBRZE BAWIĘ SIĘ”

28 lutego po raz pierwszy w tym roku szkolnym odbyły się w naszej szkole działania związane z innowacją pedagogiczną „Zawsze dobrze bawię się”, która prowadzona jest przez nauczycielki świetlicy szkolnej: Sylwię Larek, Joannę Marcinczak i Monikę Wróblewską. Innowacja dedykowana była uczniom klas pierwszych. W prowadzeniu zajęć wykorzystana była Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, zabawy z chustą animacyjną Klanza oraz zabawy słowno-muzyczne w języku angielskim.

Ćwiczenia prowadzone  metodą W.Sherborne miały na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia własnej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Uczestnicy wykazali się ogromnym zaangażowaniem oraz chęcią do współpracy. Wspólne ćwiczenia stanowiły dla dzieci dużą atrakcję i co najważniejsze wesołą zabawę w grupie, stwarzały możliwości twórczego działania oraz pobudzały spontaniczność i aktywność. Na zajęciach dzieci uczyły się również nowego słownictwa oraz zwrotów językowych, a także doskonaliły nabyte już umiejętności. Śpiewały też krótkie piosenki w języku angielskim. Dużo radości sprawiały zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty Klanza. Na zakończenie zajęć każdy z uczestników został poczęstowany pysznymi słodkościami. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom zajęć oraz zapraszamy na kolejne już w przyszłym roku szkolnym.

Opracowały: M. Wróblewska, S. Larek, J. Marcinczak

 

FOTO INNOWACJA „ZAWSZE DOBRZE BAWIĘ SIĘ”

UCZESTNICY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ W WARSZTATOWNI „MYDŁO I POWIDŁO”

    Za nami bardzo długi i pracowity I okres roku szkolnego 2017/2018. Dla uczniów rozpoczął się teraz czas błogiego lenistwa. Jednak uczestnicy zajęć organizowanych w ramach innowacji pedagogicznej pod hasłem Bonjour la France, Dzień dobry Polsko… - kulturowe dziedzictwo Polski i Francji to tak aktywni młodzi ludzie, że nawet zimową przerwę w nauce postanowili spędzić kreatywnie. Młodzi pasjonaci Francji i sztuki teatralnej wzięli już udział w cyklu różnorodnych warsztatów i spotkań. Tym razem uczniowie klas: V b i VI b postanowili opuścić mury SP 9  i wybrać się do pracowni o wdzięcznej nazwie „Mydło i Powidło”. Pierwszy poniedziałek ferii okazał się doskonałym terminem. Nasi artyści zebrali się w szkole już o godzinie 9 rano, skąd wyruszyli w kierunku ulicy Wolności. Zimowy spacer stał się okazją do miłych rozmów i aktywności fizycznej. Po dotarciu do celu, uczestnicy „Warsztatów mydlarskich” dobierali składniki, zapachy, barwy i formy, z których komponowali własnoręcznie wykonane mydełka. Następnie przyszedł czas na zwiedzanie „Muzeum Historii Wody, Brudu i Higieny”. Dzięki temu uczniowie mieli niepowtarzalną okazję, aby w nieco inny sposób spojrzeć na zmiany zachodzące w nawykach związanych z  higieną. Zainteresowani przekonali się, jak wiele niebezpiecznych dla zdrowia bakterii i zarazków zagraża tym, którzy zapominają o konieczności częstego mycia rak. Zajęcia przyczyniły się więc również do profilaktyki zachowań prozdrowotnych. Trzeba przyznać, że w trakcie tak twórczego spotkania, każdy mógł dać upust swojej fantazji, a przy okazji dowiedzieć się ciekawych rzeczy na temat zdrowia  i codziennej higieny. A mydełka? No cóż… w krótkim czasie powstały prawdziwe dzieła sztuki niczym z francuskich mydlarni. Teraz mogą stać się oryginalnym drobiazgiem, którym uczniowie obdarują bliskie im osoby.

                                                                           Opracowały: S. Napieralska, I. Trelka

 

FOTO UCZESTNICY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ W WARSZTATOWNI „MYDŁO I POWIDŁO”

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!