INNOWACJE

MISTRZOWIE KODOWANIA

   Mistrzowie Kodowania to ogólnopolski projekt edukacyjny mający na celu upowszechnienie nauki programowania wśród uczniów szkół podstawowych. W ramach zajęć dzieci uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch.

   "Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.   Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Pozwala to lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Sprawia przez to, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych potrzeb. W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki, przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale całego społeczeństwa" (źródło:  http://mistrzowiekodowania.pl/programowanie-jako-jezyk-przyszlosci/)

W DZIEWIĄTCE NA SPORTOWO, WESOŁO I ZDROWO - NAUKA POPRZEZ ZABAWĘ Z PIŁKAMI EDUBALL

     Od grudnia rozpoczęto w naszej szkole  działania związane z innowacją pedagogiczną pt. „ W dziewiątce na sportowo, wesoło i zdrowo- nauka poprzez zabawę z piłkami eduball”. Główną inspiracją do podjęcia decyzji opracowania i wdrożenia innowacji był fakt, iż poziom aktywności ruchowej jest niski, zaś wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy z negatywnych skutków, jakie wywołuje brak ruchu w rozwoju fizycznym i psychicznym dzieci. Ideą przewodnią innowacji jest zastosowanie środka dydaktycznego jakim są piłki Eduball, które przyczyniają się do usprawnienia techniki, tempa, poprawności i rozumienia czytanego tekstu oraz działań matematycznych. Jedną z najefektywniejszych metod nauczania jest  właśnie zastosowanie metody  – nauka poprzez zabawę  z  piłkami. Środkiem dydaktycznym, który został wykorzystany w innowacji są piłki Eduball - zestaw 94 piłek do mini gier zespołowych. Biorąc pod uwagę zainteresowania dzieci aktywnością ruchową oraz atrakcyjność ćwiczeń, zabaw i gier z piłką, dokonano w 2002r. – modyfikacji „tradycyjnych” piłek, umieszczając na ich powierzchniach litery alfabetu, cyfry oraz znaki. Litery, cyfry, znaki oraz kolory umieszczone na piłkach edukacyjnych Eduball umożliwiają ich wszechstronne wykorzystanie we wszystkich dziedzinach wiedzy zawartej nie tylko w podstawach programowych.  

     Dzięki nim i zabawowym formom aktywności ruchowej dziecko na zajęciach zdobywa wiedzę i umiejętności nie tylko ruchowe – zaczyna łączyć aktywność fizyczną z umysłową, wiedzę humanistyczną z wiedzą ścisłą, zamienia abstrakcję w rzeczywistość. Uczestnictwo dziecka w zajęciach jest dobrowolne i skierowane dla wszystkich chętnych uczniów z  klas I-II. 

     Zajęcia w ramach innowacji stwarzają możliwość otwarcia się na potrzeby dziecka, potrzebę nie tylko świetnej zabawy ale również możliwość uspołecznienia i rozwoju intelektualnego.


Opracowały: U. Kupczyk, M. Kupczyk-Kubacka

 

FOTO W DZIEWIĄTCE NA SPORTOWO, WESOŁO I ZDROWO - NAUKA POPRZEZ ZABAWĘ Z PIŁKAMI EDUBALL

„HENRYK SIENKIEWICZ – NOBLISTA BLIŻEJ NAS…”

   Pod koniec 2015 r. Senat RP przyjął uchwałę ustanawiającą 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza. Setna rocznica śmierci polskiego noblisty to odpowiedni czas, aby uczcić pamięć wielkiego patrioty, przywiązanego do tradycyjnych wartości.

   Wspomniane wydarzenie stało się inspiracją do opracowania metodyczno – programowej innowacji pedagogicznej przez zespół nauczycieli: M. Grobelna, M. Gryczka, ks. K. Hojeński, G. Lewandowska, R. Kaczorowski, S. Napieralska, A. Pietrzak, R. Sikora, I. Trelka, K. Winiecka. Przedsięwzięcie pod hasłem „Henryk Sienkiewicz – noblista bliżej nas…” zakłada promowanie rodzimego dziedzictwa kulturowego, zintensyfikowanie działań mających na celu korelację międzyprzedmiotową, rozwijanie zainteresowań humanistycznych i artystycznych oraz pobudzenie wszechstronnej aktywności i kreatywności uczniów w odniesieniu do obchodów „Roku Sienkiewicza”.

     Innowacja, wpisując się w podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny, przyczyni się do rozwijania kompetencji kluczowych w zakresie upowszechniania czytelnictwa, komunikowania się w języku ojczystym, kształtowania postaw społecznych, pozwoli ugruntować wiedzę, zmotywuje uczestników do rozwoju zainteresowań, zwiększy świadomość ekspresji twórczej. Zaproponowane formy pracy przybliżą sylwetkę i twórczość polskiego noblisty.

   Już niebawem uczniowie klas IV – VI wyruszą w podróż śladami bohaterów powieści wielkiego twórcy. Mimo, iż Rok Sienkiewiczowski dobiega końca, nasza wyprawa potrwa aż do maja przyszłego roku.


Opracowały: Sylwia Napieralska i Izabela Trelka

CZYTELNICZE ODWIEDZINY

     W tym roku rozpowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci jest jednym z priorytetowych działań naszej szkoły. W związku z tym grupa uczniów klasy III f uczestniczy w zajęciach koła czytelniczego "PoczytajMY" prowadzonym przez p. Agnieszkę Resler. Zajęcia odbywają się w ramach ogólnopolskiego projektu o tej samej nazwie, którego koordynatorem w naszej szkole jest p.Katarzyna Śliwińska. Trzecioklasiści spotykają się co dwa tygodnie, aby wspólnie ćwiczyć umiejętność pięknego czytania na głos. Pracują nad odpowiednią płynnością, poprawnym tempem czytania i intonacją, które pozwolą lepiej zrozumieć czytany tekst małym słuchaczom. 

     Kolejnym etapem są wizyty w przedszkolach. W czasie spotkań uczniowie czytają przygotowane wcześniej teksty przedszkolakom. Podczas pierwszych wizyt w przedszkolach: nr 15 i nr 9 trzecioklasiści przybliżyli młodszym kolegom i koleżankom wiersze Jana Brzechwy. Z ogromnym zaangażowaniem, ale też szczyptą tremy, przeczytali utwory: "Na straganie", "Samochwała", "Hipopotam", "Żuraw i Czapla", "Kwoka" i "Leń". Sądząc po zaciekawionych twarzach przedszkolaków podczas słuchania i brawach po przeczytaniu wszystkich wierszy, spotkania były bardzo udane.

     Kolejne sympatyczne wizyty przed nami, przygotowania już trwają.

Opracowały: A. Resler, K. Śliwińska

 

FOTO CZYTELNICZE ODWIEDZINY

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

Our website is protected by DMC Firewall!