SAMORZĄD UCZNIOWSKI

PROJEKT ERASMUS+ „SCIENCE IN OUR HANDS” - DELEGECJA SP 9 W HISZPANII

W dniach 02 – 08 lutego 2020 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięła udział w pierwszej mobilności związanej z realizacją projektu Erasmus+ „Science in our hands”, który realizowany jest od września bieżącego roku szkolnego ze szkołami partnerskimi z Hiszpanii, Łotwy, Rumunii oraz Turcji. Gospodarzami pierwszego spotkania  była szkoła koordynująca projekt Colegio Ruta de la Plata w Almendralejo.   Ze strony polskiej uczestniczyło w nim pięcioro uczniów: Róża Albert, Marysia Michałowska - Rzeźnik, Piotr Sobczak, Zuzanna Wiśniewska oraz Krzysztof Kulak. Opiekę nad uczniami sprawowali następujący nauczyciele: Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu), Ewa Mucha - Lewicka oraz Marek Berkowski. Edukacyjna podróż rozpoczęła się w godzinach nocnych, by o czasie dotrzeć na lotnisko we Wrocławiu. Przesiadka w Warszawie, lot do Madrytu i przejazd autokarem do Almendralejo to punkty podróży, po których zrealizowaniu grupa dotarła na miejsce. Mimo dwudziestu godzin spędzonych w drodze, zmęczenie ustąpiło miejsca wzruszeniu i ekscytacji, kiedy przybyli goście ujrzeli rodziny przyjmujące uczniów. Piękne transparenty, plakaty i radosne okrzyki powitania pozwoliły delegacjom od pierwszej chwili poczuć się wśród społeczności Colegio Ruta de la Plata jak w domu. Almendralejo to miasto we wspólnocie autonomicznej Estremadura, liczące ok. 34 000 mieszkańców. Region słynie ze znakomitej jakości oliwy z oliwek i oliwek oraz upraw winorośli. Poniedziałek rozpoczął się od wizyty w szkole, podczas której delegacja została powitana przez dyrekcję, koordynatorów i społeczność szkolną. Był to także czas na przedstawienie informacji o szkołach biorących udział w projekcie, a następnie na wspólne zaśpiewanie hymnu projektu inspirowanego piosenką „Imagine”. Reprezentacja każdego kraju przygotowała wcześniej jedną zwrotkę w swoim języku, a spotkanie w Alemendralejo po raz pierwszy umożliwiło wspólne zaśpiewanie hymnu w całości w pięciu językach. Był to zdecydowanie wzruszający moment. Kolejnym punktem programu było spotkanie z władzami miasta Almendralejo w ratuszu. Również pierwszego dnia delegacje miały okazję bliżej poznać historię miasta, co było możliwe podczas zwiedzania miejscowości z przewodnikiem. Jak się okazało, pierwsze ślady bytności ludzi w tym miejscu pochodzą ze starożytności. Miejscowość jako taka założona została w 1228 roku. Zwieńczeniem dnia była wizyta w teatrze, podczas której uczniowie szkoły Colegio Ruta de la Plata zaprezentowali swoje umiejętności taneczne i wokalne. Wtorek rozpoczął się od prac związanych z budowaniem rakiet wodnych. Uczniowie zostali podzieleni na grupy tak, by delegacja każdego kraju przy wsparciu hiszpańskich kolegów mogła pod koniec pobytu zaprezentować swoje dzieło. Kolejnym krokiem miało być wystrzelenie rakiet za pomocą sprężonego powietrza, jednak to zaplanowano na czwartek. Tego dnia uczniowie wzięli także udział w eksperymentach chemicznych i biologicznych, które zostały przygotowane przez nauczycieli i uczniów szkoły goszczącej. Gospodarze zaprezentowali ogromne pokłady kreatywności, przygotowując wiele motywujących do działania zadań, np. w wykonanie DNA z … żelków.  Po wzbogacających wiedzę warsztatach uczniowie mogli spędzić popołudnie ze swoimi rodzinami, a nauczyciele wzięli udział w spotkaniu projektowym, podczas którego omówiono szczegóły dalszej współpracy. Na środę zaplanowano wyjazd edukacyjny do Caceres, niezwykłego miasta założonego w 34 r. p. n. e. Podczas wycieczki goście mieli okazję zwiedzić m.in. jeden z najcenniejszych zespołów architektonicznych w Hiszpanii składający się z około 40 cennych budowli średniowiecznych, renesansowych i barokowych. Omawiana dzielnica Barrio Monumental została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zapierających dech w piersiach wrażeń dostarczyła także wizyta w muzeum twórczości niemieckiego artysty Wolfa Vostella, uznanego za jednego z pionierów video artu, rzeźby „environment” oraz happeningu. Widok dzieła  „VOAEX“ z 1976 roku, stworzonego  z fragmentów aut, samolotów i betonu pozostaje zapewne w pamięci wszystkich gości. Wizyta z Caceres to dzień pełen wrażeń, a powyżej wymieniono tylko kilka z nich. W czwartek nadszedł wyczekiwany przez wszystkich moment, zwieńczający kilkudniową pracę grupową: odpalenie wykonywanych przez uczniów rakiet wodnych. Wydarzeniu towarzyszyły emocje, które być może porównać można nawet do tych z lipca 1950, kiedy to na Przylądku Canaveral wystrzelono rakietę Bumper V-2. Na boisku szkolnym została przygotowana specjalna konstrukcja, zawierająca urządzenie produkujące sprężone powietrze. To dzięki niemu rakiety napełnione wodą miały zostać odpalone. Wyczekiwanie na start i odliczanie, okrzyki i owacje - wszystko to towarzyszyło kolejno uruchamianym statkom kosmicznym. Dwa z nich zakwalifikowały się do finału, który odbył się w Parque de las Mercedes. Również w tym miejscu miały miejsce ciekawe zajęcia Gymkhana łączące ruch i matematykę. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali zadania przygotowane w różnych  miejscach parku, co przełożyło się na dwie godziny ruchu na świeżym powietrzu powiązanych z wysiłkiem umysłowym. Po zastrzyku endorfin wszyscy wyruszyli do kolejnego niezwykłego miejsca – Meridy, miasta założonego  ok. 25 r.p.n.e. i często nazywanego hiszpańskim Rzymem. Pamiętający tamte czasy zespół archeologiczny w Meridzie znajduje się również (podobnie jak zwiedzane wcześniej Caceres) na liście światowego dziedzictwa UNESCO, a teatr rzymski (Teatro Romano), amfiteatr rzymski (Anfiteatro Romano) czy też fragment rzymskiego forum (El Foro) to niektóre z ważniejszych budowli, jakie grupa mogła zobaczyć. Na szczególną uwagę zasługuje także kamienny most rzymski (Puente Romano) rozciągający się nad rzeką Gwadiana. Zbudowany w ok. 25 r.p.n.e. ma 60 przęseł, 792 m długości i wznosi się średnio na wysokości 12 m nad powierzchnią rzeki, co pozwala obserwować z niego malownicze zachody słońca i odbywać spacery, gdyż dopuszczony jest on tylko dla ruchu pieszego. Wizyta w Narodowy Muzeum Sztuki Rzymskiej (Museo Nacional de Arto Romano) utwierdziła uczestników wyprawy w przekonaniu, że Hiszpania to kraj nieprzeciętnie bogaty kulturowo i historycznie. W piątkowy poranek  uczniowie i nauczyciele mogli uczestniczyć w prowadzonych w Colegio Ruta de la Plata lekcjach. Następnie wszyscy podziwiali dzieła plastyczne uczniów szkoły goszczącej na temat przemocy wobec kobiet, do których objaśnień udzieliła jedna   z autorek prac. Jednym z zadań projektowych jest wykonanie przez każdą szkołę makiety wylosowanej szkoły partnerskiej na postawie przesłanych przez nią materiałów. Tego dnia reprezentacja Polski mogła zobaczyć postępy w pracach budowy makiet Szkoły Podstawowej nr 9, którą wykonuje szkoła goszcząca. Efekty tychże działań są imponujące. Obserwatorzy byli pełni podziwu dla detali makiety, takich jak okna, czy szyby zrobione z kalki technicznej. Kolejnym punktem programu była prelekcja niezwykłej osobowości ze świata medycyny, dr Beatriz Martin, specjalizującej się w chirurgii jelita grubego i układu pokarmowego.Pani Martin przybliżyła publiczności nie tylko najważniejsze osiągnięcia naukowe ludzkości, lecz także wynalazki szczególnie istotne dla medycyny, które ona sama stosuje w swojej praktyce i chciałaby po kilkuletnim pobycie w USA i Belgii wdrożyć w Hiszpanii. Jednym z nich jest operowanie na odległość poprzez sterowanie robotem znajdującym się przy operowanej osobie. Technika ta wymaga nieprawdopodobnej wiedzy, umiejętności i precyzji, jednak jest niezwykle pomocna tam, gdzie nie ma odpowiednio wykwalifikowanej kadry medycznej. Następnie ogłoszono wyniki konkursu na logo projektu i zajęć Gymkhana. Nagroda za projekt logo trafiła w ręce reprezentanta Turcji, a kolejną nagrodę przyjął wraz z grupą także przedstawiciel naszej szkoły, uczeń klasy VIII c Krzysztof Kulak. W godzinach popołudniowych odbyło się przyjęcie pożegnalne, podczas którego można było skosztować regionalnych potraw przygotowanych przez rodziców uczniów szkoły goszczącej. Mimo bardzo przyjemnej, życzliwej i radosnej atmosfery do podświadomości zakradał się też smutek, gdyż na kilka godzin miał nastąpić czas pożegnania. I rzeczywiście nadszedł on … zbyt prędko.  O godz. 21:00 delegacje, nauczyciele Colegio Ruta de la Plata i rodziny goszczące spotkały się przed budynkiem szkoły, by się pożegnać. Jak można było przypuszczać, ostatnim wspólnym chwilom towarzyszyły niezliczone podziękowania, uściski i łzy. Nic dziwnego, gdyż następowało pożegnanie z cudownymi mieszkańcami Almendralejo – miasta serdeczności, której każdy z uczestników wyjazdu z pewnością doświadczył wielokrotnie podczas spędzonego w nim tygodnia. Opisana podróż była pierwszym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ „Science in our hands”.  Kolejne spotkanie zaplanowane zostało na maj 2020 i odbędzie się na Łotwie. Każdy z takich wyjazdów powoduje refleksję, że udział uczniów w projekcie Erasmus+ jest dla nich źródłem wielu korzyści, jak choćby: udoskonalenie kompetencji językowych, wzbogacenie wiedzy dotyczącej kultury, tradycji i historii odwiedzanego kraju oraz nowe przyjaźnie, które być może będą pielęgnowane. Zaletą podróży jest na pewno także otwartość i tolerancja, jakie kształtują w sobie młodzi ludzie spotykając przedstawicieli innych narodowości. 

Opracowała: Ewa Mucha - Lewicka

 

FOTO PROJEKT ERASMUS+ „SCIENCE IN OUR HANDS” - DELEGECJA SP 9 W HISZPANII

WALENTYNKI W SP 9

Walentynki to święto, które zyskuje coraz większą popularność. Jest to okazja do świętowania przyjaźni i życzliwości. Tradycyjnie 14 - go lutego składaliśmy sobie życzenia.  Walentynkowe pozdrowienia wyświetlane były w szkolnej telewizji, pisane były na  tablicy z serduszkami do wpisywania życzeń, a w listonoszy poczty walentynkowej wcieliły się dziewczynki z Samorządu Uczniowskiego. Były życzenia dla Dyrekcji, dla nauczycieli, dla Pana Olka i Michała, dla Pań z biblioteki i kuchni oraz uczniów. W życzeniach przodowała klasa 1 d! Za to do klasy 5 d przybył tajemniczy posłaniec z kopertą z życzeniami dla całej klasy. Dominował czerwony kolor stroju i to nie tylko uczniów ale i nauczycieli. Dziękujemy wszystkim  zaangażowanym w organizację Walentynek.


Jolanta Bury

 

FOTO WALENTYNKI W SP 9

DYSKOTEKA KARNAWAŁOWA

W miniony poniedziałek, 13.01.2020, uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w szkolnej dyskotece karnawałowej. Podobnie jak w zeszłym roku, dyskoteka została zorganizowana w nowej hali sportowej, a jej organizatorem był Samorząd Uczniowski wraz z opiekunem -panią Jolantą Bury.

Impreza rozpoczęła się punktualnie o godzinie 17:00 serią aktualnych hitów. Przez kolejne dwie godziny każdy mógł znaleźć na parkiecie coś dla siebie. Można było zatańczyć solo lub wziąć udział we wspólnych zabawach. Na zakończenie imprezy wybraliśmy królową i króla balu. O zwycięstwie zadecydował ciekawy strój. Królową została Wiktoria Szlachetka z klasy 5a, natomiast królem Marcin Kanclerz z klasy 5d. Symbolicznej koronacji dokonała pani wicedyrektor Iwona Wojciechowska, a zwycięzcy odebrali nagrody.

Podczas dyskoteki niezwykle dużo pracy mieli członkowie Samorządu Uczniowskiego. Czuwali przy wejściu do hali, a także prowadzili sklepik, w którym można było kupić napoje, coś słodkiego oraz popcorn.

Jak co roku, dyskoteka była okazją do integracji oraz świetnej zabawy. Wielkie podziękowania należą się nauczycielom czuwającym nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem imprezy, na której bawiło się około 200 osób. Również uczniowie Samorządu Uczniowskiego zasługują na wielką pochwałę. Świetnie sprostali postawionym przed nimi zadaniom już w trakcie planowania dyskoteki, jak również podczas jej trwania.

Opracowała: J. Rossowska

 

FOTO DYSKOTEKA KARNAWAŁOWA

DZIEŃ KOBIET W SP9

Danuta Rinn śpiewała kiedyś „Gdzie ci mężczyźni, prawdziwi tacy?”. Jeśli ktoś nadal szuka prawdziwych mężczyzn to bez wątpienia znajdzie ich w Szkole Podstawowej nr 9. Ósmego marca nasi panowie spisali się na medal, zadbawszy o każdy najdrobniejszy szczegół. Już od progu, odświętnie ubrani, czekali z cukierkami i czekoladami na młode i te nieco starsze damy.

Dziewczynki miały wszysto, co naprawdę lubią – biżuterię, słodkości, kwiaty, a nawet ubrania. Klasowi koledzy od rana roznosili prezenty. Były tradycyjne tulipany, róże, bransoletki, czekoladki, koszulki i czapeczki. Oprócz upominków nie brakowało również ciepłych słów i serdecznych życzeń.

Chłopcy odważnie stanęli przed kamerą i nagrali film, w którym strumieniem płyną komplementy i powinszowania.

Jeśli komuś zabrakło odwagi, aby wystąpić w filmie, mógł złożyć życzenia anonimowo. Przy pokoju nauczycielskim Samorząd Uczniowski wystawił tablicę z dziesiątkami małych karteczek, na których można było napisać najskrzytsze życzenia. Samorząd Uczniowski zadbał również o gazetkę na korytarzu dotyczącą znanych kobiet. Po słodkościach musiał przyjść czas na  ruch, o co również zadbali uczniowie. Na dużej przerwie rozbrzmiała zumba. W roli instruktorów prezentowali się chłopcy z 7 b.

Życzymy Paniom uśmiechu i zadowolenia każdego dnia, a Panom dziękujemy za wszytkie przejawy dzisiejszej życzliwości.

       Opracowała: J.Rossowska

 

FOTO DZIEŃ KOBIET W SP9

WALENTYNKI W SP9

Luty upływa w naszej szkole pod hasłem Walentynek. Już na kilka dni przed dniem św. Walentego szkoła została przyozdobiona dziesiątkami serduszek, a na korytarzu stanął kartonik czekający na anonimowych Walentych wrzucających liściki. Został również przygotowany film, w którym chętni uczniowie klas IV-VII odczytywali życzenia. 14 lutego od rana ruszyła poczta walentynkowa, która obdarowywała wybrańców korespondencją z wspomnianego kartonu. Film został odtworzony na korytarzu szkolnym wzbudzając powszechny entuzjazm i podziw. W przerwach dzieci śpiewały romantyczne piosenki z pomocą karaoke wyświetlanego na ekranie przy pokoju nauczycielskim, a w całej szkole panowała atmosfera radości i przyjaźni.

Niecały tydzień po Walentynkach nadszedł czas na kontynuację zabawy. 19 lutego o godzinie 17.30 w hali sportowej rozbrzmiały pierwsze takty dyskoteki walentynkowej. Uczniowie klas IV-VII w czerwonych strojach mogli pobawić się do rytmów ulubionej muzyki, zrobić zakupy w sklepiku prowadzonym przez Samorząd Uczniowski, a może nawet odnaleźć nadawców  swoich tajemniczych walentynek i zasiąść z nimi na „ławeczce zakochanych”. Dyskotece towarzyszyły liczne zabawy i konkurencje. Uczniowie tańczyli na gazecie, z balonami, jedli jabłka zawieszone na sznureczkach, a zwycięzcy poszczególnych konkurencji wygrywali słodkie niespodzianki. Całości dopełniło entuzjastyczne wykonanie belgijki i oczywiście makareny.

Więcej zdjęć TUTAJ.

       Opracowała: J.Rossowska

 

FOTO WALENTYNKI W SP9

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY I….NIE TYLKO

Światowy Dzień Chorych na Zespół Downa nazywany jest Dniem Kolorowej Skarpetki. Nasza szkoła kolejny raz również przyłączyła się do akcji solidaryzując się tym samym z osobami z zespołem Downa – działania koordynował szkolny Samorząd Uczniowski. Wykonane przez uczniów naszej szkoły wzorzyste, kolorowe skarpetki (niektóre to prawdziwe arcydzieła plastyczne) rozwieszone zostały przez uczniów klas oraz przedstawicieli SU w różnych miejscach szkoły i przyciągały wzrok… Kierowały myśli w stronę tych, których od nas różni tylko dodatkowy chromosom. Uczniowie i nauczyciele przywitali wiosnę w różnokolorowych skarpetkach na znak solidarności.

Powitanie wiosny to także wędrówka uczniów z kolorowymi gaikami po najbliższej okolicy i wypatrywanie, czy czasem wiosna nie jest tuż za rogiem? ;) Mimo ciepłych jeszcze okryć - słońce i kolorowe wstążeczki na gałązkach niesionych przez dzieci dawały wiele radości i uśmiechu.

Opracowała J. Bury

 

FOTO PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY I….NIE TYLKO

KARNAWAŁOWE SZALEŃSTWO

     Nieodłączną tradycją karnawału są bale i dyskoteki, dlatego 7 lutego Samorząd Uczniowski zorganizował już drugą w tym roku szkolnym imprezę taneczną. DJ Szymon prowadzący imprezę doskonale dobierał utwory muzyczne, zachęcał uczniów do wspólnej zabawy. Tradycyjnie nie zabrakło tańca porywającego niemal wszystkich uczniów: „Belgijki”. Dodatkową atrakcją dla dzieci był konkurs na najbardziej kreatywne przebranie. Jury konkursu w składzie: wicedyrektor szkoły p. Iwona Wojciechowska, p. Agnieszka Resler i p. Magda Przegoń (opiekunki Samorządu Uczniowskiego) oraz uczniowie – przedstawiciele SU - miało niemały orzech do zgryzienia. Na balu pojawili się m.in. ośmiornica, policjantka, Pippi, wróżki, Smurf, jednorożce, babunia, dracula i wiele innych ciekawych przebrań. Spośród wszystkich uczestników ostatecznie jury konkursowe nagrodziło 6 osób i wyróżniło również 6 osób. Wyróżnienie otrzymała też p. Urszula Kupczyk, nauczycielka WF-u, która nie do poznania wcieliła się w rolę... babuni :)  Natomiast na spragnionych oraz głodnych uczniów czekały w sklepiku drobne przekąski oraz napoje. Wspomnieć należy, że wszyscy uczniowie – przedstawiciele SU zaangażowani w organizację Dyskoteki Karnawałowej – spisali się na medal, za co serdecznie im dziękujemy. Po trudach zdobywania wiedzy oraz wielu ocen przyszedł czas relaksu, beztroskiej zabawy i odpoczynku. Dyskoteka za nami, a przed nami dwa tygodnie ferii zimowych. Pamiętajcie jednak, że najważniejsze jest Wasze bezpieczeństwo, aby pełni sił i zapału powrócić po przerwie do dalszej nauki.

Opracowała: M. Przegoń

 

FOTO KARNAWAŁOWE SZALEŃSTWO

ŚWIĄTECZNY KIERMASZ

Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.” Jan Paweł II W dniach 11-15 grudnia odbył się w naszej szkole Kiermasz Świąteczny zorganizowany przez Szkolne Koło Wolontariatu „Podaj dalej” oraz Szkolny Samorząd Uczniowski.  Uczniowie na zajęciach plastycznych oraz w domu wraz z rodzicami tworzyli rozmaite ozdoby bożonarodzeniowe: choinki, bombki, stroiki, kartki... Po raz drugi już postanowiliśmy pomóc Karolinie, absolwentce naszej szkoły, która cały czas zmaga się z ciężką chorobą. Wszystkie przepiękne ozdoby świąteczne zostały wystawione na sprzedaż na holu głównym naszej szkoły. Dyżury przy stoisku pełnili wolontariusze ze Szkolnego Wolontariatu Uczniowskiego oraz przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego. Upominki sprzedawały się jak świeże bułeczki... Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom oraz nauczycielom za zaangażowanie i pomoc w organizacji Kiermaszu: dyżury przy stoisku, wykonanie przepięknych ozdób świątecznych i wreszcie ich zakup... A z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia życzymy wszystkim, a w szczególności Tobie, Karolciu: DUŻO ZDROWIA, wytrwałości, pogody ducha i radości ze spędzonych razem z bliskimi chwil...

Opracowała: M. Przegoń

 

FOTO ŚWIĄTECZNY KIERMASZ

ANDRZEJKOWE SZALEŃSTWO

     W miniony poniedziałek uczniowie klas IV-VI wzięli udział w szkolnej dyskotece andrzejkowej. W tym roku miała ona wyjątkową oprawę, ponieważ zorganizowana została w nowej hali sportowej.

     Dyskotekę o godz. 17:30 rozpoczął DJ Szymon, witając obecnych uczniów. Przez kolejne dwie godziny wszyscy świetnie się bawili przy piosenkach znanych z aktualnej listy przebojów. Nie zabrakło również popularnego tańca integracyjnego - tzw. "Belgijki", z którym uczniowie rewelacyjnie sobie poradzili.

     Podczas dyskoteki wybrani członkowie Samorządu Uczniowskiego mieli mnóstwo pracy. SU zorganizował sklepik, w którym można było kupić napoje i coś słodkiego. Pojawiło się również stoisko z wróżbami, gdzie chętni mogli poznać imię swojego przyszłego męża/żony, a także dowiedzieć się, jaki zawód będą wykonywać w przyszłości. Z pomocą czarodziejskiej kuli wróżbici przepowiadali także, co wydarzy się w najbliższym czasie.

     Coroczne spotkanie andrzejkowe jest okazją do świetnej wspólnej zabawy i integracji uczniów. Tak duża impreza jest jednak również wyzwaniem organizacyjnym. Serdecznie dziękujemy uczniom należącym do Samorządu Uczniowskiego, którzy świetnie się spisali podczas planowania dyskoteki. Kierujemy również podziękowania do wychowawców klas oraz nauczycieli wychowania fizycznego, pod których czujnym okiem mogliśmy czuć się bezpiecznie.

Opracowała: A. Resler

 

FOTO ANDRZEJKOWE SZALEŃSTWO

REGULAMIN SU NA ROK SZKOLNY 2017/2018

REGULAMIN

SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 9
im. Jana Pawła II
w Ostrowie Wielkopolskim
na rok szkolny 2017/2018



S A M O R Z Ą D   U C Z N I O W S K I

„Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od Was nie wymagali”
Jan Paweł II

Samorządność to polski odpowiednik greckiego słowa demokracja, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza władzę ludu. Samorząd Uczniowski działa zgodnie
z zasadą, że wszyscy są równi, a decyzje podejmuje się większością głosów. Praca w Samorządzie Uczniowskim kształtuje u dzieci poczucie odpowiedzialności
i przygotowuje do podejmowania czynów w imię dobra wspólnego. Uczniowie rozumieją, że to oni są w szkole ważni, a oprócz obowiązków mają też prawa.


REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Na podstawie art. 85 (ustawa z dnia 14 grudnia 2016r):
1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej „Samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa Regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
5. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem
i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi
w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę Opiekuna Samorządu.
6. Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem szkoły może podejmować działania
z zakresu wolontariatu.
7. Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.

I. Postanowienia ogólne

1. Regulamin Samorządu Uczniowskiego jest zgodny ze Statutem Szkoły.
2. Samorząd Uczniowski reprezentuje całą społeczność uczniowską Szkoły Podstawowej
nr 9 i działa zgodnie z własnym regulaminem, a w szczególności:
– Przedstawia innym organom wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły
– Wypowiada się na temat realizacji Konwencji Praw Dziecka na terenie Szkoły
– Organizuje działalność kulturalno-rozrywkową uczniów w porozumieniu
z Dyrektorem Szkoły
– Korzysta z możliwości przekazywania informacji wszystkimi dostępnymi sposobami innym organom Szkoły
3.Członkami Samorządu Uczniowskiego są wszyscy uczniowie z tytułu uczęszczania do Szkoły, którzy poprzez głosowanie wybierają ze swego grona organ przedstawicielski, czyli Zarząd SU.
4.Samorząd zatwierdza plan pracy organizacji, opracowuje sprawozdania z podejmowanych działań, które przedstawia Dyrektorowi Szkoły.
5.Zarząd SU wybiera spośród swoich członków:
Przewodniczącego SU
Zastępcę przewodniczącego SU
Sekretarza SU
6.Za realizację poszczególnych obszarów działalności SU odpowiedzialne są 3 sekcje, do których uczniowie przynależą ze względu na swoje zdolności i zainteresowania:
– Sekcja porządkowa
– Sekcja organizacyjno-informacyjna
– Sekcja kulturalno-rozrywkowa
7.Kadencja Zarządu trwa 1 rok szkolny.
8.Zebrania całego Zarządu odbywają się raz w miesiącu lub w miarę potrzeb na wniosek opiekuna lub przewodniczącego SU.


II. Tryb przeprowadzania wyborów do Zarządu SU

1. Każdy członek SU ma prawo wyborcze.
2. Wybory przeprowadza komisja w składzie:
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Dyrekcja / Opiekun grupy wiekowej IV-VI
3. Do obowiązków komisji wyborczej należy:
– Przyjęcie zgłoszeń kandydatów
– Przygotowanie i przeprowadzenie wyborów
– Sporządzenie protokołu
– Ogłoszenie wyników wyborów

III. Dokumentacja:

1. Zarząd SU prowadzi następującą dokumentację:
– Regulamin samorządu
– Plan pracy samorządu
– Okresowe i roczne sprawozdanie z pracy samorządu
– Dokumentowanie podejmowanych działań w postaci zdjęć i artykułów na stronę szkoły
– Dokumentacja finansowa


IV. Zadania opiekunów Samorządu Uczniowskiego:

– Czuwanie nad sprawną realizacją zadań ujętych w planie pracy SU
– Prowadzenie dokumentacji rozliczeń finansowych


V. Działalność gospodarcza Samorządu Uczniowskiego
Samorząd uzyskuje dochody z następujących źródeł:
– organizacja imprez szkolnych ( np bilety wstępu na dyskoteki, sprzedaż kartek świątecznych i prac wykonanych przez uczniów),
– dochody ze środków przekazywanych przez sponsorów,
– wsparcie finansowe uzyskane z budżetu Rady Rodziców

VI. Obowiązki, zadania i cele Samorządu Uczniowskiego:

– Pobudzenie społeczności szkolnej do jak najlepszego spełniania obowiązków uczniowskich
– Współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki (Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców)
– Współudział w rozwijaniu zainteresowań naukowych, kulturalnych, turystyczno-krajoznawczych w czasie wolnym od nauki
– Troska o dobre imię Szkoły
– Kultywowanie tradycji
– Organizowanie grup uczniowskich do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i Szkoły
– Monitorowanie znajomości i respektowania praw, i obowiązków ucznia
– Rozwiązywanie konfliktów koleżeńskich
– Reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę
– Organizowanie pomocy potrzebującym

Przewodniczący SU:
Reprezentuje szkołę w czasie uroczystości szkolnych
Współpracuje z samorządami klasowymi w celu właściwej koordynacji pracy szkoły
z pracą poszczególnych klas
Przygotowuje okresowe sprawozdania z działalności SU i przedstawia je podczas spotkań z opiekunami SU
Wyznacza dyżury ( w miarę potrzeb) do pomocy w organizacji imprez dla grupy wiekowej I-III

Zastępca przewodniczącego SU:
Zastępuje przewodniczącego SU
Uczestniczy w spotkaniach poszczególnych sekcji

Sekretarz:
Protokołuje posiedzenia SU
Wspólnie z przewodniczącym SU przygotowuje okresowe sprawozdania z działalności SU

Sekcja porządkowa:
Pełni dyżury na imprezach szkolnych
Dba o sprzęt nagłaśniający podczas uroczystości szkolnych
Współpracuje z pozostałymi sekcjami przy organizowaniu akcji charytatywnych

Sekcja organizacyjno-informacyjna
Przygotowuje materiały informacyjne i dekoracyjne do gabloty SU
Czuwa nad sprawnym przebiegiem akcji charytatywnych
Wykonuje plakaty i hasła reklamujące działania podejmowane przez SU
Współpracuje z opiekunami i uczestnikami kół zainteresowań

Sekcja kulturalno-rozrywkowa:
We współpracy z opiekunami przygotowuje apele, uroczystości i imprezy szkolne
( w tym programy artystyczne, gry i zabawy )
Ściśle współpracuje z sekcją organizacyjno-informacyjną przy wykonywaniu dekoracji, gazetek i haseł w budynku Szkoły oraz na imprezach poza Szkołą


Celem działania Samorządu Uczniowskiego jest:

– pobudzenie społeczności szkolnej do jak najlepszego spełniania obowiązków uczniowskich
– współdziałanie z władzami Szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki
– współpraca z Radą Rodziców Szkoły Podstawowej nr 9
– współpraca ze Szkolnym Kołem Wolontariatu „Podaj dalej”; organizowanie pomocy potrzebującym, udział w akcjach charytatywnych
– współudział w rozwijaniu zainteresowań naukowych, kulturalnych, turystyczno-krajoznawczych w czasie wolnym od nauki
– troska o dobre imię Szkoły
– kultywowanie tradycji
– organizowanie grup uczniowskich do wykonywania niezbędnych prac na rzecz szkoły
– monitorowanie znajomości i respektowania praw, i obowiązków ucznia
– rozwiązywanie konfliktów koleżeńskich – współpraca ze Szkolnym Centrum Mediacji Rówieśniczych
– współorganizowanie akcji w ramach Szkoły Promującej Zdrowie
– reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę


6. Postanowienia końcowe:
– Dyrektor Szkoły jest partnerem Samorządu Uczniowskiego
– Dyrektor Szkoły udziela odpowiedzi na zapytania oraz ustosunkowuje się do wniosków i projektów Samorządu wniesionych do Dyrekcji Szkoły.


Regulamin Samorządu Uczniowskiego został pozytywnie zaopiniowany
przez Samorząd Uczniowski w dniu 14 listopada 2017r.

Opiekunowie SU:
Magdalena Przegoń
Agnieszka Resler
Marek Berkowski

Zarząd SU:
Nadia Janiak kl. IV e (przewodnicząca)
Joanna Szukowska kl. IV d (zastępca przewodniczącej)
Wiktoria Sitnik kl. IV e (sekretarz)
Remigiusz Zalewski kl. VI b (sekretarz) 

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd