10 czerwca po raz kolejny gościli u nas dr Marek Kaczmarzyk wykładający na Uniwersytecie Śląskim i współpracujący z nim pedagog, neurodydaktyk – pan Robert Bielecki.
Tematem spotkania była Neurobiologia powrotu do szkoły. Swoją prelekcję pan Bielecki rozpoczął od stwierdzenia, że obecnie uczniowie różnią się od tych, z którymi nauczyciele pracowali na początku swojej drogi zawodowej, także od nich samych, zasiadających niegdyś w szkolnych ławkach. Przesuwające się przed oczami obrazy, informacje, które można zapisać jednym kliknięciem na dysku komputera i w każdej chwili odtworzyć bez konieczności zapamiętania oraz zachowania w strukturach mózgu to realia, codzienność młodych ludzi. W związku z tym w edukacji należy uwzględniać okoliczności, w których żyjemy, a także neurologiczne uwarunkowania procesu uczenia się zgłębiane przez neurodydaktykę. Nauka na bazie doświadczeń, poprzez obserwację i naśladowanie to bardzo ważne elementy. Istotna jest również motywacja wewnętrzna – uczenie się dla zaspokojenia własnych potrzeb. Na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, tym samym przyswajanie wiedzy, ogromny wpływ mają także zdrowy styl życia i odpowiednie nastawienie emocjonalne – właściwe relacje międzyludzkie, które dają poczucie bezpieczeństwa oraz pochwały i zachęta do dalszej pracy.
Dr Kaczmarzyk sporo uwagi poświęcił edukacji zdalnej w czasie pandemii, dla której szczególnie ważne powinno być dbanie o dobre samopoczucie uczniów, udzielanie wsparcia, wyjaśnianie zjawisk ich otaczających oraz stawianie wyzwań rozwijających potencjał oraz kompetencje młodych ludzi. Prelekcje gości zostały wzbogacone o część eksperymentalną, w którą zaangażowali się nauczyciele.
Dyrekcja oraz nauczyciele liczą na kolejne spotkanie z panami – Markiem Kaczmarzykiem i Robertem Bieleckim, mając na uwadze zgłębianie tajników neurodydaktyki.
Opracowała: B. Hadryan-Grzywna