III ZIELONA SZKOŁA SP9
22 października 2024
16-18 października, już po raz trzeci, uczniowie naszej szkoły wzięli udział w nietypowych zajęciach terenowych z zakresu nauk przyrodniczych, czyli III Zielonej Szkole SP9. W tym roku szkolnym aż trzydzieścioro dziewięcioro adeptów biologii z klas V-VIII wyruszyło na trzydniową przygodę do Ośrodka Edukacji Przyrodniczej w Chalinie – miejscowości usytuowanej wśród bujnych lasów i licznych jezior polodowcowych Sierakowskiego Parku Krajobrazowego.
Podczas pierwszego dnia wizyty młodzież zapoznana została z walorami przyrodniczymi i historycznymi pałacyku w Chalinie. Ekspozycja muzealna, udostępniona w budynku przypałacowym, przybliżyła uczniom faunę okolic Sierakowa, a barwna opowieść p. Michała – biologa, absolwenta studiów leśniczych, pozwoliła zrozumieć skomplikowaną sieć organizmów zamieszkujących tutejsze ekosystemy leśne, łąkowe czy wodne. Uczestnicy wycieczki poznali podstawowe pojęcia z zakresu anatomii i ekologii zwierząt, odkryli przedstawicieli fauny okolic Sierakowa, w tym popielicę szarą – symbol i dumę parku. Podczas zajęć terenowych na ścieżce edukacyjnej ,,Jary koło Chalina” uczniowie obserwowali charakterystyczne ekosystemy porastające Sierakowski Park Krajobrazowy, w tym podręcznikowe przykłady lasów olszynowych porastających źródliska, trzcinowisk występujących na brzegach jezior polodowcowych czy buczyn chroniących przed erozją strome zbocza jarów wyżłobionych przez lądolód skandynawski. Popołudnie przyniosło z sobą zabawy integracyjne podczas warsztatów terenowych z podstaw survivalu i bushcraftu. Nauczyliśmy się jak budować szałas chroniący nas od mroźnych powiewów, filtrować wodę czy bezpiecznie rozpalać ognisko. Dzień pełen wrażeń zakończyliśmy integracyjnym ogniskiem.
Kolejny słoneczny, jesienny, ciepły dzień rozpoczęliśmy wycieczką do pobliskiego Sierakowa, by tam zapoznać się z bogatą historią zamku Opalińskich – rodu, z którego pochodzą dwie polskie królowe. Kustosz tutejszego muzeum przybliżył nam historię rodu Piastów – ich genezę, podboje, zwyczaje, znaczenie na kartach historii Polski. Podczas wykładu dowiedzieliśmy się również, jak żyło się w średniowiecznych grodach, jakie kary mogły spotkać wszystkich łamiących prawo. Niezwykłą lekcję historii kontynuowaliśmy w Muzeum Zawodów Ginących w Mniszkach, gdzie nauczyliśmy się wyrabiać świece z wosku pszczelego, odwiedziliśmy warsztaty, a wręcz wścieliliśmy się w postać kowala, szewca, praczki, kucharki, nauczycielki ze szkoły z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Późne popołudnie rozszerzyło naszą wiedzę z zakresu astronomii. Podczas wykładu poznaliśmy ciała niebieskie Układu Słonecznego, by w późnych godzinach wieczornych móc je obserwować na nocnym niebie. Dodatkową atrakcją okazał się przelot ponad dwudziestu satelitów z projektu Starlink, w postaci „podniebnego pociągu”.
Ostatni dzień eskapady upłynął nam pod hasłem terenoznawstwa. Gra zespołowa na bazie zielonego punktu kontrolnego wyzwoliła w nas dozę pozytywnej rywalizacji, integracji zespołowej, nauczyła umiejętności wcielania się z różne role – przewodniczącego grupy, logistyka, poszukiwacza informacji. Podczas zabawy udoskonaliliśmy swoje umiejętności pracy z mapą, poznaliśmy faunę i florę okolic Chalina, odkryliśmy tajniki pszczelarstwa czy poznaliśmy metody czynnej ochrony przyrody. Podczas pasjonującego wykładu zdobyliśmy podstawowe umiejętności z zakresu tropienie zwierząt leśnych, pogłębiliśmy swoją wiedzę z zakresu behawioru, ekologii i anatomii zwierzyny łownej.
Aż trudno nam było uwierzyć, że nasza wizyta w Chalinie dobiegła końca. Atmosfera stworzona przez wykładowców, przewodników, lecz przede wszystkim naszych rówieśników na długo pozostanie w naszej pamięci. W niecierpliwością czekamy na kolejną Zieloną Szkołę.
Opracowała: M. Psikus
Skip to content