MAŁA SZKOŁA MEDIALNA

 

MSM 11mmm

W roku szkolnym 2017/2018 powstała w naszej szkole Mała Szkoła Medialna. Jest to działanie innowacyjne i wyjątkowe. W ramach MSM prowadzone są warsztaty fotograficzne, filmowe, dziennikarskie, programistyczne. Absolutną nowością jest powstanie telewizji szkolnej, w której nasi uczniowie odgrywają role reporterów.

Uczestnicy MSM samodzielnie wykonują dokumentację fotograficzną i nagrywają reportaże filmowe z uroczystości szkolnych, przeprowadzają wywiady z odwiedzającymi szkołę gośćmi, tworzą animacje poklatkowe oraz zgłębiają tajniki edycji filmów i zdjęć. Biorą również udział w warsztatach programistycznych.

Warsztaty są prowadzone w nowoczesnej sali multimedialnej, w której od września uczniowie klas IV-VI pracują podczas lekcji informatyki. Sala wyposażona jest w nowe meble, 17 komputerów z odpowiednim oprogramowaniem, 65 calowy monitor interaktywny, a także roboty do nauki programowania - 10 Ozobotów i 2 Photony.

W roku szkolnym 2018/2019 salę multimedialną wyposażono także o profesjonalny sprzęt: wysokiej jakości kamerę, dwie lustrzanki fotograficzne z obiektywami, drukarkę do zdjęć, gimbal do kamery, statywy, mobilne studio nagraniowe z oświetleniem studyjnym, recorder dźwięku, mikrofon oraz oprogramowanie do edycji filmów.

Tę wspaniałą salę multimedialną mogliśmy wyposażyć częściowo dzięki funduszom z czerwcowego Festynu Szkolnego oraz wygranej w Ostrowskim Budżecie Obywatelskim, za co serdecznie dziękujemy wszystkim Rodzicom, Uczniom i Sponsorom, którzy wsparli to przedsięwzięcie.

Liczymy, że powstanie „Małej Szkoły Medialnej” stworzyło warunki do rozwijania zainteresowań dzieci nowoczesnymi technologiami.

A. Resler, K. Śliwińska, M. Berkowski

MAŁA SZKOŁA MEDIALNA

KODERZY Z NASZEJ SZKOŁY ZDOBYLI PIERWSZE MIEJSCE W KONKURSIE PROGRAMOWANIA!

Maksymilian Sikora oraz Mateusz Trzmiel (uczniowie klasy 6b) zdobyli I miejsce w II Międzyszkolnym Konkursie Scratch organizowanym w Szkole Podstawowej nr 7 im. Generała Józefa Bema w Ostrowie Wielkopolskim. W zmaganaich informatycznych udział wzięło siedem dwu- i trzyosobowych zespołów z ostrowskich szkół podstawowych. Konkurs składał się z dwóch różnych, ściśle programistycznych etapów. Pierwszym z nich było tzw. "debugowanie", czyli znajdowanie błędów w kodzie, nastepnie poprawianie go w ten sposób, aby uzyskać porzadany efekt działania programu. Wszyscy uczestnicy otrzymali trzy projekty, do których musieli wykonać konkretne zadania. Drugi półtoragodzinny blok konkursu "Freestyle" to tworzenie programu edukacyjnego z 10 losowo wybranych bloczków Scratcha. Zadanie to wymagało kreaywnośći, pomysłowości, ale także wytrwałości w dążeniu do uzyskania satysfakcjonującego rezultatu. W tej kategorii nasi Koderzy spisali się wzorowo wykonując program do nauki rozwiązywania działań arytmetycznych! I to oni w obu kategoriach okazali się najlepsi!

Na zakończenie organizatorzy przygotowali dla uczestników słodką niespodziankę jaką był tort "Scratch". Maksymilian i Mateusz wrócili do szkoły z pamiątkowymi dyplomami oraz nagrodami rzeczowymi. Mamy nadzieję, że takie wydarzenia zachęcą jeszcze bardziej młodzież do nauki programowania. Warto zaznaczyć, że konkurs odbywał się okresie trwania Europejskiego Tygodnia Kodowania "Meet and Code", podczas którego w wielu krajach odbywają się inicjatywy mające na celu promowanie nauki kodowania komputerowego. Dziękujemy Organizatorom za przeprowadzenie konkursu i jeszcze raz gratulujemy zwycięcom!

Opracował: M. Berkowski

 

FOTO KODERZY Z NASZEJ SZKOŁY ZDOBYLI PIERWSZE MIEJSCE W KONKURSIE PROGRAMOWANIA!

EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA W NASZEJ SZKOLE

Europejski Tydzień Kodowania to inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. przez młodych doradców ds. agendy cyfrowej współpracujących z Komisją Europejską. Akcja realizowana jest przez wolontariuszy w całej Europie i ma na celu szeroko rozumianą promocję programowania. W tym roku Code Week trwał od 6 do 21 października.

Nasza szkoła już po raz drugi zgłosiła swoje działania do organizatorów tego wydarzenia. W ciągu dwóch tygodni wszyscy uczniowie klas 4-7 podczas zajęć z informatyki wykonywali zadania związane z nauką programowania. Poza programowaniem w języku Scratch, kodowaniem na stronie studio.code.org, czy poznaniem podstaw programowania tekstowego za pomocą gry Code Monkey, nie zabrakło również pracy z robotami. Ozoboty i Photony jak zawsze sprawiły uczniom wiele radości i satysfakcji z wykonanych ćwiczeń. Uczniowie klas szóstych spróbowali swoich sił w programowaniu Ozobotow za pomocą aplikacji Ozoblockly. Choć okazało się to niełatwe, szóstoklasiści nie poddawali się i wytrwale dążyli do osiągnięcia założonych celów.

Code Week w naszej szkole został zgłoszony jako jedna z pierwszych 1000 pierwszych inicjatyw w Polsce, dzięki czemu po raz kolejny otrzymamy pakiet gier karcianych Cody Roby do nauki programowania dla najmłodszych, sfinansowany przez Ministerstwo Cyfryzacji.

W erze cyfrowej program nauczania informatyki powinien obejmować podstawy kodowania oraz rozwój kluczowych kompetencji związanych z myśleniem obliczeniowym, takich jak rozwiązywanie problemów, współpraca i umiejętności analityczne. Nauka kodowania może pomóc uczniom w osiągnięciu wysokiego poziomu kompetencji cyfrowych i lepszym zrozumieniu otaczającego ich świata, a także zwiększyć ich szanse na odniesienie sukcesu w życiu osobistym i zawodowym. Dlatego wszelkie inicjatywy związane z promowaniem nauki kodowania są dobrą okazją do pokazania, jak ważna jest to umiejętność w nowoczesnym świecie.

Opracowała: A. Resler

 

FOTO EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA W NASZEJ SZKOLE

SKRÓT Z OTWARCIA SALI FITNESS

Zapraszamy do obejrzenia filmu z uroczystości otwarcia sali fitness w naszej szkole. Film zrealizowany przez uczniów z Małej Szkoły Medialnej - Wiktorię Czerniak, Remigiusza Zalewskiego i Jana Janiaka (kl. 7b).

Opracowała: K. Śliwińska

MŁODZI PROGRAMIŚCI SP9 ZAPRASZAJĄ NA SZKOLNY FESTYN RODZINNY!

Podczas ostatnich warsztatów z programowania w ramach działalności Małej Szkoły Medialnej uczniowie zaprojektowali własne animacje komputerowe, chcąc tym jednocześnie zaprosić wszystkich uczniów, rodziców, oraz przyjaciół szkoły na festyn szkolny. Tegoroczny festyn odbędzie się pod hasłem "Po pierwsze rodzina". Zapraszamy do obejrzenia niektórych prac początkujących, ale jakże zdolnych programistów.

 

Animacja Mateusza z klasy 4

https://scratch.mit.edu/projects/226229975/#fullscreen

Animacja Macieja z klasy 4

https://scratch.mit.edu/projects/226230263/#fullscreen

Animacja Ani z klasy 4

https://scratch.mit.edu/projects/226225958/#fullscreen

Animacja Pawła z klasy 6

https://scratch.mit.edu/projects/226233886/#fullscreen

Animacja Piotra z klasy 4

https://scratch.mit.edu/projects/226226037/#fullscreen

Animacja Jakuba z klasy 4

https://scratch.mit.edu/projects/226229029/#fullscreen

 

 

Opracował: M. Berkowski

DZIECI Z SP9 SAME BUDUJĄ ROBOTY!

W ubiegłą środę dzieci z klasy IIIe miały okazję sprawdzić dotychczasową wiedzę z zakresu programowania. Po cyklu zajęć prowadzonych w ramach Małej Szkoły Medialnej dotyczących programowania Ozobotów i Photonów postanowiły spróbować od podstaw zbudować własnego robota, by później móc go zaprogramować i wystawić do walki o miano "najsilniejszej maszyny". W tym celu odwiedziły kaliską galerię handlową "Tęcza", w której wzięły udział w warsztatach "Twój robot". Zajęcie to okazało się bardzo czasochłonne i trudne, jednak tak zaabsorbowało uwagę uczniów, że ani na moment się od niego nie oderwali. Robotyka i programowanie to bardzo przyszłościowe zagadnienia i niewątpliwie warto wprowadzać ich podstawy już od najmłodszych lat. Dzięki takim zajęciom dzieci uświadamiają sobie, że to co trudne i skomplikowane dla dorosłych może okazać się wielką frajdą i zabawą dla dzieci.

Opracowała: K. Śliwińska

 

FOTO DZIECI Z SP9 SAME BUDUJĄ ROBOTY!

VI DZIEŃ PASJONATÓW W NASZEJ SZKOLE - SONDA MAŁEJ SZKOŁY MEDIALNEJ

16 maja był szczególnym dniem w naszej szkole. Po raz szósty zorganizowano Dzień Pasjonatów, który co roku jest okazją do zaprezentowania zainteresowań naszych uczniów. W tym dniu swoje zainteresowania dziennikarskie rozwijali również uczniowie Małej Szkoły Medialnej, którzy zrealizowali sondę wśród obecnych w naszej szkole gości i prelegentów oraz uczniów wystawiających swoje stoiska. Zachęcamy do obejrzenia efektów tej pracy!

Dziennikarka: Wiktoria Czerniak (6b)
Kamera: Paweł Szaliński (6b), p. Agnieszka Resler
Montaż: p. Katarzyna Śliwińska

XIV WARSZTATY DZIENNIKARSKIE

 "Nigdy nie zapominajcie o tym, by brać z życia jak najwięcej, nie bójcie się ryzykować, płakać ani być szczęśliwymi. Najważniejsze to być w drodze. Każdego dnia robić krok do przodu."

Martyna Wojciechowska

   Zacytowane wyżej słowa znanej wszystkim dziennikarki i podróżniczki, Martyny Wojciechowskiej, były mottem XIV Warsztatów Dziennikarskich pt.: "Ostrów Wielkopolski oczami Prezydenta Miasta i młodych mieszkańców", które odbyły się 22 maja w Szkole Podstawowej nr 1. Podczas warsztatów nie mogło zabraknąć delegacji z naszej szkoły. Reprezentowali ją młodzi adepci sztuki dziennikarskiej uczestniczący w zajęciach redakcyjnych Małej Szkoły Medialnej - Julia Ruda, Zofia Szymkowiak, Olga Włodarczyk i Paweł Szaliński wraz z opiekunkami: panią Aleksandrą Kędzierską-Cybułką oraz panią Katarzyną Kujawską-Meyer.  

   Warsztaty rozpoczęło spotkanie z panią Agnieszką Kurzawą - dziennikarką telewizji regionalnej Proart Ostrów Wielkopolski, która z wielkim zaangażowaniem opowiadała o pracy w redakcji telewizyjnej oraz uczyła dzieci sztuki przeprowadzania wywiadu, zwłaszcza z trudnymi rozmówcami. Pani Agnieszka z radością dzieliła się z uczestnikami szkolenia swoim bogatym doświadczeniem zawodowym i motywowała do własnych działań dziennikarskich.  

   Głównym punktem programu było jednak spotkanie z panią Beatą Klimek, Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. Tuż po przybyciu Pani Prezydent wszyscy zapoznali się z wynikami sondy przeprowadzonej w ubiegłym tygodniu przez redaktorów TV SP1, w której głos zabrali również nasi uczniowie. Odpowiadali oni na pytania dotyczące rozwoju naszej "małej ojczyzny", jaką jest miasto Ostrów Wielkopolski. Spojrzenie młodych osób na temat rozwoju miasta i codziennego życia ostrowian bardzo przypadło do gustu Pani Prezydent, która wielokrotnie podkreśliła, jak cenny jest głos młodego pokolenia, również w lokalnej polityce. Następnie młodzi dziennikarze przeprowadzili ze swym gościem wywiad. Pytano nie tylko o sprawy związane z zarządzaniem tak skomplikowaną machiną, jaką jest miasto, ale także o pasje w życiu osobistym oraz miłość do zwierząt. Okazało się, że Pani Prezydent jest miłośniczką... kotów.  

   Po spotkaniu wszyscy uczniowie wzięli udział w sesji zdjęciowej wraz z włodarzem naszego miasta. Po pożegnaniu Pani Beaty Klimek przyszedł czas na wspólne ustalenia dotyczące uporządkowania wywiadu, który autoryzowany będzie przez Urząd Miasta i opublikowany na stronach szkół biorących udział w warsztatach.

Opracowały: K.Kujawska-Meyer, A.Kędzierska-Cybułka

 

FOTO XIV WARSZTATY DZIENNIKARSKIE

INOWACYJNIE I MEDIALNIE W "DZIEWIĄTCE"

SP9 jest znana z innowacyjnej działalności. W tym roku szkolnym wzbogaciła swoją ofertę zajęć edukacyjnych o tak ważne w dzisiejszych czasach zagadnienia  jak media, programowanie i nowoczesne technologie. Od października ubiegłego roku  uczniowie mogą uczestniczyć w zaproponowanych i dostosowanych do ich potrzeb zajęciach.

Głównym obszarem działań projektu nazwanego „Małą Szkołą Medialną” jest filmowanie i fotografowanie. Już od dłuższego czasu uczniowie poznają te zagadnienia zarówno od strony technicznej jak i artystycznej. Nieobce są im tematy dotyczące optyki, kompozycji, światła, planów filmowych, ruchu kamery. Najważniejsze jest jednak to, że wszystkie przekazywane treści mają okazję przećwiczyć podczas stacjonarnych i plenerowych warsztatów z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz podczas bezpośrednich spotkań z profesjonalnymi twórcami (w tym roku dzieci odwiedziły warszawską Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, gdzie wzięły udział w warsztatach charakteryzacji oraz zwiedziły plany filmowe). Część prac zdolnych fotografów podziwiać można było w czasie uroczystego otwarcia Małej Szkoły Medialnej w lutym bieżącego roku. Pasjonaci mediów i dziennikarstwa mogą spróbować swych sił w szkolnej telewizji, która w swych szeregach ma reporterów odpowiedzialnych za przygotowywanie materiałów, operatorów kamer oraz montażystów. I choć film i fotografia to wiodące obszary innowacji to z największym zainteresowaniem spotkał się jej trzeci obszar.

Nasza szkoła, jako jedna z pierwszych, wyszła naprzeciw nowej podstawie programowej, w której programowanie jest elementarną umiejętnością, jaką powinien zdobyć uczeń podczas lekcji informatyki. Placówka w ubiegłym roku wzbogaciła się o roboty - Ozoboty i Photony, dzięki którym dzieci chętnie nabywają nowe umiejętności. Najważniejszy jest fakt, iż nauka programowania w tej szkole odbywa się od najmłodszych lat. Już pierwszoklasiści potrafią sterować robotami, tworzyć dla nich trasy i rozwiązywać zadania logiczne. Uczą się pracy w zespole, twórczego rozwiązywania problemów. Ostrowska dziewiątka pokazała również, że nawet młodsze dzieci poradzą sobie z programowaniem. Szkoła chętnie zaprasza ostrowskich przedszkolaków do odbycia podróży w świat Ozobotów i Photonów, a ogromna frekwencja na zajęciach świadczy o tym, że programowanie jest dla wszystkich. Również starsze klasy chętnie korzystają ze wspomnianych pomocy edukacyjnych, jednak dla nich przewidziano programowanie w języku Scratch, który stanowi doskonałe narzędzie do tworzenia animacji i własnych gier.

Należy przyznać, że „Mała Szkoła Medialna” nie zwalnia biegu od momentu otwarcia. Cieszyć może fakt, że jej działania obejmują tak szeroki obszar i tak znaczną grupę odbiorców.

Opracowała: K. Śliwińska

 

FOTO INOWACYJNIE I MEDIALNIE W "DZIEWIĄTCE"

WARSZAWSKA PRZYGODA Z FILMEM W TLE

Warsztaty charakteryzacji, zwiedzanie planu filmowego, spotkanie z "Historią w ożywionych obrazach" na podstawie obrazów Jana Matejki, a nawet spotkanie z aktorem Tomaszem Oświecińskim - to najważniejsze punkty programu wycieczki uczestników "Małej Szkoły Medialnej" do Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Ubiegły wtorek rozpoczął się dla młodych fotografów i filmowców z naszej szkoły bardzo wcześnie. Mimo wyjazdu o świcie grupa z ożywieniem oczekiwała na wyprawę, która była odpowiedzią na ich zainteresowanie tematyką medialną. Po przybyciu na miejsce okazało się, że praca w wytwórni wre pełną parą. Korytarze zapełnione były ludźmi oczekującymi na castingi, a jak sie później okazało również znanymi aktorami. Nasza filmowa przygoda rozpoczęła się fascynującymi warsztatami z charakteryzacji. Głównym tematem było postarzanie aktorów. Dzieci miały okazję obejrzeć pracę profesjonalnej charakteryzatorki, która przeniosła ich koleżankę o kilkadziesiąt lat do przodu. Później pojawiła się okazja do przetestowania zdobytej wiedzy na koleżankach i kolegach. Podczas zabiegów panowała radosna atmosfera, ale mimo tego pani prowadząca warsztaty była pod wrażeniem profesjonalnego podejścia do tematu, chwaliła za uwagę podczas zajęć oraz stosowanie wszystkich jej zaleceń. Odkryła kilka talentów plastycznych, a efekty działań wyzwoliły mnóstwo emocji. Dla niektórych spojrzenie w lustro okazywało się być szokiem. Zmarszczki, popękane naczynka i siwe włosy zmieniły oblicza dzieci nie do poznania. Po zajęciach kolejną dawkę emocji dostarczył nam aktor Tomasz Oświeciński, który bardzo chętnie pozował do "selfie" z naszymi uczniami, a nawet zgodził się na grupowe zdjęcie.

Po charakteryzatorskich zmaganiach przyszedł czas na zwiedzanie. Zostaliśmy zatrudnieni jako statyści na planie filmu. Zostaliśmy przeniesieni do szkoły, która pamiętała granatowo - białe mundurki, skórzane torby oraz drewniane ławy. Ta sceneria posłużyła przewodnikowi do przybliżenia zagadnień związanych z etapami powstawania filmów. Niesamowite okazało się połączenie tej scenografii z nowoczesnym sprzętem (tablica interaktywna, okulary VR), który w niecodzienny sposób przenióśł wszystkich w wirtualną rzeczywistość. Dzięki okularom VR nagle pojawiliśmy się w centrum planu filmowego, wśród operatorów kamer i z bliska oglądaliśmy pracę ekipu filmowej nad kolejnym ujęciem.

Wydawało się, że kolejna wystawa nie może być ciekawsza, ale nic bardziej mylnego. Na następny plan filmowy musieliśmy przejść tunelem wyglądającym niczym loch starego zamku. Światło, zadymienie i dźwięki niesamowicie potęgowały wrażenia. Drzwi doprowadziły nas do komnat królewskich. Pojawiły się suto zastawione stoły, tron, a wszystko to w otoczeniu profesjonalnych kamer, świateł, statywów, i innych sprzętów operatorskich. Tutaj uczestnicy zdobyli wiedzę o rekwizytach w filmie, dowiedzieli się jak stosować tzw "zielone tło" i obejrzeli fragment realizacji filmu historycznego.

Ostatnim etapem filmowej podróży były kostiumy. Opowieść przewodnika na temat materiałów i sposobu szycia była bardzo ciekawa. Dzieci dowiedziały się, że nawet kostium w filmie może mieć swojego dublera. Za przykład posłużyła sukienka aktorki z filmu "Miasto 44". Okazało się, że na potrzeby filmu zamówiono kilka identycznych strojów, które zostały w różny sposób zabrudzone tak, by mozna było kręcić ujęcia w sposób niechronologiczny. Prawdziwym przeżyciem była możliwość włożenia na siebie aktorskich strojów. Z opini dzieci wynika, że była to jedna z bardziej udanych wycieczek, co potwierdziły uśmiechy na ich twarzach po kilkugodzinnym powrocie. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że "było warto".

Organizatorem wycieczki był pan Marek Berkowski, opiekę nad uczniami sprawowały także panie: Katarzyna Śliwińska i Agnieszka Resler.

Opracowała: K. Śliwińska

 

FOTO WARSZAWSKA PRZYGODA Z FILMEM W TLE

WIOSENNE KADRY

W ostatni czwartek grupa fotograficzna Małej Szkoły Medialnej uczestniczyła w plenerowych warsztatach fotograficznych, które odbyły się w Parku Miejskim. Zadaniem uczniów było wykonanie zdjęć przedstawiających wiosnę - kwitnące drzewa i krzewy, ptaki, owady, promienie słońca... Tematyce zajęć sprzyjała przepiękna pogoda, dzięki której wykonane fotografie mogły być jeszcze lepsze. Podczas zajęć uczniowie nauczyli się wykorzystywać zaawansowane opcje w swoich aparatach, przypomnieli sobie zasady odpowiedniego kadrowania, perspektywy, czy stosowania małej głębi ostrości. Warsztaty zorganizowały koordynatorki MSM: Katarzyna Śliwińska i Agnieszka Resler.

Efekty pracy są zachwycające. Już niedługo będzie można podziwiać je na szkolnym korytarzu oraz na stronie internetowej szkoły.

Opracowała: A. Resler

 

FOTO WIOSENNE KADRY

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!