MAŁA SZKOŁA MEDIALNA

 

MSM 11mmm

W roku szkolnym 2017/2018 powstała w naszej szkole Mała Szkoła Medialna. Jest to działanie innowacyjne i wyjątkowe. W ramach MSM prowadzone są warsztaty fotograficzne, filmowe, dziennikarskie, programistyczne. Absolutną nowością jest powstanie telewizji szkolnej, w której nasi uczniowie odgrywają role reporterów.

Uczestnicy MSM samodzielnie wykonują dokumentację fotograficzną i nagrywają reportaże filmowe z uroczystości szkolnych, przeprowadzają wywiady z odwiedzającymi szkołę gośćmi, tworzą animacje poklatkowe oraz zgłębiają tajniki edycji filmów i zdjęć. Biorą również udział w warsztatach programistycznych.

Warsztaty są prowadzone w nowoczesnej sali multimedialnej, w której od września uczniowie klas IV-VI pracują podczas lekcji informatyki. Sala wyposażona jest w nowe meble, 17 komputerów z odpowiednim oprogramowaniem, 65 calowy monitor interaktywny, a także roboty do nauki programowania - 10 Ozobotów i 2 Photony.

W roku szkolnym 2018/2019 salę multimedialną wyposażono także o profesjonalny sprzęt: wysokiej jakości kamerę, dwie lustrzanki fotograficzne z obiektywami, drukarkę do zdjęć, gimbal do kamery, statywy, mobilne studio nagraniowe z oświetleniem studyjnym, recorder dźwięku, mikrofon oraz oprogramowanie do edycji filmów.

Tę wspaniałą salę multimedialną mogliśmy wyposażyć częściowo dzięki funduszom z czerwcowego Festynu Szkolnego oraz wygranej w Ostrowskim Budżecie Obywatelskim, za co serdecznie dziękujemy wszystkim Rodzicom, Uczniom i Sponsorom, którzy wsparli to przedsięwzięcie.

Liczymy, że powstanie „Małej Szkoły Medialnej” stworzyło warunki do rozwijania zainteresowań dzieci nowoczesnymi technologiami.

A. Resler, K. Śliwińska, M. Berkowski

MAŁA SZKOŁA MEDIALNA

WYZWANIE: ANIMACJA POKLATKOWA

14 marca grupa uczniów klas 4-6 wzięła udział w pierwszych warsztatach animacji poklatkowej zorganizowanych w ramach innowacji "Mała Szkoła Medialna". Podczas zajęć uczniowie pracowali nad stworzeniem krótkiego filmu rysunkowego. Powstały wspaniałe prace, które są wstępem do cyklu prac, które powstaną jeszcze w tym roku szkolnym. Podczas 90-minutowych warsztatów wykonano łącznie niespełna 1000 zdjęć, z których powstały cztery animacje. Po zakończeniu pracy wszyscy zgodnie stwierdzili, że ta technika daje wspaniałe efekty, jednak jest bardzo pracochłonna i wymaga ogromnej precyzji i cierpliwości.

Mamy nadzieję, że podczas kolejnych zajęć powstaną równie ciekawe filmy, których jakość będzie coraz lepsza.

Zachęcamy do obejrzenia prac! :)

Autorki: Katarzyna Grzywacz (6b), Weronika Zielezińska (6b)

Autorki: Amelia Szebesta (6c), Weronika Ląg (6c), Alicja Lazarek (6c)

Autorzy: Wiktoria Czerniak (6b), Olga Włodarczyk (4b), Paweł Szaliński (6b), Gracjan Śmierzchalski (4h), Mateusz Brzozowski (4h)

Autorki: Zuzanna Dudka (5d), Maja Kalemba (5d), Joanna Szukowska (4d)

Opracowała: A. Resler

 

FOTO WYZWANIE: ANIMACJA POKLATKOWA

ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI

Rzeczywistość rozszerzona to, jak podaje internetowa encyklopedia, system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Jej definicja brzmi na tyle poważnie, że wydawało się niemożliwym połączenie tego zagadnienia z nauką w szkole. Tym razem przedstawiciele Małej Szkoły Medialnej, po programowaniu i robotyce, postanowili wraz z uczniami przyjrzeć się zagadnieniu rozszerzonej rzeczywistości. Zadanie rozpoczęło się banalnie, od pokolorowania rysunków według własnego pomysły. Dalsza część wprawiła jednak uczestników zajęć w niemałe osłupienie. Dzieci z klasy 5b oraz 3e, wraz ze swoimi nauczycielkami (p. Katarzyną Śliwińską i p. Agnieszką Resler) ożywiły wytwory swojej pracy i przeniosły je w świat realny. Okazało się, że przedmioty, zwierzęta i postaci wyglądają zupełnie tak, jak je pokolorowano. Okazało się również, że rzeczywistość rozszerzona poddaje się uczniowskiej manipulacji. Przedmioty po dotknięciu poruszały się, samochody trąbiły, zwierzęta podskakiwały, samoloty i balony latały. Udało się nawet zagrać w grę osadzoną w połączonym wirtualno- realnym świecie.

Niewątpliwie były to jedne z tych zajęć, które na długo zostaną w pamięci naszych wychowanków.

Opracowała: K. Śliwińska

 

FOTO ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI

TRZECIOKLASIŚCI NA SPOTKANIU Z PHOTONEM

Mała Szkoła Medialna zawitała do klas trzecich! Uczniowie klas 3e oraz 3a udowodnili, że programowaniem mogą zajmować się również młodsze dzieci, a co ciekawsze może stać się ono wielką przygodą. Dzieci w ciągu paru godzin nauczyły się obsługi kosmicznego przybysza. Dzięki nim Photon jeżdził po wyznaczonej trasie, wydawał dżwięki, zmieniał kolory, a nawet domagał się głaskania. Uczniowie doskonale poradzili sobie też z trudniejszymi zadaniami. Te zajęcia pokazały, że naukę programowania można zacząć już z najmłodszymi, a Photony jeszcze nie raz zagoszczą na lekcjach klas 1-3.

Opracowała: K. Śliwińska

 

FOTO TRZECIOKLASIŚCI NA SPOTKANIU Z PHOTONEM

SLEEVEFACE - SCHOWANI ZA KSIĄŻKĄ

     W grudniu został ogłoszony Międzyszkolny Konkurs Fotograficzny "Sleeveface - schowani za książką" pod patronatem Senatora RP pana Łukasza Mikołajczyka, organizowany przez naszą szkołę. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań i pasji fotograficznych, ale również popularyzacja czytelnictwa w niekonwencjonalny sposób. W etapie szkolnym zgłoszono kilkanaście prac uczestników warsztatów fotograficznych Małej Szkoły Medialnej, z których zostały wybrane trzy fotografie, reprezentujące szkołę w etapie międzyszkolnym. Do tego etapu zakwalifikowali się: Marta Mrowińska (kl. IVb), Kinga Kaźmierczak (kl. IVb) i Maria Sperling (kl. Vb).

     Do etapu międzyszkolnego złoszono 23 prace z siedmiu ostrowskich szkół podstawowych. Komisja w składzie: pan Krzysztof Kowalczyk (ostrowski fotograf), pan Łukasz Kowalczyk (MAWI - fotografia szkolna) oraz pani Renata Sikora (naczyciel biblioteki szkolnej) miała nie lada zadanie, wybierając zwycięzców. Komisja zgodnie stwierdziła, że wszystkie zgłoszone prace są na bardzo wysokim poziomie. Cenne nagrody (kamera sportowa, głośnik bluetooth, pendrive w kształcie aparatu fotograficznego i książki z kursem fotografii) podnosiły rangę konkursu. Po długotrwałych obradach zapadł werdykt, który został ogłoszony podczas Uroczystej Inaugracji Małej Szkoły Medialnej.

Pierwsze miejsce zdobyła Amelia Grzegorowska (Szkoła Podstawowa nr 6).

Drugie miejsce przypadło Marcie Mrowińskiej (Szkoła Podstawowa nr 9).

Zdobywczynią trzeciego miejsca została Zofia Michalak (Szkoła Podstawowa nr 4).

Jury przyznało również trzy wyróżnienia dla:

Tobiasza Gosławskiego (Szkoła Podstawowa nr 7),

Kingi Tykocińskiej (Szkoła Podstawowa nr 2)

Nataszy Dąbkiewicz (Szkoła Podstawowa nr 7).

     Serdecznie gratulujemy ogromnego talentu! Wszystkie zgłoszone prace konkursowe można obejrzeć w galerii poniżej. Pierwsza edycja konkursu okazała się sukcesem. Mamy nadzieję, że Międzyszkolny Konkurs Fotograficzny wpisze się na stałe w kalendarz SP9.

     Koordynatorkami konkursu były: p. Agnieszka Resler i p. Katarzyna Śliwińska.

Opracowała: A. Resler

 

GALERIA:SLEEVEFACE - SCHOWANI ZA KSIĄŻKĄ

MAŁA SZKOŁA MEDIALNA OFICJALNIE OTWARTA!!!

     Programowanie, obróbka fotograficzna i montaż filmowy to do niedawna pojęcia obce uczniom Szkoły Podstawowej nr 9 w Ostrowie Wielkopolskim. Po kilku miesiącach wytężonej pracy można powiedzieć, że wśród nas znajdują się przyszli programiści, dziennikarze i filmowcy, którzy zostali zarażeni tą pasją przez swoich nauczycieli.

     Wraz z początkiem października w naszej szkole zostały podjęte działania w ramach innowacji pod hasłem „Mała Szkoła Medialna”. Projekt ten spotkał się z tak dużym zainteresowaniem ze strony dzieci, ich rodziców, że zdołał uzyskać wsparcie w ramach Ostrowskiego Budżetu Obywatelskiego. Ten sukces dodał skrzydeł autorom projektu, którzy postanowili jak najszybciej rozbudzić potencjał tkwiący w dzieciach. Od tego momentu zainicjowane zostały działania w ramach warsztatów fotograficznych, programistycznych, dziennikarskich oraz filmowych. Po raz pierwszy w życiu uczniowie mieli okazję wcielić się w rolę gospodarzy szkolnych wiadomości, dziennikarzy przeprowadzających wywiady oraz w autorów gier i animacji. Postanowili również stać się gospodarzami ogromnego przedsięwzięcia, jakim było uroczyste otwarcie Małej Szkoły Medialnej. Jako specjaliści z zakresu mediów, mieli trudne zadanie połączenia sztuki, wartości artystycznych z nowymi technologiami. Odbiór publiczności i otrzymane owacje pokazały, że w pełni się to udało.

     Na uroczystość zostało zaproszonych wielu gości. Nie mogło zabraknąć pana Łukasz Mikołajczyka - Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, byłego dyrektora naszej placówki. Uroczystość uświetniła tez swoją obecnością pani Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek, która od dawna kibicuje wszelkim inicjatywom nauczycieli SP9. Pojawili się również przedstawiciele ostrowskich mediów - pan Dariusz Potasznik - redaktor portalu „Tuba Ostrowa” oraz dziennikarze Telewizji Proart. Radę Rodziców reprezentował natomiast pan Przemysław Kubera- Szymanowski.

     Podczas uroczystej gali nie zabrakło przemówień, występów artystycznych i prezentacji dotychczasowych osiągnięć. Na scenie zaprezentowały się dwie grupy taneczne. Swój talent pokazały dziewczynki z klas pierwszych, a starsi koledzy połączyli balet, taniec nowoczesny i breakdance. Ogromne wrażenie na przybyłych gościach zrobił pokaz programowania, w którym czynnie uczestniczyła publiczność i zaproszeni goście. Efekty pracy można było podziwiać dzięki projekcji wyświetlonej na telewizorze interaktywnym - najnowszym sprzęcie pozyskanym w ramach rządowego programu „Aktywna Tablica”. Zgromadzeni goście mogli zobaczyć też fragmenty wywiadów, szkolnych wiadomości, sond przeprowadzonych wśród uczniów. Zaprezentowane zostały również efekty pracy uczestników warsztatów fotograficznych. Najbardziej aktywni uczniowie otrzymali koszulki z logo Małej Szkoły Medialnej z rąk pani dyrektor Justyny Uciechowskiej, która nie szczędziła pochwał utalentowanej młodzieży.

     Spotkanie stało się doskonałą okazją do wręczenia nagród w Międzyszkolnym Konkursie Fotograficznym „Sleeveface – schowani za książką” zorganizowanym pod patronatem Senatora Łukasza Mikołajczyka. Wszyscy uczestnicy konkursowych zmagań otrzymali dyplomy oraz upominki z rąk pani Prezydent i pana Senatora. Laureaci zostali nagrodzeni cennymi nagrodami, z których tą najważniejszą była kamera sportowa. Pierwsze miejsce przyznano Amelii Grzegorowskiej - uczennicy Szkoły Podstawowej nr 6. Drugie miejsce wywalczyła sobie Marta Mrowińska (SP9), natomiast laureatką trzeciej lokaty została Zofia Michalak (SP4). Przyznano także trzy wyróżnienia dla Tobiasza Gosławskiego (SP7), Kingi Tykocińskiej (SP2) i Nataszy Dąbkiewicz (SP7).

    Całemu spotkaniu towarzyszyło dużo pozytywnych emocji, a wszystko to dzięki koordynatorom projektu: pani Agnieszce Resler, pani Katarzynie Śliwińskiej, pani Aleksadrze Kędzierskiej - Cybułce i panu Markowi Berkowskiemu, którzy uwierzyli w „siłę projektu” oraz zdolnej i zaangażowanej młodzieży obecnie można już mówić o prawdziwym sukcesie. Małą Szkołę Medialną uważamy za otwartą!

Opracowały: K. Śliwińska, A. Kędzierska - Cybułka

 

FOTO MAŁA SZKOŁA MEDIALNA OFICJALNIE OTWARTA!!!

WYWIAD Z GUILHERME I JOSE

Zachęcamy do obejrzenia materiału z rozmowy z Guiherme i Jose - studentami, którzy odwiedzili w grudniu naszą szkołę w ramach projektu AISEC UNDERSTAND. W materiale wypowiada się również pani Ewa Mucha - Lewicka - koordynatorka projektu. Rozmowę przeprowadziła Wiktoria Czerniak - uczennica klasy 6b.

PYTAMY O ZDROWIE - SONDA MAŁEJ SZKOŁY MEDIALNEJ

     Co możemy znaleźć na szczycie piramidy zdrowia? Co powinniśmy jeść, aby być zdrowym? Na te i inne pytania odpowiadała społeczność szkolna. Zachęcamy do obejrzenia sondy, która została przeprowadzona przez uczniów w ramach innowacji Mała Szkoła Medialna. Sondę przeprowadziła Wiktoria Czerniak (kl. VI b), w roli operatora kamery zadebiutował Jan Janiak (kl. VI b).

PIERWSZE WYDANIE WIADOMOŚCI SZKOLNYCH

     Mała Szkoła Medialna od początku roku szkolnego zaangażowała wielu uczniów podczas warsztatów programistycznych, fotograficznych i dziennikarskich. Inicjatywa okazała się być trafna, co wnioskujemy po wciąż zwiększającej się ilości uczniów uczestniczących w zajęciach. W grudniu rozpoczęliśmy również działalność telewizji szkolnej. Nasi telewizyjni dziennikarze - Wiktoria Czerniak i Jan Janiak (kl. VIb) wzięli się ochoczo do pracy. W ubiegłym tygodniu przeprowadzili wśród uczniów sondę, podczas której zadawano uczniom pytania dotyczące zdrowego stylu życia. Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor, nauczycielom i uczniom, którzy odważyli się odpowiedzieć na pytania przed kamerą. Sonda zostanie opublikowana na naszej stronie już niebawem.

   Tymczasem powstało również pierwsze wydanie WIADOMOŚCI SZKOLNYCH, podczas których uczniowie podsumowali najważniejsze wydarzenia mające miejsce w naszej szkole w ostatnim czasie. Wiadomości będą cyklicznie nagrywane i publikowane. Serdecznie zapraszamy do oglądania! 

Opracowała: A. Resler

 

FOTO PIERWSZE WYDANIE WIADOMOŚCI SZKOLNYCH

GODZINA PROGRAMOWANIA Z MIKOŁAJEM

     Hour of Code (Godzina Kodowania) jest inicjatywą organizowaną w grudniu każdego roku. To globalna akcja, w której udział biorą dziesiątki milionów uczniów z ponad 180 krajów. W tym roku zarejestrowano niemal 150 tysięcy wydarzeń, w tym ponad 2 tysiące organizowanych w Polsce. Jednym z nich było "Mikołajkowe programowanie z Ozobotami" zorganizowane w naszej szkole.

     6 grudnia, po spotkaniu ze św. Mikołajem, uczniowie kl. 4b zasiedli w grupach przy stołach, aby wspólnie zaprogramować trasę dla św. Mikołaja, który dostarczy prezenty do ich domów. Wszyscy chętnie zabrali się do pracy i już po godzinie powstały kolorowe, skomplikowane trasy. Dzielnie pokonały je Ozoboty, odgrywające rolę pomocników św. Mikołaja. Na trasach pojawiło się mnóstwo zakodowanych poleceń, które roboty bez problemu odczytywały i wykonywały.

     Po zajęciach obowiązkowych grupa uczniów klas 4-6 spotkała się w sali multimedialnej, aby kontynuować świętowanie Godziny Kodowania. Na uczestników czekało niełatwe zadanie. Po raz pierwszy spróbowali swoich sił w programowaniu Ozobotów za pomocą komputera. Podczas pracy z aplikacją Ozoblockly uczniowie wykonali 10 zadań. Mimo wysokiego poziomu trudności i napotykanych problemów, uczniowie nie poddawali się i rozwiązywali je z niewielką pomocą prowadzących zajęcia - p. Agnieszki Resler i p. Marka Berkowskiego. Warsztaty zorganizowano w ramach Małej Szkoły Medialnej.

     "Za piętnaście lat będziemy uczyć programowania podobnie, jak czytania i pisania. I będziemy się zastanawiać, dlaczego nie robiliśmy tego wcześniej" - te słowa Marka Zuckerberga obrazują, jak ważna jest nauka programowania od najmłodszych lat. Dziedzina, która wchodzi do szkół małymi krokami, w najbliższych latach z pewnością zagości w nich na dobre. Nasza szkoła już teraz wprowadza naukę kodowania podczas zajęć informatyki w klasach 4-6, a także w formie zajęć dodatkowych dla uczniów klas młodszych. Wierzymy, że już niedługo nauka programowania będzie odbywać się na wszystkich przedmiotach.

hour of code certificatesp9

Opracowała: A. Resler

 

FOTO GODZINA PROGRAMOWANIA Z MIKOŁAJEM

WARSZTATY REDAKCYJNE W RAMACH PROJEKTU EDUKACYJNEGO "JEDZ I ŻYJ ZDROWO"

   Nieprawidłowe nawyki żywieniowe połączone z brakiem ruchu to problem, z jakim przyszło się nam borykać w XXI wieku. Dotyczy on nie tylko dorosłych, ale niestety także dzieci i młodzieży. Jego konsekwencje dostrzegalne są w różnych aspektach życia. Cierpi  nasze ciało i zdrowie, jak również umysł, kontakty społeczne, pewność siebie czy samoocena. Polskie szkoły realizują wiele projektów edukacyjnych, których celem jest uświadamianie uczniów w zakresie zdrowego odżywiania i prowadzenia aktywnego stylu życia. Niestety, z obserwacji wynika, iż nadal istnieje zapotrzebowanie na tego typu działalność, zwłaszcza, jeśli angażuje on dzieci do samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków i tworzenia. Elementem takiego właśnie projektu pod nazwą "Jedz i żyj zdrowo, były warsztaty redakcyjne dla klas IV-VI w ramach Małej Szkoły Medialnej, które zorganizowały w naszej szkole panie Aleksandra Kędzierska-Cybułka i Katarzyna Kujawska-Meyer, przy wsparciu pani wicedyrektor Marii Gryczki. Spotkania odbyły się dwukrotnie. Miały na celu jeszcze lepsze zrozumienie mechanizmów zdrowego odżywiania i odpowiedniej dawki ruchu, a w konsekwencji stworzenie biuletynu promującego zmianę nawyków. Publikacja trafi do wszystkich uczestników projektu. Dzieci z zaangażowaniem godnym najlepszych dziennikarzy i redaktorów wymyślały hasła i treści tworzonego biuletynu.

     Uczniowie naszej szkoły wykazali też ogromną wiedzę dotyczącą zaktualizowanej piramidy żywienia, w której podstawę stanowi codzienny i systematyczny ruch, najlepiej na świeżym powietrzu oraz spożywanie posiłków głównie na bazie warzyw. Podczas zajęć układano też puzzle w kształcie piramidy żywienia, które w obrazowy sposób pokazały dzieciom, jakie są priorytety zdrowego stylu życia. Mamy nadzieję, że wiadomości zdobyte podczas warsztatów pozwolą na poprawę jakości życia zarówno dzieci, jak i ich rodzin.

Opracowała: K. Kujawska-Meyer

 

FOTO WARSZTATY REDAKCYJNE W RAMACH PROJEKTU EDUKACYJNEGO "JEDZ I ŻYJ ZDROWO"

 


stowarzyszenie
 szkola 2 0 talenty pasja bezpieczny internet

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!